Gemeente Amsterdam
Sociale activeringscliënten in Centrum in kaart gebracht
'Amsterdammers die geen aansluiting kunnen vinden bij betaalde arbeid
kunnen gebruik maken van een aanbod sociale activering dat aansluit
bij hun mogelijkheden en belangstelling.' Zo luidt de doelstelling
voor het thema Sociale Activering in het werkprogramma van het Sociaal
Structuurplan Amsterdam 1999-2002.
O+S heeft in het kader van de uitvoeringsmonitor Sociale Activering de
dossiers van in totaal 80 cliënten van het Regiokantoor Centrum van de
Sociale Dienst geanalyseerd die op de MegaBanenMarkt een traject
Sociale Activering kregen aangeboden. De dossiers bestrijken de
periode 9 november 2001 - het begin van de MegaBanenMarkt - tot eind
april 2002.
Achtergrondkenmerken cliënten
Een belangrijke onderzoeksvraag was wat de achtergrondkenmerken van
deze groep zijn. Uit het dossieronderzoek blijkt dat cliënten die in
aanmerking komen voor Sociale Activering vooral de wat oudere,
alleenstaande Amsterdammers met een Nederlandse nationaliteit zijn,
zonder financieel afhankelijke kinderen, met overwegend een lagere of
middelbare opleiding. De meesten hebben gewerkt in het verleden, zijn
langdurig werkloos en hebben met name medisch-psychische en sociale
problemen. De kleinere groep allochtonen (14%) heeft vooral
taalproblemen. De bovengenoemde problemen geven aan op welk vlak er
behoefte is aan flankerend beleid, namelijk aan maatschappelijk werk,
training sociale vaardigheden en Nederlandse Taaltraining.
Type trajecten
Vervolgens is onderzocht welk type trajectplannen met welke
doelstellingen zijn aangeboden aan de cliënten. De meeste
trajectplannen (78%) hebben vrijwilligerswerk als doelstelling en
lopen gemiddeld een jaar. Een derde van de trajecten bestaat uit
lopende trajecten, wat inhoudt dat men reeds vóór de oproep op de
MegaBanenMarkt in een traject actief was. Wanneer we kijken naar de
plaatsing van de cliënten, dan komt een groot deel van de cliënten
terecht bij de Vrijwilligerscentrale, Werkvoorziening Regio Amsterdam
(WRA), Regionaal Opleidingen Centrum (ROC), Kliq of Vluchtelingenwerk.
Knelpunten
Het onderzoek brengt tevens een aantal knelpunten naar voren. Sociale
Activering blijkt in de praktijk een niet al te helder omschreven
begrip te zijn, waardoor het moeilijk is de uiteindelijke doelgroep
van het beleid - namelijk mensen met een bijna onoverbrugbare afstand
tot de arbeidsmarkt - in de bestanden te traceren. Verder blijkt uit
het onderzoek dat de informatie over cliënten bij de Sociale Dienst
vaak incompleet is. Tot slot is het moeilijk om bepaalde informatie
over cliënten via zoeksleutels in het registratiesysteem
(BanenVolgSysteem) van de MegaBanenMarkt op te zoeken.
Voor meer informatie klik hier
Amsterdam, 20 juni 2002, O+S
^
-
© gemeente Amsterdam - 26-06-2002