Ingezonden persbericht
Grand Prix pers service ter attentie van (motor)sportredactie
27-6-2002; Betreft wegrace Grand Prix 72e Gauloises Dutch TT Assen
1e Trainingsdag TT Assen: JARNO JANSSEN (16E) SNELLER DAN FABRIEKS HONDA S
TIJD TE KORT VOOR AOKI (15E
), FRAAI DEBUUT SCHOUTEN (125cc - 33E)
De twee testdagen die DeGraaf Grand Prix coureur Jarno Janssen drie weken geleden maakte op het TT Circuit Assen, wierpen tijdens de 1e trainingsdag voor de 72e Gauloises Dutch TT direct hun vruchten af. De 26-jarige Brabander nestelde zich via een perfect opgebouwde kwalificatie-sessie namelijk op een hele sterke 16e trainingstijd, zelfs voor de beide fabrieks NSR Honda s van Rolfo en Alzamora. Zijn Japanse teammaat Haruchika Aoki, die vorige week nog 3 dagen in het Japanse Suzuka testte, staat op een voorlopige 15e plaats, nadat hij door wat tegenslag 6 plaatsen van zijn 9e plaats in de vrije training moest inleveren. Het jonge 17-jarige talent Raymond Schouten, uit het DeGraaf Junior Team, die met een wildcard in de 125cc GP-klasse, manifesteerde zich in zijn allereerste internationale optreden als best geklasseerde Nederlander op een 33e plaats.
Jarno Janssen was terecht dolblij met zijn prestatie. In de vrije training liep alles al goed. De extra meters die we hier al gemaakt hebben op, de vernieuwde baan en het nieuwe asfalt werkten daarbij heel positief mee. Ondanks de harde wind en wat kleine problemen stond ik vanmorgen al 17e, en nu zelfs op een voorlopige 16e plaats , opent Janssen, die dit seizoen nog niet verder reikte dan een 20e beste trainingstijd in Jerez, met een brede smile op zijn gezicht.
In de tijdtraining liep alles ook op rolletjes , vervolgt Janssen. De 45 minuten training hebben we prima opgebouwd. Met nog 15 minuten te gaan kwam ik binnen voor verse Dunlop s en de laatste fijnafstelling. Om de harde wind qua wegliggingbeter te kunnen pareren qua hebben we de voorvering in het eerste half uur aangepast en dat ging goed. In die laatste ronden vond ik een prima groep waarin ik me perfect kon handhaven. Samen met Yuzi, Checa en Battaini draaide ik een groot aantal snelle ronden, waarmee ik uiteindelijk nog 0,8 seconden onder mijn beste rondetijd tot dusverre dook. En toen ik in de pitbox kwam en op de monitoren zag dat ik 0,3 seconden achter Haru stond en zelfs voor de fabrieks Honda s van Rolfo en Alzamora mag je gerust weten dat ik innerlijk heb genoten. Ja, ik voel me lekker. Hans Spaan heeft de Honda perfect geprepareerd en je mag gerust weten dat het een enorme mentaal opsteker is voor mij en het team dat het hier voor eigen publiek zo goed gaat , besluit Janssen, die met een schuine blik naar de minder goede weersvoorspelling van vrijdag misschien wel stiekem hoopt op deze startplaats vanaf de 4e rij.
Voor Haruchika Aoki leken de testdagen in Assen en Suzuka ook goed uit te pakken. In de vrije training stond Haru op een 9e plaats, maar in de tijdtraining maakte men een kleine inschattingsfout. Aan de hand van de on-board computer gegevens werd gedacht dat de aanpassingen aan het rijwielgedeelte beter zouden uitpakken, maar de uitwerking was dat de machine minder goed hanteerbaar was. Jammer, dat kan gebeuren. Maar ik zal zeker balen als het vrijdag toevallig met onze training nat zou zijn, want dan kom ik niet weer bij de top 10 op de startgrid, waar ik eigenlijk zou moeten staan. We weten nu waar en wat we moeten veranderen aan de afstelling, en zullen dat morgen in de 2e vrije training bevestigd zien te krijgen. En dan in de 2e tijdtraining weer terug in de top 10 , rekent Aoki.
Voor de 17-jarige Raymond Schouten, de zoon van ex-GP-coureur Mar Schouten die ook jarenlang voor Wilco Zeelenberg sleutelde, is zijn allereerste Dutch TT wel een hele aparte ervaring. Ik was vanmorgen echt wel even heel zenuwachtig. Voor die allereerste keer met de grote GP-mannen, oeps&?! Maar nadat ik op de motor zat en een paar ronden gereden had, was de spanning er af. Het ging naar wens. Zeker toen ik mijn rondetijd in de tijdtraining nog eens met 2 seconden wist te verbeteren. Ik sta nu als beste Nederlander getraind en dat al zonder dat ik in de slipstream van een rijder heb gereden om mijn tijden te zetten. Morgen wil ik wel die slipstream opzoeken en zo nog een seconde zien te winnen. Ik ben al wat blij dat ik gekwalificeerd ben en er bij sta. Dat was toch mijn eerste doelstelling, en die is dus al geslaagd , aldus de jonge coureur uit Waardhuizen.
