AutoRai
27-6-2002
Mercedes-Benz C-Klasse krijgt nieuwe viercilinder motoren
Vanaf produktiemaand juli is de C-Klasse nog aantrekkelijker door de
komst van nieuw ontwikkelde 1.8 viercilinder motoren en diverse
aanpassingen op uitrustingsgebied.
* Drie nieuwe 1.8 viercilinder motoren met het innovatieve
TWINPULSE-systeem
* Meer vermogen, soepel karakter en tot elf procent lager verbruik
* Extra trekkracht in de C 270 CDI met handgeschakelde
6-versnellingsbak
* Krachtige bi-xenon koplampen leverbaar op alle uitvoeringen
De moderne krachtbronnen zijn voorzien van het geavanceerde
TWINPULSE-systeem. Dit wordt exclusief door Mercedes-Benz toegepast en
combineert diverse technologieën, zoals de compressor, intercooler,
variabel verstelbare nokkenassen, vier kleppen per cilinder en
Lanchester-balansassen. TWINPULSE levert een laag brandstofverbruik op
en staat ook garant voor veel rijplezier en het voor Mercedes-Benz
kenmerkende comfort. De nieuwe viercilinders voldoen aan de strenge
EU4-emissie-eisen zoals die in 2005 van kracht worden.
De nieuwe viercilinder-reeks levert 143 tot 192 pk
Er zijn drie versies van de nieuwe Mercedes-Benz 1.8 viercilinder
motor:
* in de nieuwe C 180 KOMPRESSOR levert de 1.796 cm3 grote motor een
vermogen van 105 kW/143 pk. Het maximum koppel is 220 Nm; 15
procent meer dan de voorganger. Het gemiddeld brandstofverbruik
van 8,4 liter Euro 95 per 100 kilometer ligt 1 liter lager dan
voorheen. Daarbij zijn de prestaties erop vooruitgegaan: de Sedan
sprint 1,3 seconde sneller van 0 naar 100 km/h en de topsnelheid
ligt ca. 13 km/h hoger
* de nieuwe C 200 KOMPRESSOR is goed voor 120 kW/163 pk. Deze versie
is gemiddeld meer dan elf procent zuiniger dan voorheen en
verbruikt nu gemiddeld 8,6 liter per 100 kilometer
* de krachtigste versie van de nieuwe motor is alleen in de C-Klasse
Sportcoupé leverbaar. Het gaat om de C 230 KOMPRESSOR, die 141
kW/192 pk levert en gemiddeld 0,7 liter zuiniger is dan de vorige
versie.
De Lanchester-balansassen, die deel uitmaken van het
TWINPULSE-systeem, heffen trillingen op en zorgen voor een soepele
karakteristiek die ongekend is voor een viercilinder.
Behalve met de nieuwe viercilinders is de C-Klasse leverbaar met een
2.6 of 3.2 V6-motor of een van de drie CDI-krachtbronnen. In de C 270
CDI met handgeschakelde 6-versnellingsbak en SEQUENTRONIC is het
koppel toegenomen van 370 tot 400 Nm.
Bi-xenon koplampen met tot 180 procent hogere lichtopbrengst
Krachtige bi-xenon koplampen, zoals die reeds verkrijgbaar waren voor
de E-, S-, SL- en CL-Klasse, zijn nu ook voor de C-Klasse Sedan, Combi
en Sportcoupé beschikbaar. Heldere koplampglazen en speciale
lenstechniek voor de richtingaanwijzers zorgen voor een verdere
verbetering van de koplampunits. De dynamische lichthoogteregeling
past de koplamphoogte automatisch aan de belading van de auto aan. Dit
is standaard in combinatie met bi-xenon koplampen, net zoals een
hogedruk-reinigingsinstallatie.
EQUENTRONIC ook leverbaar voor de C 240 en C 270 CDI
Vanaf midden 2002 zijn er de volgende aanpassingen voor de C-Klasse:
* de sequentiële versnellingsbak SEQUENTRONIC is er ook voor de C
240 en C 270 CDI Sedan en Combi
* indien een mobiele telefoon of carkit voor in de centrale armsteun
wordt besteld, rust Mercedes-Benz de C-Klasse uit met een eject
box. Bij het openen van het armsteundeksel komt de telefoon dan
vanzelf naar boven.
* af fabriek is nu ook het triple-toestel Nokia 6310i leverbaar