WGCC

WGCC richt Stichting Examen Callcenters op

Leidschendam, 27 juni 2002

De Werkgeversvereniging Call Centers (WGCC) richt de Stichting Examen Callcenters (SECC) op voor de diplomering van callcenter-medewerkers, later gevolgd door diplomering van leidinggevenden. In samenwerking met het onderwijsveld, vakbonden en enkele ROC's wordt een kwalificatie opgesteld voor het beroepsonderwijs in deze branche. Vanaf dit najaar is het mogelijk WGCC-examens af te nemen. Verwacht wordt dat naar schatting 800 mensen jaarlijks de beroepsopleiding voor het callcenterbedrijf zullen volgen. Daarmee wordt ingespeeld op de toenemende vraag naar goed getrainde callcenter-medewerkers.

Tot nu toe was exameninstituut Tbin verantwoordelijk voor de examinering in de sector van de call- en contactcenters. Tbin is echter onlangs failliet verklaard. De WGCC heeft gekozen voor een eigen WGCC-examen. WGCC-secretaris Dian van Leeuwen stelt dat goede opleidingen cruciaal zijn voor de verder uitbouw van deze relatief nieuwe sector. Met deze stap laat de WGCC zien dat het haar ernst is met de verdere professionalisering van de bedrijfstak.

De WGCC vertegenwoordigt de zogenaamde facilitaire callcenters, die in opdracht van derden telefonische en internet gerelateerde dienstverlening verzorgen. In de komende vijf jaar zal het aantal medewerkers in deze facilitaire callcenters verdubbelen. Het Nederlandse bedrijfsleven - vooral banken en verzekeraars - zal haar callcenter dienstverlening meer een meer extern gaan uitbesteden. Daarnaast zullen steeds meer werkzaamheden rond het klantencontact van organisaties 'geoutsourced' worden. Door deze groei komt een zware verantwoordelijkheid voor werving en opleiding van medewerkers bij de facilitaire bedrijven te liggen. In totaal zijn voor de gehele sector ongeveer 35000 nieuwe mensen nodig. Voor de facilitaire bedrijven betekent dit een groei van 8.000 medewerkers.

Doelstelling van de WGCC is de bundeling en behartiging van de belangen van alle professionele callcenters in Nederland. Kwaliteitsbewaking is voor deze jonge en snelgroeiende sector daarbij van eminent belang. Daartoe worden initiatieven genomen op gebieden als arbeidsvoorwaarden, arbeidsomstandigheden, opleiding en scholing.

Nadere informatie voor de pers

Dian van Leeuwen, secretaris van de WGCC
Telefoon 070-320 67 44 / 06-53 787 589

Herman Nieuwenhuis
Telefoon 06 53 58 60

27 jun 02 11:10