Gemeente Eindhoven

Persbericht: 28 juni 2002, no. 108

Veiligheid woon-en werkomgeving

Belang verkeersdeelnemers, bewoners en bouwers Smalle Haven gediend met verkeersbesluit

Het belang van de veiligheid voor de verkeersdeelnemers, de bewoners en bouwers van het (bouw)terrein Smalle Haven en het stadscentrum, heeft geleid tot een apart verkeersbesluit, waarbij onder andere de straten t College en Smalle Haven, voor de termijn van 2,5 jaar, als wegen voor uitsluitend bouwverkeer zijn aangewezen. Een betere oplossing voor het aan- en afvoeren van grote stromen bouwmaterialen is volgens deskundigen niet haalbaar. Een extern adviesbureau heeft dat na een bouwlogistiek onderzoek vastgesteld.

Smalle Haven
De gemeente stelt vast dat voor Smalle Haven extra maatregelen moeten worden genomen om een goede en verkeersveilige afwikkeling en doorstroming van het (bouw)verkeer te garanderen. Dat de eenrichtingsroute voor het bouwverkeer vanaf t College loopt en niet vanaf de Ten Hagestraat, heeft te maken met de vele en ongelijksoortige verkeersstromen op de Ten Hagestraat, die gekruist zouden moeten worden om op de Smalle haven te komen. Het gebied is omsloten door drukke wegen met veel verschillende soorten verkeer zoals personenwagens, (distributie) vrachtverkeer, (brom)fietsers en voetgangers. De oplossing is gevonden in een eenrichtingscircuit voor het bouwverkeer. Dat loopt via de Vestdijk, Oude Stadsgracht, t College, Smalle Haven, Ten Hagestraat/ Kerkstraat.

Het project Smalle Haven bestaat uit zes deelprojecten. Het gebied valt op door de beperkte oppervlakte en de hoge concentratie aan verschillende bouwhandelingen, die nagenoeg tegelijkertijd plaatsvinden. Op dit moment wordt hard gewerkt aan de oplevering van het Medina / Cavernacomplex, is de nieuwbouw van start van de gemeentelijke dienst Werk, Zorg en Inkomen, vangt in september de bouw aan van de toren en colonnades, start in november de bouw aan de achterzijde van het Stratumseind, en in februari 03 die van Dynamo en het Catharinahuis.