Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)
Consumentenorganisaties willen behoud van NS-personeel op stations!
De consumentenorganisaties - CSO, Rover, ANWB, Fietsersbond en CG-Raad
- pleiten voor bemensing van stations, loketten en treinen: voor het
verlenen van service aan reizigers en voor de veiligheid van reizigers
in de trein en op het station!
De consumentenorganisaties in het Landelijk Overleg
Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (Locov) - het Coördinatieorgaan
Samenwerkende Ouderenorganisaties (CSO), reizigersvereniging ROVER, de
Fietsersbond, ANWB en de Chronisch zieken en Gehandicapten Raad
(CG-Raad) - hebben de NS geadviseerd om terughoudend te zijn met het
vervangen van personeel door kaartautomaten.
Wanneer dit toch gebeurt moeten er voldoende adequate voorzieningen
zijn om de service en de veiligheid van de reiziger te garanderen. De
consumentenorganisaties hebben in 1999 hierover met de NS een akkoord
'het zogenaamde lokettenakkoord' bereikt. De consumentenorganisaties
betreuren het dat dit akkoord eenzijdig door de NS is opengebroken
De consumentenorganisaties vrezen dat hierdoor de sociale veiligheid,
het gemak voor het verkrijgen van een kaartje, de voorzieningen op
kleinere stations en gelijke voorzieningen op het hoofdnet en op de
regionale lijnen in belangrijke mate in gevaar komen als de NS deze
plannen ongewijzigd doorzet.
De consumentenorganisaties hebben er daarom bij NS op aangedrongen om
een zo hoog mogelijk peil van aanwezigheid van NS-personeel op de
stations te handhaven.
Sociale Veiligheid
De NS heeft na druk van de consumentenorganisaties, besloten op alle
kleine stations een zuil te plaatsen waar met een druk op de knop
alarm kan worden geslagen of waar informatie kan worden opgevraagd.
Camerabewaking op ieder station komt er nog niet. Op de kleinste
stations wil de NS pas camera's plaatsen wanneer die stations sociaal
onveilig blijken. De consumentenorganisaties zijn voorstander van een
preventieve benadering, waarbij ieder station minstens een
minimumniveau aan sociale veiligheid kan bieden. Omdat de sociale
veiligheid niet een zaak van NS alleen is hebben de
consumentenorganisaties NS gevraagd hen op de hoogte te houden van de
afspraken over politiesurveillance en de inspanningen van lokale
overheden.
De NS is voor een deel tegemoetgekomen aan de wensen van de
consumentenorganisaties om de sociale veiligheid op kleine stations te
waarborgen door leegstaande ruimten op deze stations tegen
aantrekkelijke tarieven te verhuren. Ook start de NS een pilot waarbij
NS-medewerkers op kleine stations gaan telewerken. Deze toezeggingen
van NS zijn onderdeel van een pakket van afspraken tussen NS en de
consumentenorganisaties in het Locov.
De NS zal wachtruimten op stations sluiten wanneer daar regelmatig
vandalisme wordt gepleegd. De consumentenorganisaties willen dat de
wachtruimten open blijven. De consumentenorganisaties betreuren het
dat de NS daarmee terug komt op eerder gemaakte afspraken.
Kaartverkoop
De consumentenorganisaties vinden dat de reiziger een kaartje tegen de
normale prijs bij de conducteur moet kunnen kopen voor zover de
mogelijkheden op stations daartoe worden beperkt. Daarnaast moet de
verkoop van alle kaartsoorten via internet mogelijk worden.
Overal dezelfde voorzieningen
De plannen van de NS gelden niet voor de regionale spoorlijnen die de
komende jaren aanbesteed worden. De consumentenorganisaties vrezen dat
de voorzieningen op deze stations zullen achterblijven. De
consumentenorganisaties zullen er bij NS en het ministerie van Verkeer
en Waterstaat op aandringen om ook op deze stations voldoende
voorzieningen te treffen.
Utrecht, 26 juni 2002
---