OPEN UNIVERSITEIT NEDERLAND
OUNL PROEFSCHRIFT: Betrek studenten bij de toetsing
Studenten voelen zich in het algemeen ongemakkelijk als ze elkaar
moeten beoordelen (peer-assessment). Bovendien vinden ze het moeilijk.
Als studenten getraind worden in peer-assessment nemen niet alleen de
vaardigheden van elkaar beoordelen toe, het leidt ook tot een
actieve(re) participatie van studenten en docenten.
Dit blijkt uit het proefschrift 'Student involvement in assessment:
the training of peer assessment skills', waarop onderwijskundige drs.
Dominique Sluijsmans op vrijdag 28 juni aanstaande hoopt te
promoveren.
Twee ontwikkelingen
Sluijsmans gaat in haar proefschrift in op twee ontwikkelingen die de
laatste jaren aan belangstelling hebben gewonnen: de toenemende
betrokkenheid van studenten bij hun eigen toetsing, en het ontwerp van
meer competentiegericht onderwijs. Beide ontwikkelingen zijn nauw
verbonden met elkaar aangezien instructie, leren en toetsing volgens
veel onderwijskundigen op elkaar zouden moeten worden afgestemd om
optimale leerresultaten te bereiken. Gebaseerd op een theoretisch
kader rondom 'constructive alignment', instructieontwerp en
studentbetrokkenheid, is in het proefschrift het thema van
studentbetrokkenheid in toetsing binnen de context van de
lerarenopleiding voor primair onderwijs aan een nadere analyse
onderworpen.
Het proefschrift bestaat uit twee delen. Het eerste deel omvat een
literatuurstudie en een pilotstudy, het tweede deel rapporteert drie
experimentele studies die zijn uitgevoerd binnen de context van een
lerarenopleiding. De uitkomsten van de literatuurstudie en de
pilotstudy laten zien dat de studenten zich in het algemeen
ongemakkelijk voelen bij het geven van een beoordeling aan
medestudenten (peer assessment). Daarnaast vinden ze het ook moeilijk
een beoordeling te geven.
Het tweede deel van het proefschrift kent een integratief kader. In
dit kader wordt peer assessment beschouwd als een complexe vaardigheid
waarin studenten moeten worden getraind.
Het kader gaat uit van twee assumpties. De eerste assumptie is dat een
training in assessmentvaardigheden positieve effecten kan hebben op de
prestaties met betrekking tot inhoudsgerelateerde vaardigheden, mits
de training is ingebed in het modulemateriaal dat ontworpen is volgens
een op vaardigheden gebaseerde benadering. De tweede assumptie is dat
het trainen van studenten in hun beoordelingsvaardigheid consequenties
heeft voor het ontwerp van het onderwijs. Competentiegericht onderwijs
betekent dat de inhoud niet langer wordt gedefinieerd vanuit het
perspectief van de vakinhouden, maar vanuit het perspectief van de te
ontwikkelen vaardigheden.
Positieve resultaten
Positieve resultaten werden gevonden met betrekking tot de effecten
van de training in peer assessment op de vaardigheid van het
beoordelen en studenten. De hernieuwde module leidde tot een actieve
participatie van de studenten en de docenten. Het veranderen van
assessments binnen de opleiding en de rol van studenten hierin, is een
uitdaging in lerarenopleidingen en in het hoger onderwijs in het
algemeen. Belangrijke richtlijnen voor de praktijk zijn dat studenten
begeleid moeten worden in hun ontwikkeling in vaardigheden, dat
performance criteria helder moeten worden geformuleerd, dat
samenwerkingsactiviteiten worden ingebouwd en dat docenten in
lerarenopleidingen getraind worden in instructieontwerp en
alternatieve assessment benaderingen.
Dominique Sluijsmans is onderwijskundige bij het
Onderwijstechnologisch expertisecentrum (OTEC) van de Open
Universiteit. De promotie vindt plaats op vrijdag 28 juni om 16.00 uur
in gebouw Pretoria, Open Universiteit.
Voor meer informatie over dit persbericht kunt u contact opnemen met
het Bureau bestuursondersteuning van de Open Universiteit Nederland,
telefoon: 045-5762959.
28 jun 02 09:01