FNV BONDGENOTEN
FNV Bondgenoten: veel klanten OV vinden kwaliteit verslechterd
Uit een steekproef onder reizigers, eind mei gehouden door FNV
Bondgenoten, blijkt dat meer dan de helft (55 procent) van deze
reizigers vindt dat de kwaliteit van het openbaar vervoer de laatste
jaren verslechterd of zelfs sterk verslechterd is. Onder het motto
'een broodje onthaasting en een kopje aanbesteding' toerde de bond in
mei langs 10 stations waar zij met reizigers en personeel van
gedachten wisselde over de toestand van het Nederlandse openbaar
vervoer.
In de steekproef enquêteerde FNV Bondgenoten 543 reizigers op 10
stations. In de steekproef konden de reizigers hun mening geven over
de betrouwbaarheid, de veiligheid, de dienstverlening en de
bereikbaarheid van het openbaar vervoer. Hierbij werd hen gevraagd
naar een oordeel over trein, bus en taxi en naar de kwaliteit van het
openbaar vervoer in het algemeen. Zij hadden de
beoordelingsmogelijkheden sterk verbeterd, verbeterd, gelijk gebleven,
verslechterd en sterk verslechterd.
Betrouwbaarheid
42 procent van de ondervraagde reizigers vindt dit (sterk)
verslechterd en 17 procent (sterk) verbeterd waarbij de reizigers de
betrouwbaarheid van het spoor met 60 procent (sterk) verslechterd en
13 procent (sterk) verbeterd beoordeelde. In het stad- en
streekvervoer waren deze percentages 38 procent (sterk) verslechterd
en 16 procent (sterk) verbeterd.
Veiligheid
33 procent van de ondervraagde reizigers vindt dit (sterk)
verslechterd en 15 procent (sterk) verbeterd waarbij de reizigers de
veiligheid van het spoor met 45 procent (sterk) verslechterd en 15
procent (sterk) verbeterd beoordeelde. 28 procent van de reizigers
beoordeelde de veiligheid in het stad- en streekvervoer als (sterk)
verslechterd tegenover 14 procent (sterk) verbeterd.
Dienstverlening
Wat de dienstverlening betreft vindt 33 procent van de ondervraagden
dat deze (sterk) verslechterd en 22 procent (sterk) verbeterd is,
waarbij de reizigers de dienstverlening bij het spoor met 43 procent
(sterk) verslechterd en 26 procent (sterk) verbeterd beoordeelde. 34
procent van de reizigers beoordeelde de dienstverlening in het stad-
en streekvervoer als (sterk) verslechterd tegenover 20 procent (sterk)
verbeterd.
Bereikbaarheid
Van de geënquêteerde reizigers vindt 35 procent dat de bereikbaarheid
door middel van het openbaar vervoer ( sterk) verslechterd is terwijl
20 procent dat sterk verbeterd vindt. De bereikbaarheid door middel
van het spoor beoordeelde zij als 36 procent (sterk) verslechterd en
22 procent (sterk) verbeterd . In het stad- en streekvervoer was de
bereikbaarheid volgens 46 procent de reizigers (sterk) verslechterd en
20 procent (sterk) verbeterd.
Volgens FNV Bondgenoten is de in het openbaar vervoer geïntroduceerde
marktwerking een van de belangrijkste verklaringen van de
verslechteringen in het openbaar vervoer. In een begin deze week
verzonden brief aan formateur Donner wijst de vakbond nog eens op de
negatieve gevolgen van marktwerking.
Meer informatie:
Remko Mast, bestuurder FNV Bondgenoten, 06-5125 6185
Ingrid van den Berg, voorlichter FNV Bondgenoten, 030-2738478/06-5140
5832
27 jun 02 14:42