Erasmus Universiteit Rotterdam
28 juni 2002
Oratie professor Eric van Heck, bijzonder hoogleraar Bedrijfskunde
Toekomst voor experimentele bedrijfskunde
Het ontwerpen van elektronische markten behoeft meer aandacht. Door
internet wordt het eenvoudiger om laboratorium- en veldonderzoek uit
te voeren Het opzetten van de experimentele bedrijfskunde is volgens
prof.dr.ir. H.W.G.M. van Heck ook een logische stap. Dat stelt hij in
zijn oratie Waarde en Winnaar, waarmee hij op vrijdag 28 juni 2002
zijn benoeming tot bijzonder hoogleraar Ontwerp van Elektronische
Markten aanvaardt aan de faculteit der Bedrijfskunde, vanwege de
Vereniging Trustfonds Erasmus Universiteit Rotterdam.
Veilingen worden gehanteerd omdat er grote onzekerheid heerst over de
waarde van een product en men op zoek is naar een koper. In een
eenvoudige redenering wordt verondersteld dat de prijs van een product
de waarde weergeeft en dat diegene die het hoogst geboden heeft de
winnaar zal zijn. De werkelijkheid is complexer: de waarde heeft
meerdere dimensies waarvan prijs er één is. De hoogst biedende is niet
altijd de winnaar, de winnaar is soms de verliezer, de waarde van een
product hangt af van de totale waardecreatie in een netwerk van
bedrijven en het creëren van situaties met verschillende winnaars kan
voordelen opleveren. Van Heck gaat tevens in op de rol van ICT en
Internet. ICT zorgt voor een verdergaande afname van de
transactiekosten waardoor voor bedrijven nieuwe mogelijkheden
ontstaan. Bedrijven zijn immers voortdurend op zoek om aan de ene kant
transactiekosten te verlagen en aan de andere kant meer toegevoegde
waarde te leveren aan hun klanten. Een van de mogelijkheden hiertoe is
het inzetten van elektronische veilingen. Van Heck presenteert
onderzoek van laboratorium- en veldexperimenten en gaat in op
innovatieve toepassingen van elektronische veilingen, zoals
multidimensionale veilingen voor inkoop, combinatorische veilingen
voor transport en dubbele veilingen voor het verhandelen van NOx of
CO2 emissierechten.
Van Heck verrichtte tien jaar studie naar ruim honderd elektronische
markten. Samen met Ajit Kambil publiceerde hij Making Markets: How
Firms Can Design and Profit from Online Auctions and Exchange (Harvard
Business School Press, ISBN 1-577851-658-7) dat tijdens de 15e Bled
Electronic Commerce Conferentie in Slovenië, van 17-19 juni 2002, in
Europa is geïntroduceerd.
Noot voor de pers
Oratie: vrijdag 28 juni, 16.00 uur
Plaats: Woudestein, Aula
Info: Faculteit der Bedrijfskunde, Afdeling Communicatie & Externe
Betrekkingen, tel. (010) 408 1831
e-mail: info@fbk.eur.nl
zie ook www.erim.eur.nl
INLINE]