Gemeente Eindhoven
Persbericht: 28 juni 2002, no. 108
Veiligheid woon-en werkomgeving
Belang verkeersdeelnemers, bewoners en bouwers Smalle Haven gediend
met verkeersbesluit
Het belang van de veiligheid voor de verkeersdeelnemers, de bewoners
en bouwers van het (bouw)terrein Smalle Haven en het stadscentrum,
heeft geleid tot een apart verkeersbesluit, waarbij onder andere de
straten t College en Smalle Haven, voor de termijn van 2,5 jaar, als
wegen voor uitsluitend bouwverkeer zijn aangewezen. Een betere
oplossing voor het aan- en afvoeren van grote stromen bouwmaterialen
is volgens deskundigen niet haalbaar. Een extern adviesbureau heeft
dat na een bouwlogistiek onderzoek vastgesteld.
Smalle Haven
De gemeente stelt vast dat voor Smalle Haven extra maatregelen moeten
worden genomen om een goede en verkeersveilige afwikkeling en
doorstroming van het (bouw)verkeer te garanderen. Dat de
eenrichtingsroute voor het bouwverkeer vanaf t College loopt en niet
vanaf de Ten Hagestraat, heeft te maken met de vele en
ongelijksoortige verkeersstromen op de Ten Hagestraat, die gekruist
zouden moeten worden om op de Smalle haven te komen. Het gebied is
omsloten door drukke wegen met veel verschillende soorten verkeer
zoals personenwagens, (distributie) vrachtverkeer, (brom)fietsers en
voetgangers. De oplossing is gevonden in een eenrichtingscircuit voor
het bouwverkeer. Dat loopt via de Vestdijk, Oude Stadsgracht, t
College, Smalle Haven, Ten Hagestraat/ Kerkstraat.
Het project Smalle Haven bestaat uit zes deelprojecten. Het gebied
valt op door de beperkte oppervlakte en de hoge concentratie aan
verschillende bouwhandelingen, die nagenoeg tegelijkertijd
plaatsvinden. Op dit moment wordt hard gewerkt aan de oplevering van
het Medina / Cavernacomplex, is de nieuwbouw van start van de
gemeentelijke dienst Werk, Zorg en Inkomen, vangt in september de bouw
aan van de toren en colonnades, start in november de bouw aan de
achterzijde van het Stratumseind, en in februari 03 die van Dynamo en
het Catharinahuis.