Gemeente Alphen aan den Rijn
"Kansen benutten 2": Onderwijsachterstandenbeleid 2002-2006
Burgemeester en wethouders stellen de gemeenteraad voor het plan
"KANSEN BENUTTEN 2", het Onderwijsachterstandenbeleid voor de periode
2002-2006, vast te stellen. Dit is een plan voor de preventie en
bestrijding van onderwijsachterstanden en voor het onderwijs in
allochtone levende talen. Jaarlijks ontvangt de gemeente van het rijk
een doeluitkering voor de bestrijding van onderwijsachterstanden. Voor
de planperiode 2002-2006 gaat het om een doeluitkering van jaarlijks
740.000,--.
Sinds 1 augustus 1998 is de gemeenteraad verplicht voor een periode
van telkens vier schooljaren een plan in het kader van het
Onderwijsachterstandenbeleid vast te stellen. Het
onderwijsachterstandenbeleid richt zich op autochtone en allochtone
leerlingen die op grond van sociaal-economische en/of culturele
factoren een verhoogd risico lopen op een achterstand in de leer- en
ontwikkelingsmogelijkheden. In het landelijk beleid worden hierin geen
specifieke doelgroepen onderscheiden. In de Alphense situatie zijn
toch enkele specifieke doelgroepen te noemen waaraan bij de verdere
uitwerking van het lokaal beleid aandacht geschonken zal moeten
worden. Het gaat hierbij met name om Marokkanen, Turken en Somaliërs,
maar ook om Antillianen, leerlingen van Molukse afkomst en autochtone
leerlingen.
Het gemeentelijk Onderwijsachterstandenbeleid is gericht op
verbetering van de leerprestaties van kinderen en jongeren uit de
doelgroepen van dit beleid. De ambitie van dit beleid is dat er
uiteindelijk geen onderscheid meer bestaat in leerprestaties en
schoolloopbaan tussen de doelgroepen en het landelijke gemiddelde van
de overige schoolpopulatie.
Voor het gemeentelijk Onderwijsachterstandenbeleid komen in principe
alle scholen in aanmerking waar zich kinderen bevinden die tot de
doelgroep van dit beleid gerekend kunnen worden ofwel alle scholen met
gewichtsleerlingen.
Om de middelen niet te veel te versnipperen, maar geconcentreerd in te
zetten op scholen met relatief veel doelgroepleerlingen, komen in
eerste instantie alleen die scholen in aanmerking die op basis van de
leerlingentelling een schoolgewicht hebben en die dus op basis van de
leerlingenweging extra formatie krijgen.
In het gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid 2002-2006 zijn
streefdoelen geformuleerd die aan het eind van de planperiode
gerealiseerd moeten zijn:
1. Minimaal 50 % van de doelgroepkinderen neemt deel aan effectieve
programmas gericht op voor- en vroegschoolse educatie (VVE).
2. Het percentage allochtone leerlingen dat deelneemt aan het havo en
vwo is met 4 % toegenomen ten opzichte van 1 augustus 2002.
3. Het aantal voortijdig schoolverlaters is teruggebracht met
minimaal 30 % ten opzichte van 1 augustus 2002.
4. De taalachterstand van "gewichtenleerlingen" ten opzichte van de
"ongewogen" leerlingen is met 25 % afgenomen ten opzichte van 1
augustus 2002.
5. Bij de deelname aan activiteiten gericht op taalverbetering is een
toename te zien van ouders en nieuwkomers die het Nederlands
onvoldoende beheersen.
6. Elke school voor voortgezet onderwijs met doelgroepleerlingen
heeft een integraal taalbeleid ontwikkeld.
Om die streefdoelen te realiseren worden in "KANSEN BENUTTEN 2"
verschillende activiteiten beschreven. Een deel van die activiteiten
is gericht op het continueren en intensiveren van bestaand beleid,
zoals voor- en vroegschoolse educatie, het taalbeleid in het primair
onderwijs en de instelling van zorgadviesteams. Daarnaast worden er
ook nieuwe initiatieven genoemd, zoals het ontwikkelen van een
integraal taalbeleid in het voortgezet onderwijs, de opzet van een
mentorproject en de versterking van de zorgstructuur in de scholen.
Basis voor het Onderwijsachterstandenbeleid vormt het landelijk
beleidskader zoals dat door de rijksoverheid is vastgesteld. Hierbij
het accent ligt op:
* voor- en vroegschoolse educatie
* ondersteuning van de schoolloopbaan
* bestrijding van voortijdig schoolverlaten
* taalbeleid.
Persbericht 41, 27 juni 2002
© Gemeente Alphen aan den Rijn, 28 juni 2002 laatste wijziging