Consumentenbond

Patiënt wil meer informatie en steun van arts
27 juni 2002

Consumentenbond constateert aanzienlijke verschillen tussen ziekenhuizen

Onderzoek van de Consumentenbond naar de patiëntvriendelijkheid van tweeënveertig ziekenhuizen wijst uit dat relatief veel patiënten vinden dat ze onvoldoende informatie kregen over bijwerkingen en behandelalternatieven, onvoldoende konden meebeslissen en behoefte hadden aan meer hulp en steun van hun arts. De bond overhandigt vandaag de resultaten van het onderzoek aan minister Borst en aan de NVZ Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen.

Het ziekenhuisvergelijkingssysteem vergelijkt ziekenhuizen op aspecten die consumenten belangrijk vinden, zoals informatie, bejegening en service. Dit gebeurt door ziekenhuizen te bezoeken, directies te vragen naar hun beleid en een enquête onder patiënten. Uit de patiëntenenquête (door het Nivel) waaraan 42.000 mensen hebben meegewerkt, blijkt dat de tevredenheid op deze aspecten per ziekenhuis aanzienlijk verschilt. Patiënten zeggen terug te gaan naar hetzelfde ziekenhuis indien nodig, maar uit de resultaten komen ook punten waarop de ziekenhuizen hun dienstverlening zouden moeten verbeteren. Het betreft: onvoldoende informatie over bijwerkingen, gevolgen en behandelalternatieven; te vaak tegenstrijdige informatie van artsen en verpleegkundigen; onvoldoende kunnen meebeslissen over een behandeling; onvoldoende informatie bij ontslag; onvoldoende hulp en steun van de arts op moeilijke momenten; de arts vaak niet snel genoeg kunnen bereiken en te weinig privacy krijgen van de verpleging tijdens vertrouwelijke gesprekken.

De Consumentenbond wil het ziekenhuisvergelijkingssysteem de komende twee jaar uitbreiden naar alle ruim honderd ziekenhuizen in Nederland. Bovendien wil de bond naast de huidige gegevens ook structuur- en kwaliteitsinformatie bieden. Structuur-informatie gaat over de beschikbare behandelingen en technieken; de ervaring van artsen en de stijl van de arts of maatschap ten aanzien van bijvoorbeeld pijnbestrijding. Kwaliteitsinformatie betreft bijvoorbeeld het aantal infecties, de ligduur en de duur van een routineoperatie. Deze informatie is nu nog nauwelijks beschikbaar. De Consumentenbond wil dat hier verandering in komt, desnoods door een wettelijke bepaling. De bond heeft dit vandaag aan minister Borst voorgelegd.

Met deze informatie kunnen consumenten steeds beter zelf ziekenhuizen vergelijken en kiezen waar zij behandeld willen worden. De huidige onderzoeksresultaten kunnen consumenten nalezen in de keuzegids `Welk ziekenhuis kies ik' en in de Consumentengids van juli.

Verdere informatie over het onderzoek vindt u op www.nivel.nl.

U kunt het volledig rapport hier downloaden. Omdat het een zwaar document betreft, kan het een tot anderhalve minuut duren om het rapport te downloaden.

· Download het volledige rapport