Gemeente Amsterdam

Sociale activeringscliënten in Centrum in kaart gebracht

'Amsterdammers die geen aansluiting kunnen vinden bij betaalde arbeid kunnen gebruik maken van een aanbod sociale activering dat aansluit bij hun mogelijkheden en belangstelling.' Zo luidt de doelstelling voor het thema Sociale Activering in het werkprogramma van het Sociaal Structuurplan Amsterdam 1999-2002.

O+S heeft in het kader van de uitvoeringsmonitor Sociale Activering de dossiers van in totaal 80 cliënten van het Regiokantoor Centrum van de Sociale Dienst geanalyseerd die op de MegaBanenMarkt een traject Sociale Activering kregen aangeboden. De dossiers bestrijken de periode 9 november 2001 - het begin van de MegaBanenMarkt - tot eind april 2002.

Achtergrondkenmerken cliënten
Een belangrijke onderzoeksvraag was wat de achtergrondkenmerken van deze groep zijn. Uit het dossieronderzoek blijkt dat cliënten die in aanmerking komen voor Sociale Activering vooral de wat oudere, alleenstaande Amsterdammers met een Nederlandse nationaliteit zijn, zonder financieel afhankelijke kinderen, met overwegend een lagere of middelbare opleiding. De meesten hebben gewerkt in het verleden, zijn langdurig werkloos en hebben met name medisch-psychische en sociale problemen. De kleinere groep allochtonen (14%) heeft vooral taalproblemen. De bovengenoemde problemen geven aan op welk vlak er behoefte is aan flankerend beleid, namelijk aan maatschappelijk werk, training sociale vaardigheden en Nederlandse Taaltraining.

Type trajecten
Vervolgens is onderzocht welk type trajectplannen met welke doelstellingen zijn aangeboden aan de cliënten. De meeste trajectplannen (78%) hebben vrijwilligerswerk als doelstelling en lopen gemiddeld een jaar. Een derde van de trajecten bestaat uit lopende trajecten, wat inhoudt dat men reeds vóór de oproep op de MegaBanenMarkt in een traject actief was. Wanneer we kijken naar de plaatsing van de cliënten, dan komt een groot deel van de cliënten terecht bij de Vrijwilligerscentrale, Werkvoorziening Regio Amsterdam (WRA), Regionaal Opleidingen Centrum (ROC), Kliq of Vluchtelingenwerk.

Knelpunten
Het onderzoek brengt tevens een aantal knelpunten naar voren. Sociale Activering blijkt in de praktijk een niet al te helder omschreven begrip te zijn, waardoor het moeilijk is de uiteindelijke doelgroep van het beleid - namelijk mensen met een bijna onoverbrugbare afstand tot de arbeidsmarkt - in de bestanden te traceren. Verder blijkt uit het onderzoek dat de informatie over cliënten bij de Sociale Dienst vaak incompleet is. Tot slot is het moeilijk om bepaalde informatie over cliënten via zoeksleutels in het registratiesysteem (BanenVolgSysteem) van de MegaBanenMarkt op te zoeken.

Voor meer informatie klik hier

Amsterdam, 20 juni 2002, O+S

^


-

© gemeente Amsterdam - 26-06-2002