Verbond van Verzekeraars
Verzekeraars wachten vergeefs op (fiscale) klachten van
levensverzekerden
Over de vele tienduizenden mutaties die levensverzekeraars hebben
moeten doorvoeren in de overgang naar een nieuw belastingstelsel, zijn
nauwelijks klachten binnengekomen. Zo bevestigt ook de Ombudsman
Verzekeringen. Het verwijt van de Stichting Lijfbehoud dat
verzekeraars misbruik maken van het nieuwe belastingstelsel door
levenpolissen eenzijdig te wijzigen, staat hiermee in schril contrast.
Hun oproep aan verzekerden om zich met klachten bij de Stichting te
melden is dan ook ongegrond en ongepast, aldus het Verbond.
Polishouders die nog vragen of klachten hebben over de fiscale
aspec-ten van hun bestaande levenpolissen kunnen het beste contact
opnemen met hun assuran-tietussenpersoon, verzekeraar of het
Klachteninstituut Verzekeringen. In goed overleg wordt dan naar de
beste oplossing gezocht.
Fiscale omzetting levenpolissen zeer zorgvuldig begeleid
Aan de oproep van het Verbond om aan de fiscale omzetting van
levenpolissen bij de invoering van het nieuwe belastingstelsel de
uiterste zorg te besteden, is door verzekeraars en
assurantietussenpersonen goed gehoor gegeven. Door het inzetten van
extra mankracht hebben verzekeraars en assurantietussenpersonen direct
bij invoering van het nieuwe stelsel hun verzekerden actief en op
grote schaal geïnformeerd over de consequenties van het nieuwe
belastingstelsel. Voor ieder individueel geval zijn oplossingen op
maat bedacht. Bij de Ombudsman Verzekeringen is een beperkt aantal
klachten binnengekomen op een totaal van enkele honderdduizenden
polissen en tienduizenden mutaties. In veel gevallen ging het niet
zozeer om een verkeerd advies, maar was onduidelijke communicatie of
een misverstand de oorzaak. Tijdens de behandeling van het
wetsvoorstel (oktober 2000) heeft het Verbond zijn leden al opgeroepen
de klant niet zonder meer tot afkoop te laten overgaan. Bestaande
levenpolissen kunnen immers worden voortgezet wanneer er een
pensioengat is. Daar zon 80% van de Nederlanders een pen-sioengat
heeft, kan de polis in de meeste gevallen worden gecontinueerd.
Klanten die ondanks de gegeven informatie toch tot afkoop willen
overgaan, ondertekenen een schriftelijke verklaring waaruit blijkt dat
zij zich bewust zijn van hun beslissing en geen andere oplossing
wensen.
Voor informatie: de tussenpersoon, verzekeraar of het
Klachteninstituut Verzekeringen
Stichting Lijfbehoud verwijt verzekeraars misbruik te maken van het
nieuwe belastingstelsel door levenpolissen eenzijdig te wijzigen. Dit
is absolute flauwekul, evenals hun oproep aan verzekerden om zich met
klachten bij de Stichting te melden. De Stichting verzamelt slechts
cases en lost ze niet op. Men is meer bezig met de eigen profilering
dan met het oplossen van problemen van de consument. Het Verbond van
Verzekeraars adviseert polishouders die zich door het nieuwe
belastingstelsel gedupeerd voelen, contact op te nemen met hun
assurantietussenpersoon, verzekeraar of de Ombudsman Verzekeringen. In
goed overleg zoekt men daar dan naar de beste oplossing.
27 juni 2002
---