Gemeente Leiden
Meldpunt ook regionaal actief
Bellen bij overlast
Geluidsoverlast van de buurman, stankoverlast of zorgen over een
buurtbewoner. Het Meld- en Regelpunt Ernstige Overlast & Bemoeizorg
wordt er steeds vaker bij betrokken. Het meldpunt verwijst naar
hulpverlenende instanties. Soms gaan de sociaal-psychiatrische
medewerkers zelf op pad. Doel: overlast tegengaan en waar nodig hulp
bieden.
CULTUUR EN EDUCATIE - 'Meldpunt is eigenlijk een verkeerd woord.
Vangnet zou beter zijn', meent Marianne Passchier van de gemeente.
Want in de meeste gevallen grijpen de medewerkers van het meldpunt
niet zelf in, maar coördineren zij de zorg en mobiliseren ze andere
hulpinstanties. Zoals bijvoorbeeld de Rijngeestgroep, de Stichting
Maatschappelijke Dienstverlening Midden Holland, of Parnassia in geval
van verslavingshulpverlening. Omdat het meldpunt van de GGD zowel oog
heeft voor de melder als voor de overlastveroorzaker, die vaak zelf in
de problemen zit, krijgt het initiatief financiële ondersteuning van
de gemeente.
Zevenhonderd meldingen
In 1997 begon het Meld- en Regelpunt Ernstige Overlast & Bemoeizorg
van de GGD Zuid-Holland Noord als een proef in Leiden. Inmiddels is
het niet alleen hier bekend, maar ook in de omliggende regio, de
Rijnstreek en de Bollenstreek. Vorig jaar kwamen in totaal ruim
zevenhonderd meldingen binnen. In de eerste helft van dit jaar zijn er
al zo'n vijfhonderd meldingen geregistreerd. Veel mensen in
probleemsituaties zijn als gevolg hiervan benaderd door het meldpunt.
Meestal kennen de overlastgevers hun eigen problematiek. Marianne
Passchier: 'Buren maken zich bijvoorbeeld echt zorgen over de buurman
die zichzelf en zijn huis verwaarloost. Het meldpunt kan, via de
woningbouwvereniging en andere instanties, vervolgens hulp bieden. Het
mes snijdt aan twee kanten, want mensen worden geholpen en verdere
overlast wordt voorkomen.'
Overlast melden
Last van langdurige geluidsoverlast? Bang dat er iets mis is met de
buurman? Dat hij zichzelf verwaarloost? Iedereen die in Leiden of
omgeving overlast ondervindt die niet van dringende aard is, kan op
werkdagen tussen negen en twaalf uur 's ochtends bellen met het Meld-
en Regelpunt Ernstige Overlast & Bemoeizorg (071-5163350). Buiten deze
uren is een boodschap in te spreken op het antwoordapparaat. De
medewerkers van het meldpunt bellen dan zo snel mogelijk terug.