Provincie Flevoland
Rechtstreekse treinverbinding Almere-Utrecht nodig
De provincies Flevoland en Utrecht hebben door Holland Railconsult een
studie laten verrichten naar de mogelijkheid van een nieuwe
railverbinding tussen Almere en Utrecht, de zogenaamde Stichtselijn.
De nieuwe lijn, die volgens globale berekeningen zon 390 miljoen euro
gaat kosten, moet de verwachte groei van het aantal reizigers tussen
Utrecht, Almere en Amsterdam opvangen. In de diverse streek- en
bestemmingplannen die nu worden uitgewerkt, moeten nu de ruimtelijke
reserveringen worden gemaakt voor een rechtstreekse
(light)railverbinding tussen Almere en Utrecht.
Almere groeit de komende dertig jaar tot een stad met circa 350.000
inwoners. De verschillende stedelijke gebieden in de Noordvleugel van
de Randstad gaan daarbij steeds meer als een stedelijk netwerk
functioneren. Een zeer goede onderlinge bereikbaarheid is dan een
absolute basisvoorwaarde. De grote groeitaak van Almere komt voort uit
de ruimtenood in de Amsterdamse regio en de provincies Utrecht en
Noord-Holland. Deze situatie wordt in de Vijfde Nota RO onderkend en
in het Integraal Ontwikkelingsplan Almere zal dit worden uitgewerkt.
De route
De Stichtselijn takt voor Hilversum af van de bestaande spoorlijn van
Utrecht naar Hilversum. De nieuwe lijn volgt vervolgens de A27
richting Stichtse Brug. Bij de kruising met de lijn Hilversum
Amersfoort, kan een boog van Hilversum-centrum richting Almere worden
aangelegd om zo ook een rondje Gooi mogelijk te maken. In Almere buigt
het tracé naar het westen en zal aansluiten op de bestaande lijn
Almere Lelystad.
De Stichtselijn krijgt nieuwe stations bij Hilversum-Oost op de
kruising met de lijn naar Amersfoort, Laren/Eemnes, Blaricum Dorp,
Huizen/Blaricum en in Almere zelf. In het stadsdeel Almere Hout zal
worden aangesloten op de reeds geplande Houtlijn. Volgens globale
berekeningen gaat de Stichtselijn 390 miljoen euro kosten. Samen met
de Houtlijn zijn de totale kosten 540 miljoen.
Goede bouwsteen
Het rapport Verkenning Stichtselijn is een allereerste stap. De
komende jaren moet worden nagegaan hoeveel reizigers er gebruik van
gaan maken. Ook moet het huidige schetsontwerp verder worden
uitgewerkt. Ook is het noodzakelijk om bij de ruimtelijke plannen van
de gemeenten en provincies nu al rekening te houden met het
ruimtebeslag door de spoorlijn. Volgens de provinciale besturen van
Flevoland, Utrecht en Noord-Holland vormt dit rapport daarvoor een
goede bouwsteen.
Dit is een gezamenlijk persbericht van de provincies Utrecht en
Flevoland