WGCC
WGCC richt Stichting Examen Callcenters op
Leidschendam, 27 juni 2002
De Werkgeversvereniging Call Centers (WGCC) richt de Stichting Examen
Callcenters (SECC) op voor de diplomering van callcenter-medewerkers,
later gevolgd door diplomering van leidinggevenden. In samenwerking
met het onderwijsveld, vakbonden en enkele ROC's wordt een
kwalificatie opgesteld voor het beroepsonderwijs in deze branche.
Vanaf dit najaar is het mogelijk WGCC-examens af te nemen.
Verwacht wordt dat naar schatting 800 mensen jaarlijks de
beroepsopleiding voor het callcenterbedrijf zullen volgen. Daarmee
wordt ingespeeld op de toenemende vraag naar goed getrainde
callcenter-medewerkers.
Tot nu toe was exameninstituut Tbin verantwoordelijk voor de
examinering in de sector van de call- en contactcenters. Tbin is
echter onlangs failliet verklaard. De WGCC heeft gekozen voor een
eigen WGCC-examen. WGCC-secretaris Dian van Leeuwen stelt dat goede
opleidingen cruciaal zijn voor de verder uitbouw van deze relatief
nieuwe sector. Met deze stap laat de WGCC zien dat het haar ernst is
met de verdere professionalisering van de bedrijfstak.
De WGCC vertegenwoordigt de zogenaamde facilitaire callcenters, die in
opdracht van derden telefonische en internet gerelateerde
dienstverlening verzorgen. In de komende vijf jaar zal het aantal
medewerkers in deze facilitaire callcenters verdubbelen. Het
Nederlandse bedrijfsleven - vooral banken en verzekeraars - zal haar
callcenter dienstverlening meer een meer extern gaan uitbesteden.
Daarnaast zullen steeds meer werkzaamheden rond het klantencontact van
organisaties 'geoutsourced' worden. Door deze groei komt een zware
verantwoordelijkheid voor werving en opleiding van medewerkers bij de
facilitaire bedrijven te liggen. In totaal zijn voor de gehele sector
ongeveer 35000 nieuwe mensen nodig. Voor de facilitaire bedrijven
betekent dit een groei van 8.000 medewerkers.
Doelstelling van de WGCC is de bundeling en behartiging van de
belangen van alle professionele callcenters in Nederland.
Kwaliteitsbewaking is voor deze jonge en snelgroeiende sector daarbij
van eminent belang. Daartoe worden initiatieven genomen op gebieden
als arbeidsvoorwaarden, arbeidsomstandigheden, opleiding en
scholing.
Nadere informatie voor de pers
Dian van Leeuwen, secretaris van de WGCC
Telefoon 070-320 67 44 / 06-53 787 589
Herman Nieuwenhuis
Telefoon 06 53 58 60
27 jun 02 11:10