Trainingstijden 250cc:
1.Marco MELANDRI ITA 2'04.520 MS Aprilia Racing
2. Randy DE PUNIET FRA 2'04.596 Campetella Racing Aprilia
3. Fonsi NIETO SPA 2'04.725 Telefonica Movistar-Repsol Aprilia
4. Toni ELIAS SPA 2'05.207 Telefonica Movistar-Repsol Aprilia
5. Sebastian PORTO ARG 2'05.438 Petronas Sprinta Yamaha TVK
6. Franco BATTAINI ITA 2'05.581 Imola Circuit Exalt Cycle Race Aprilia
7. Casey STONER AUS 2'05.779 Safilo Oxydo Race LCR Aprilia
8. Ralf WALDMANN GER 2'06.313 UGT 3000 Abruzzo Aprilia
9. Roberto LOCATELLI ITA 2'06.415 Racing Team Aprilia
10. Vincent PHILIPPE FRA 2'06.435 Equipe de France - Scrab GP Aprilia
11. Shahrol YUZY MAL 2'06.579 Petronas Sprinta Yamaha TVK
12. Alex DEBON SPA 2'06.657 Campetella Racing
13. Naoki MATSUDO JPN 2'06.832 Dark Dog Yamaha Kurz
14. David CHECA SPA 2'06.888 Safilo Oxydo Race LCR
15. Haruchika AOKI JPN 2'06.970 DeGraaf Grand Prix Team Honda
16. Jarno JANSSEN NED 2'07.255 DeGraaf Grand Prix Team Honda
17. Roberto ROLFO ITA 2'07.294 Fortuna Honda Gresini
18.Emilio ALZAMORA SPA 2'07.391 Fortuna Honda Gresini
19. Raul JARA SPA 2'07.535 RFME Equipo Nacional
20. Dirk HEIDOLF GER 2'08.835 Aprilia Germany
21. Hugo MARCHAND FRA 2'08.844 Equipe de France - Scrab GP
22. Leon HASLAM GBR 2'09.080 Cibertel Honda BQR
23. Hector FAUBEL SPA 2'09.289 RFME Equipo Nacional
24. Jay VINCENT GBR 2'09.415 Cibertel Honda BQR
25. Gert PIEPER NED 2'12.038 Sierhekwerk W v/d Pol
26. Taro SEKIGUCHI JPN 2'12.137 Dark Dog Yamaha Kurz
27. Jarno BOESVELD NED 2'12.248 Jovink Raps
28. Peter POLITIEK NED 2'12.353 MRTT - Hugen Racing
Not qualified (Out 107%) 2'13.236
Thierry vd BOSCH FRA 2'13.611 Ipone Tecmas Racing HONDA
Jan BLOK NED 2'13.654 MRTT - Hugen Racing
Trainingstijden MotoGP:
1. Valentino ROSSI ITA 2'01.691 Repsol Honda Team
2. Max BIAGGI ITA 2'01.716 Marlboro Yamaha Team
3. Kenny ROBERTS USA 2'01.836 Telefonica Movistar Suzuki
4. Loris CAPIROSSI ITA 2'01.983 West Honda Pons
5. Alex BARROS BRA 2'02.019 West Honda Pons
6. Carlos CHECA SPA 2'02.236 Marlboro Yamaha Team
7. Tetsuya HARADA JPN 2'02.485 Pramac Honda Racing Team
8. Tohru UKAWA JPN 2'02.496 Repsol Honda Team
9. Jeremy McWILLIAMS GBR 2'02.626 Proton Team KR
10. John HOPKINS USA 2'02.764 Red Bull Yamaha WCM
11. Regis LACONI FRA 2'03.167 MS Aprilia Racing
12. Alex HOFMANN GER 2'03.187 Red Bull Yamaha WCM
13. Nobuatsu AOKI JPN 2'03.491 Proton Team KR
14. Shinya NAKANO JPN 2'03.516 Gauloises Yamaha Tech 3
15. Jurgen vd GOORBERGH NED 2'03.823 Kanemoto Racing Honda
16. Sete GIBERNAU SPA 2'03.908 Telefonica Movistar Suzuki
17. Daijiro KATO JPN 2'04.311 Fortuna Honda Gresini
18. Pere RIBA SPA 2'04.587 Antena 3 Yamaha d'Antín
19. Norick ABE JPN 2'04.734 Antena 3 Yamaha d'Antín
20. Olivier JACQUE FRA 2'05.161 Gauloises Yamaha Tech 3
21. Akira RYO JPN 2'06.679 Team Suzuki
Trainingstijden 125cc:
1. Daniel Pedrosa, E, Honda 2.11,882; 2. Lucio Cecchinello, I, Aprilia 2.12,199; 3. Alex de Angelis, RSM, Aprilia 2.12,236; 4. Mika Kallio, SF, Honda 2.12,519 ; 5. Arnaud Vincent, F, Aprilia 2.12,582; 6. Manuel Poggiali, RSM, Gilera, 2.12,728; 33. Raymond Schouten, NL, DeGraaf Junior Team Honda, 2.17,797; 34. Randy Gevers, NL, Honda 2.18,280; 35. Adrie den Bekker, NL, Honda 2.20,018. (Nog niet gekwalificeerd) Gerald Perdon, NL, Honda 2.21,692.