AutoRai

27-6-2002

Mercedes-Benz C-Klasse krijgt nieuwe viercilinder motoren

Vanaf produktiemaand juli is de C-Klasse nog aantrekkelijker door de komst van nieuw ontwikkelde 1.8 viercilinder motoren en diverse aanpassingen op uitrustingsgebied.


* Drie nieuwe 1.8 viercilinder motoren met het innovatieve TWINPULSE-systeem

* Meer vermogen, soepel karakter en tot elf procent lager verbruik
* Extra trekkracht in de C 270 CDI met handgeschakelde 6-versnellingsbak

* Krachtige bi-xenon koplampen leverbaar op alle uitvoeringen
De moderne krachtbronnen zijn voorzien van het geavanceerde TWINPULSE-systeem. Dit wordt exclusief door Mercedes-Benz toegepast en combineert diverse technologieën, zoals de compressor, intercooler, variabel verstelbare nokkenassen, vier kleppen per cilinder en Lanchester-balansassen. TWINPULSE levert een laag brandstofverbruik op en staat ook garant voor veel rijplezier en het voor Mercedes-Benz kenmerkende comfort. De nieuwe viercilinders voldoen aan de strenge EU4-emissie-eisen zoals die in 2005 van kracht worden.

De nieuwe viercilinder-reeks levert 143 tot 192 pk Er zijn drie versies van de nieuwe Mercedes-Benz 1.8 viercilinder motor:


* in de nieuwe C 180 KOMPRESSOR levert de 1.796 cm3 grote motor een vermogen van 105 kW/143 pk. Het maximum koppel is 220 Nm; 15 procent meer dan de voorganger. Het gemiddeld brandstofverbruik van 8,4 liter Euro 95 per 100 kilometer ligt 1 liter lager dan voorheen. Daarbij zijn de prestaties erop vooruitgegaan: de Sedan sprint 1,3 seconde sneller van 0 naar 100 km/h en de topsnelheid ligt ca. 13 km/h hoger

* de nieuwe C 200 KOMPRESSOR is goed voor 120 kW/163 pk. Deze versie is gemiddeld meer dan elf procent zuiniger dan voorheen en verbruikt nu gemiddeld 8,6 liter per 100 kilometer
* de krachtigste versie van de nieuwe motor is alleen in de C-Klasse Sportcoupé leverbaar. Het gaat om de C 230 KOMPRESSOR, die 141 kW/192 pk levert en gemiddeld 0,7 liter zuiniger is dan de vorige versie.

De Lanchester-balansassen, die deel uitmaken van het TWINPULSE-systeem, heffen trillingen op en zorgen voor een soepele karakteristiek die ongekend is voor een viercilinder.

Behalve met de nieuwe viercilinders is de C-Klasse leverbaar met een 2.6 of 3.2 V6-motor of een van de drie CDI-krachtbronnen. In de C 270 CDI met handgeschakelde 6-versnellingsbak en SEQUENTRONIC is het koppel toegenomen van 370 tot 400 Nm.

Bi-xenon koplampen met tot 180 procent hogere lichtopbrengst Krachtige bi-xenon koplampen, zoals die reeds verkrijgbaar waren voor de E-, S-, SL- en CL-Klasse, zijn nu ook voor de C-Klasse Sedan, Combi en Sportcoupé beschikbaar. Heldere koplampglazen en speciale lenstechniek voor de richtingaanwijzers zorgen voor een verdere verbetering van de koplampunits. De dynamische lichthoogteregeling past de koplamphoogte automatisch aan de belading van de auto aan. Dit is standaard in combinatie met bi-xenon koplampen, net zoals een hogedruk-reinigingsinstallatie.

EQUENTRONIC ook leverbaar voor de C 240 en C 270 CDI Vanaf midden 2002 zijn er de volgende aanpassingen voor de C-Klasse:


* de sequentiële versnellingsbak SEQUENTRONIC is er ook voor de C 240 en C 270 CDI Sedan en Combi

* indien een mobiele telefoon of carkit voor in de centrale armsteun wordt besteld, rust Mercedes-Benz de C-Klasse uit met een eject box. Bij het openen van het armsteundeksel komt de telefoon dan vanzelf naar boven.

* af fabriek is nu ook het triple-toestel Nokia 6310i leverbaar