Gemeente Amsterdam
---
Nieuwe eisen en sancties bij taxiontheffing
Het college van B&W heeft ingestemd met het wijzigen van de
taxiontheffingsvoorschriften.
De belangrijkste aanpassingen zijn:
1. Een verbod op het stilstaan op tram- en busbanen en busstroken.
2. Taxi's zonder passagier(s) mogen geen gebruik maken van tram- en
busbanen en busstroken.
3. Bij een geconstateerde overtreding van een van de voorschriften
volgt, per direct, intrekking van de taxiontheffing van minimaal
drie maanden tot maximaal 1 jaar.
4. De taxiontheffing wordt persoonsgebonden wat als voordeel heeft
dat de politie stringenter kan handhaven.
5. Taxichauffeurs moeten in het bezit zijn van een geldig door het
Rijk afgegeven chauffeurspas en het certificaat 'Medegebruik
tram-/busbanen'.
6. Aan het praktijkexamen wordt het vak stratenkennis toegevoegd als
theoretisch onderdeel voor het verkrijgen van het certificaat. Bij
'medegebruik' gaat het immers om een zo snel mogelijke en logische
verplaatsing van A naar B waarbij kennis van de stad en de vele
straten onontbeerlijk is.
Het besluit is genomen op basis van de startnotitie Herziening
voorschriften taxiontheffing voor het medegebruik van tram- en
busbanen in Amsterdam (juni 2001) en loopt vooruit op een nog uit te
werken handhavingsplan. De nieuwe voorschriften en het handhavingsplan
gaan per 1 april 2003 in.
Als gevolg van de inwerkingtreding van de taxiwet in 2000 is het
taxiaanbod in de hoofdstad fors toegenomen (+ 50% ten opzichte van 1
januari 2000). Om te voorkomen dat trambanen, busbanen en busstroken
dichtslibben, waardoor de doorstroming van het openbaar vervoer en van
de nood- en hulpdiensten verder onder druk komt te staan, is het
noodzakelijk om de huidige eisen aan de ontheffingsaanvraag en de
voorschriften bij de taxiontheffing aan te passen. Aanvullend is een
handhavingsplan vastgesteld op intrekking van de taxiontheffing bij
(herhaalde) overtreding van de voorschriften.
Wethouder Van der Horst (Verkeer, Vervoer en Infrastructuur) is blij
met de nieuwe regels: "Medegebruik van tram- en busbanen is geen recht
van de branche, maar een tegemoetkoming van de gemeente. Ontheffing is
goed en essentieel voor de bedrijfsvoering van de taxiondernemer, de
rijritten worden korter. Maar voor wat, hoort wat. Overtreedt men de
regels, dan staan daar stevige sancties tegenover en wel per direct."
Dit besluit wordt ter kennisneming naar de leden van de Raadscommissie
Verkeer, Vervoer en Infrastructuur gestuurd.
Amsterdam, 27 juni 2002
Pb-108 Lisa Neves Gonçalves
^
-
© gemeente Amsterdam - 27-06-2002