CDA
Ferrier: voor aparte educatieve centra voor ouder en kind
"Bij de opvang en begeleiding van heel jonge kinderen en kinderen in
achterstandssituaties is het van belang de omgeving, dus in eerste
instantie de ouders, te betrekken. Hierbij gaat het niet alleen om
onderwijscompetenties, maar veel meer om welzijnscompetenties", aldus
Tweede Kamerlid Kathleen Ferrier.
"Het CDA vindt het belangrijk dat dit soort opvang en begeleiding in
de directe leefomgeving aanwezig en zeer laagdrempelig is, dus ook
nauw aansluitend bij de belevingswereld van de ouders en het kind. Dat
geldt zeker voor kinderen in achterstandssituaties. Zo zouden, in de
visie van het CDA, bijvoorbeeld religieuze centra in dezen een grotere
rol kunnen spelen."
Het CDA voelt dan ook meer voor het rapport van de Raad voor
Maatschappelijke Ontwikkeling (RMO), "Educatief centrum voor ouder en
kind", dan voor het rapport van de Onderwijsraad, "Spelenderwijs,
kindercentrum en basisschool hand in hand".
Kathleen Ferrier: "De Onderwijsraad komt met een rapport waarin de
gehele kinderopvang wordt betrokken en dus niet alleen de voor- en
vroegschoolse educatie gericht op kinderen met leer- en
ontwikkelingsachterstanden. Het uiteindelijke advies van de
Onderwijsraad is dan ook alle voorzieningen voor kinderopvang bijeen
te brengen in kindercentra die zeer nauw samenwerken met het
basisonderwijs."
"Het rapport van de RMO, dat is aangevraagd door staatssecretaris
Vliegenthart, bekijkt de kinderopvang meer vanuit het
welzijnsstandpunt. De RMO vindt dan ook dat het voorschoolse leren
juist niet bij basisscholen moet worden ondergebracht. Zij adviseren
het instellen van aparte educatieve centra voor ouder en kind. En
precies dat laatste, de visie dat het hier gaat om ouder en kind, meer
dan om zaken die puur met onderwijs en vaardigheden te maken hebben,
is een visie die het CDA onderschrijft", aldus Ferrier