Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)



Consumentenorganisaties willen behoud van NS-personeel op stations!

De consumentenorganisaties - CSO, Rover, ANWB, Fietsersbond en CG-Raad
- pleiten voor bemensing van stations, loketten en treinen: voor het verlenen van service aan reizigers en voor de veiligheid van reizigers in de trein en op het station!

De consumentenorganisaties in het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (Locov) - het Coördinatieorgaan Samenwerkende Ouderenorganisaties (CSO), reizigersvereniging ROVER, de Fietsersbond, ANWB en de Chronisch zieken en Gehandicapten Raad (CG-Raad) - hebben de NS geadviseerd om terughoudend te zijn met het vervangen van personeel door kaartautomaten.
Wanneer dit toch gebeurt moeten er voldoende adequate voorzieningen zijn om de service en de veiligheid van de reiziger te garanderen. De consumentenorganisaties hebben in 1999 hierover met de NS een akkoord 'het zogenaamde lokettenakkoord' bereikt. De consumentenorganisaties betreuren het dat dit akkoord eenzijdig door de NS is opengebroken

De consumentenorganisaties vrezen dat hierdoor de sociale veiligheid, het gemak voor het verkrijgen van een kaartje, de voorzieningen op kleinere stations en gelijke voorzieningen op het hoofdnet en op de regionale lijnen in belangrijke mate in gevaar komen als de NS deze plannen ongewijzigd doorzet.
De consumentenorganisaties hebben er daarom bij NS op aangedrongen om een zo hoog mogelijk peil van aanwezigheid van NS-personeel op de stations te handhaven.

Sociale Veiligheid

De NS heeft na druk van de consumentenorganisaties, besloten op alle kleine stations een zuil te plaatsen waar met een druk op de knop alarm kan worden geslagen of waar informatie kan worden opgevraagd. Camerabewaking op ieder station komt er nog niet. Op de kleinste stations wil de NS pas camera's plaatsen wanneer die stations sociaal onveilig blijken. De consumentenorganisaties zijn voorstander van een preventieve benadering, waarbij ieder station minstens een minimumniveau aan sociale veiligheid kan bieden. Omdat de sociale veiligheid niet een zaak van NS alleen is hebben de consumentenorganisaties NS gevraagd hen op de hoogte te houden van de afspraken over politiesurveillance en de inspanningen van lokale overheden.
De NS is voor een deel tegemoetgekomen aan de wensen van de consumentenorganisaties om de sociale veiligheid op kleine stations te waarborgen door leegstaande ruimten op deze stations tegen aantrekkelijke tarieven te verhuren. Ook start de NS een pilot waarbij NS-medewerkers op kleine stations gaan telewerken. Deze toezeggingen van NS zijn onderdeel van een pakket van afspraken tussen NS en de consumentenorganisaties in het Locov.
De NS zal wachtruimten op stations sluiten wanneer daar regelmatig vandalisme wordt gepleegd. De consumentenorganisaties willen dat de wachtruimten open blijven. De consumentenorganisaties betreuren het dat de NS daarmee terug komt op eerder gemaakte afspraken.

Kaartverkoop

De consumentenorganisaties vinden dat de reiziger een kaartje tegen de normale prijs bij de conducteur moet kunnen kopen voor zover de mogelijkheden op stations daartoe worden beperkt. Daarnaast moet de verkoop van alle kaartsoorten via internet mogelijk worden.

Overal dezelfde voorzieningen

De plannen van de NS gelden niet voor de regionale spoorlijnen die de komende jaren aanbesteed worden. De consumentenorganisaties vrezen dat de voorzieningen op deze stations zullen achterblijven. De consumentenorganisaties zullen er bij NS en het ministerie van Verkeer en Waterstaat op aandringen om ook op deze stations voldoende voorzieningen te treffen.

Utrecht, 26 juni 2002


---