Ingezonden persbericht

Persbericht

Direct writers beste online kredietverstrekkers

27 juni 2002

Vola, OHRA en FBTO, alle direct writers, hebben de meest effectieve websites als het gaat om het verstrekken van consumptief krediet via internet. Dit blijkt uit het onderzoek van Jungle Rating naar de kwaliteit van de dienstverlening onder online kredietverstrekkers.

Het onderzoek

Jungle Rating beoordeelde in de periode mei - juni 2002 als onafhankelijke partij de kwaliteit van de dienstverlening van kredietverstrekkers op internet. De aan het onderzoek ten grondslag liggende methodiek is ontwikkeld door de Vrije Universiteit Amsterdam en garandeert betrouwbare resultaten. In totaal meten de experts van Jungle Rating op meer dan 200 variabelen, verdeeld over 16 dimensies de kwaliteit van de internetsite. Voorbeelden van onderzoeksdimensies zijn: breedte en diepte van geboden informatie, kwaliteit van interactie en advies, navigatiegemak, geboden ondersteuning in het aanvraagproces en visuele ervaring.

De markt in kaart gebracht

Jungle Rating heeft de scores van de individuele aanbieders uitgedrukt in een ranglijst. Naar het oordeel van Jungle Rating geeft Vola de beste invulling aan de online dienstverlening. OHRA scoort met haar online kredietwaardigheidscheck een tweede plaats.

Effectiviteit dienstverlening online kredietverstrekkers juni 2002


1 Vola (31,1%)

2 OHRA (29,3%)

3 FBTO (26,8%)

4 Independer (25,5%)

5 Centraal Beheer (23,5%)

6 Geldshop (21,8%)

7 Rabobank (21,2%)

8 Postbank (21,0%)

9 MoneyPlanet (17,1%)

10 ABN Amro (15,3%)

11 Postkrediet (11,5%)

12 Frisia (11,2%)

Een score van 25% betekent dat de betreffende leverancier een kwart van het maximaal haalbare punten heeft gescoord. Ter vergelijking: in Amerika zijn online kredietverstrekkers actief die rond de 45% scoren.

Direct writer begrijpt spel op internet

De direct writers bevinden zich boven in de ranglijst van Jungle Rating. Hiermee spreekt het bureau de verwachting uit dat zij het online proces het beste ondersteunen en per 100 unieke bezoekers de meeste aanvragen genereren. De direct writers scoren met name goed op het verstrekken van informatie over consumptief krediet (zoals informatie over acceptatiecriteria, kredietregistratie en actuele tarieven). Daarnaast wordt relatief goed gescoord op de interactie met de consument (via e-mail en telefoon) en de ondersteuning van het aanvraagproces.

Vergelijkingssites en intermediairs volgen op de voet

Independer (vergelijkingssite) en Geldshop (intermediair) hebben het grote voordeel dat zij de consument offertes van meerdere kredietverstrekkers kunnen aanbieden. Op de dimensie vergelijken van producten scoren deze partijen dan ook steevast als beste. Toch kunnen zij, gemeten op zestien dimensies, de direct writers niet verslaan , aldus Geert-Jan Smits, projectleider van het onderzoek. De vergelijkingssites kunnen de consument geen inzage verschaffen in het maximale leenbedrag en de acceptatiecriteria van de verschillende kredietverstrekkers. Hierdoor mist de consument belangrijke informatie tijdens het besluitvormingsproces. Vergelijking van aanbieders blijkt alleen mogelijk te zijn op effectieve rente. Volgens Tom Ederveen, woordvoerder van Independer is het streven om hierin verandering te brengen, en in de toekomst wel inzicht te verschaffen in de acceptatiecriteria, zoals leeftijd, inkomen en BKR verleden .

Banken laten kansen liggen

De drie onderzochte banken, ABN AMRO, Postbank en Rabobank scoren beduidend lager. In tegenstelling tot de direct writers, gaan de onderzochte banken tijdens het aanvraagproces onvoldoende in op de persoonlijke situatie en de consequenties in termen van te betalen maandbedrag en effectieve rente. In feite is het elektronische aanvraagproces een kopie van het papieren aanvraagproces en worden de mogelijkheden en voordelen van elektronische aanvraag (interactiviteit en inspelen op de persoonlijke situatie) nog onvoldoende benut.

Kansen in online advies

Volgens Jungle Rating liggen met name kansen op het gebied van online advisering. De gemiddelde consument weet nog niet welke kredietvorm het beste bij zijn of haar situatie past. Normaal helpt de adviseur bij het keuzeproces, maar op internet wordt de consument aan zijn lot overgelaten , vertelt Smits. Alleen de Postbank en Vola hebben geïnvesteerd in een adviesmodule. Tot nu toe veronderstellen de overige websites dat de consument precies weet wat hij wil, al wijst de praktijk soms anders uit.

Informatie over Jungle Rating

Jungle Rating is een onafhankelijk onderzoeks- en adviesbureau gericht op het meten en verbeteren van dienstverlening via internet. Jungle Rating richt zich met name op de sectoren finance, shopping, travel en utilities.

einde persbericht

Voor meer informatie over Jungle Rating kunt u contact opnemen met:

Geert-Jan Smits, projectleider online kredietverstrekking (T) 020 596 2815
(E) geertjan.smits@junglerating.nl

Jungle Rating
Wibauthuis, Wibautstraat 3
1091 GH Amsterdam
http://www.junglerating.nl/