Nederlandse Spoorwegen
Persbericht
Persoonlijke service voor zoveel mogelijk klanten
27 juni 2002
NS is in 1999 gestart met een proces om de persoonlijke
dienstverlening te concentreren op de stations met de meeste
reizigers. Het aantal reizigers per station per dag bepaalt de
hoeveelheid persoonlijke dienstverlening die wordt aangeboden op
stations op het hoofdrailnet.
Grootste stations
De meest uitgebreide en persoonlijke dienstverlening zal NS aanbieden
op de grootste stations. De grootste groep reizigers kan er zo gebruik
van maken. Er zullen steeds meer servicemedewerkers in de stationshal
en op de perrons aanwezig zijn. Voor de kaartverkoop en aanvullende
services kan de klant terecht bij een Servicewinkel op het station.
Aanvullend aan de omroepberichten bieden beeldschermen en lichtkranten
daarnaast adequate en actuele reisinformatie. Ook zijn op deze
stations diverse winkels en horeca-activiteiten aanwezig (zoals Kiosk,
Free Record Shop, Swirl's, AH Foodstore, Stationsrestauratie etc.)
Middelgrote stations
Ook op de middelgrote stations is NS-personeel aanwezig. De
kaartverkoop en informatievoorziening gaat hier via de Wizzl. NS gaat
dit jaar beginnen met een proef voor een nieuwe opzet van de winkel,
die omgebouwd wordt in een ruime kioskvorm met een wachtruimte voor de
reizigers. Op deze middelgrote stations kunnen reizigers de actuele
reisinformatie volgen door middel van goed zichtbare
Teletekstschermen.
Kleine stations
Een fors aantal kleine stations (77) op het hoofdrailnet, met het
minste aantal bezoekers op een dag, ondergaan dit jaar een uitgebreide
opknap-/schoonmaakbeurt en worden voorzien van 24-uurs hulpmiddelen
zoals extra kaartverkoopautomaten, informatie over aansluitend
vervoer, een zogenoemde service- en alarmzuil en indien nodig
camera's. Met de service- en alarmzuil kunnen reizigers contact
krijgen met een NS-medewerker bij wie zij informatie over de treinreis
kunnen opvragen en in noodsituaties hulp kunnen oproepen. De
alarmoproepen worden opgevolgd door de hulpdiensten.
Kaartverkoop op deze stations gaat via de kaartverkoopautomaten, voor
persoonlijke verkoop en informatie kunnen reizigers terecht bij
agentschappen op loopafstand van station en/of dorpskern.
Sociale veiligheid
Als de 24-uurs hulpmiddelen beschikbaar zijn dan kunnen op negen
kleine stations de loketten met beperkte openingstijden, gesloten
worden. Deze medewerkers zullen ingezet worden op de grootste
stations, waardoor meer reizigers gebruik kunnen maken van de
persoonlijke service.
NS start een proef om de vrijgekomen ruimtes op stations te gebruiken
voor telewerken door NS-medewerkers. Ook zal met klantenorganisaties,
gemeentebesturen en andere partijen overlegd worden over andere
gebruiksmogelijkheden van de ruimtes. Doel is om de ruimte een functie
te geven waardoor dit zal bijdragen aan sociale veiligheid en sociale
veiligheidsbeleving.
Op de stations worden regelmatig mobiele serviceteams ingezet en NS
maakt afspraken met de regiopolitie om bij te dragen aan sociale
veiligheid.
LOCOV
De aanpassingen zijn besproken met de consumentenorganisaties
vertegenwoordigd in het LOCOV. Uit deze besprekingen zijn zeer
waardevolle suggesties voor verbetering van de plannen gekomen, die
geleid hebben tot bovenstaand beleid.
In overleg met de consumentenorganisaties zal NS klantenpanels
instellen die mee zullen helpen de kwaliteit van de voorzieningen op
de stations te monitoren. Daarbij zal ook speciaal aandacht worden
besteed aan de sociale veiligheid op deze stations.