Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Derde plaats voor Rocco Theunissen in de Belgische rally van Ieper
Na een spetterende start in de Belgische Rally van Ieper moesten Rocco Theunissen en Lilly Genten van het MRT Rally Team door mechanische gebreken aan de Toyota Corolla WRC hun meerdere erkennen in Bruno Thiry en Patrick Snijers en genoegen nemen met de derde plaats.
Op de eerste twee proeven van de eerste etappe vrijdag 28 juni gaf
Theunissen meteen zijn visitekaartje af en had Thiry het nakijken.
Wakker geschrokken sloeg deze echter fel terug en nam de leiding over.
17 Seconden was het verschil na 6 klassementsproeven. "Op de laatste
proef vrijdagavond miste ik een rempunt en belandden we in een weiland,
daar verloren we 17 sec. precies onze achterstand." De tweede etappe
telde 10 klassementsproeven die ondanks de weersvoorspellingen onder een
zomers zonnetje verreden werden. Voor het de MRT equipe begonnen hier de
problemen. Het elektronische differentieel en de joystick vielen uit en
de oorzaak kon niet meteen achterhaald worden. Er zat ergens een lek in
het differentieel waardoor o.a. de oliepomp droog draaide en de geest
gaf. Na reparatie ging Theunissen op weg met enkel het centerdiff
ingeschakeld, maar dat bleek de verkeerde keus want weer liep de pomp
droog. De afstand tussen Thiry en intussen ook Snijers groeide langzaam
maar zeker. Voor Theunissen zat er niets anders op dan zeer omzichtig te
rijden en de Toyota, die bij het remmen en optrekken achter steeds wilde
uitbreken goed op de weg te houden. "Het was moeilijk rijden, Rocco
heeft hard moeten werken. Ik heb me verwonderd hoe goed hij bepaalde
situaties heeft weten in te schatten en op te vangen. De Ypres Rally
ligt hem goed en ik denk dat hij dit weekeind enorm veel geleerd heeft."
Was het commentaar van navigatrice Lilly Genten. De woordvoerder van
Futureworld verklaarde naderhand dat de tijden die Theunissen
realiseerde een knappe prestatie was. "Je moet je voorstellen dat hij in
principe elke keer met een andere wagen de weg op is gestuurd. Eerst met
de problemen en zonder diffs dan met enkel het center- en uiteindelijk
met enkel het voordiff." Aan het eind van de tweede etappe was de
voorsprong van WK rijder Thiry en Snijers al uitgelopen tot 4 min 9 en 2
min 3. Na overleg werd besloten, mits het zondag droog zou zijn, de
Toyota voor de laatste 4 klassementsproeven van die dag niet meer te
repareren. De afstand met Bruyneel was groot genoeg en het risico van
nog een tijdstraf voor het overschrijden van de servicetijd (voor elke
minuut 10 strafsec.) te groot. De voorwaarde was dus dat het droog zou
moeten blijven, want op nat wegdek zou de wagen bijna onbestuurbaar
zijn. Met alle pech die het team had, bleven de weergoden hen gunstig
gezind. Ook tijdens de zondagproeven scheen de zon. Theunissen verloor
op die laatste 4 proeven nog eens een dikke minuut op Thiry, maar dat
was geen schande. Een prestatie die met de nodige eerbetoon op het
podium op de markt in Ieper werd beloond. Derde plaats en uniek voor
deze rally; een vrouw op het finishpodium.
Einduitslag Rally van Ieper coëfficiënt 20:
1.
B. Thiry B. Peugeot 206 WRC A8 2:54:54,2
2.
P. Snijers B. Subaru Impreza WRC A8 + 01:55.5
3.
R. Theunissen NL Toyota Corolla WRC A8 + 05:15.9
4.
D. Bruyneel B. Toyota Celica GT4 A8 + 11:05.9
5.
O. Collard B. Citroën Saxo S 1600 A6 + 14:20.6
Stand in het Belgisch Divisie 1 kampioenschap: 1. Theunissen 24 punten;
2. Cols 15p; 3. Boxoen en Van Woensel 11p; 5. Thiry 10p; 6. Munster,
Snijers & Tsjoen 6p; 9. Collard 4p; 10. Bouche & Bruyneel 3p; 12. Loix
2p; 13. Briant 1p.