Consumentenbond
Patiënt wil meer informatie en steun van arts
27 juni 2002
Consumentenbond constateert aanzienlijke verschillen tussen
ziekenhuizen
Onderzoek van de Consumentenbond naar de patiëntvriendelijkheid van
tweeënveertig ziekenhuizen wijst uit dat relatief veel patiënten
vinden dat ze onvoldoende informatie kregen over bijwerkingen en
behandelalternatieven, onvoldoende konden meebeslissen en behoefte
hadden aan meer hulp en steun van hun arts. De bond overhandigt
vandaag de resultaten van het onderzoek aan minister Borst en aan de
NVZ Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen.
Het ziekenhuisvergelijkingssysteem vergelijkt ziekenhuizen op aspecten
die consumenten belangrijk vinden, zoals informatie, bejegening en
service. Dit gebeurt door ziekenhuizen te bezoeken, directies te
vragen naar hun beleid en een enquête onder patiënten. Uit de
patiëntenenquête (door het Nivel) waaraan 42.000 mensen hebben
meegewerkt, blijkt dat de tevredenheid op deze aspecten per ziekenhuis
aanzienlijk verschilt. Patiënten zeggen terug te gaan naar hetzelfde
ziekenhuis indien nodig, maar uit de resultaten komen ook punten
waarop de ziekenhuizen hun dienstverlening zouden moeten verbeteren.
Het betreft: onvoldoende informatie over bijwerkingen, gevolgen en
behandelalternatieven; te vaak tegenstrijdige informatie van artsen en
verpleegkundigen; onvoldoende kunnen meebeslissen over een
behandeling; onvoldoende informatie bij ontslag; onvoldoende hulp en
steun van de arts op moeilijke momenten; de arts vaak niet snel genoeg
kunnen bereiken en te weinig privacy krijgen van de verpleging tijdens
vertrouwelijke gesprekken.
De Consumentenbond wil het ziekenhuisvergelijkingssysteem de komende
twee jaar uitbreiden naar alle ruim honderd ziekenhuizen in Nederland.
Bovendien wil de bond naast de huidige gegevens ook structuur- en
kwaliteitsinformatie bieden. Structuur-informatie gaat over de
beschikbare behandelingen en technieken; de ervaring van artsen en de
stijl van de arts of maatschap ten aanzien van bijvoorbeeld
pijnbestrijding. Kwaliteitsinformatie betreft bijvoorbeeld het aantal
infecties, de ligduur en de duur van een routineoperatie. Deze
informatie is nu nog nauwelijks beschikbaar. De Consumentenbond wil
dat hier verandering in komt, desnoods door een wettelijke bepaling.
De bond heeft dit vandaag aan minister Borst voorgelegd.
Met deze informatie kunnen consumenten steeds beter zelf ziekenhuizen vergelijken en kiezen waar zij behandeld willen worden. De huidige onderzoeksresultaten kunnen consumenten nalezen in de keuzegids `Welk ziekenhuis kies ik' en in de Consumentengids van juli.
Verdere informatie over het onderzoek vindt u op www.nivel.nl.
U kunt het volledig rapport hier downloaden. Omdat het een zwaar
document betreft, kan het een tot anderhalve minuut duren om het
rapport te downloaden.
· Download het volledige rapport