Provincie Overijssel
Haalbaarheid regionaal bedrijventerrein Twente hoopgevend
De eerste resultaten van een aantal hethaalbaarheidsdeelonderzoeken naar de haalbaarheid van naarhet Rregionaal Bbedrijventerrein Twente (RBT) zijn hoopgevendpositief. Op dit moment zijn de deelonderzoeken over In het haalbaarheidsonderzoek is onder andere aandacht besteed aan de fauna, de natte doorbraak, het verkeer en het verleggen van gasleidingen langs de A 35 afgerond. de De financiële haalbaarheid is nog onderwerp van onderzoek.
Begin septemberOp 20 augustus aanstaande bespreekt
neemthProgrammeringsoverleg Bedrijventerrein Twente (PO Twde
stuurgroep RBT het rapport 'Tussenstand haalbaarheid RBT' en neemt
daarover een definitief standpunt in. Dit rapport omvat de resultaten
van de deelonderzoeken die op dat moment beschikbaar zijn en een
bijbehorend advies. De deelonderzoeken en het rapport 'Tussenstand
haalbaarheid RBT' vormen tevens de basis van een Stedebouwkundig
onderzoek.
Resultaten (op hoofdlijnen) van de deelonderzoeken die tot nu zijn
afgerond.
Natte doorbraak
Zoals bekend is het waterschap Regge en Dinkel van plan de natte
doorbraak te realiseren. Dit is een verbinding tussen de beeksystemen
in Noordoost en Zuidwest Twente. De natte doorbraak vervult ook een
ecologische functie. Bovendien kan de natte doorbraak een rol spelen
in de opvang en afvoer van schoon water dat afvloeit van het
RBT-gebied. Dit is gebleken uit een waterhuishoudkundig onderzoek. De
natte doorbraak is de zuidelijke begrenzing van het RBT. Daarom kan
het landschappelijk een goede buffer vormen tussen het RBT en de
bebouwing van Bornerbroek. Hoe dat het beste kan worden ingepast in
het plan van het RBT, komt bij de uitwerking aan de orde.
Fauna
Uit de nadere inventarisatie van de diersoorten bleek dat er geen
meervleermuizen en kamsalamanders leven in het gebied waar het RBT
gepland is. De egel, dwergvleermuizen en bruine kikkers komen wel in
dit gebied voor. Dwergvleermuizen halen er vooral hun voedsel. Mocht
er met de aanleg van het RBT voor deze dieren onvoldoende ruimte
overblijven, dan kan de 'natte doorbraak' een goed alternatief als
leef- en voedselgebied zijn. Bij de uitwerking van de plannen wordt
dit meegenomen.
Verkeer
De verkeersafwikkeling is een volgend punt van onderzoek geweest. De
drukte op de Henriëtte Roland Holstlaan zal in de toekomst fors
toenemen. Dat komt grotendeels door de groei van de bevolking en de
toenemende werkgelegenheid van Almelo en de andere Twentse gemeenten.
De verkeerstoename is maar voor een beperkt deel het gevolg van het
RBT. De mogelijke verkeersproblemen op de langere termijn moeten op
regionaal niveau worden bekeken en opgelost.
Verleggen gasleidingen
Uit het onderzoek naar de aanwezige gasleidingen blijkt dat het verleggen technisch en financieel goed mogelijk is. De leidingen worden richting A 35 verplaatst. De kosten daarvan horen bij de exploitatie van het RBT.
Nadat de stuurgroep RBT een definitief standpunt heeft ingenomen over
het rapport 'Tussenstand haalbaarheid RBT', bespreken de betrokken
colleges van B&W en GS het rapport. Vervolgens leggen de colleges het
ter bespreking voor aan de betrokken gemeenteraden en Provinciale
Staten.
In het najaar van 2002 neemt de stuurgroep RBT een definitief
standpunt in over het RBT op basis van het definitieve
haalbaarheidsrapport. Dit definitieve haalbaarheidsrapport omvat het
stedenbouwkundig plan, het inrichtings-MER, de grondexploitatie
behorende bij het stedenbouwkundig plan en een voorstel voor
samenwerking bij de verdere planvorming, de uitvoering en het beheer.
Het definitieve haalbaarheidsrapport zal vervolgens worden aangeboden
aan betrokken colleges en daarna aan de gemeenteraden en Provinciale
Staten.
In het najaar van 2002 worden ook de resultaten van het
Milieueffectrapport (MER) bekend gemaakt. Een onafhankelijke commissie
toetst het MER. Gedeputeerde Staten houden bij de uitwerking van het
streekplan rekening met de uitkomsten van het MER.
Bron: Petra Timmer, telefoon 038 425 23 18.
© 05-07-2002 Provincie Overijssel