Universiteit Maastricht
Universiteit Maastricht
Persbericht
26 juni 2002
Expositie: Charles Eyck als gemeenschapskunstenaar
en zijn relatie tot het tijdschrift De Gemeenschap 1929 - 1940
Vanaf 27 juni 2002 tot en met 10 januari 2003 is er een tentoonstelling te
bezichtigen over de veelzijdige kunstenaar Charles Eyck (1897-1983). De
expositie is verdeeld over twee locaties. In de expositieruimte van het
Bestuursgebouw van de Universiteit Maastricht gaat de aandacht uit naar
Eycks relatie met het tijdschrift De Gemeenschap tijdens de jaren 1930.
Tegelijkertijd is een kleine expositie ingericht in het Rijksarchief /
Gemeentearchief, waarbij het gaat om Eyck als illustrator van boeken, vaak
mooi uitgegeven door de gelijknamige uitgeverij De Gemeenschap. Aanleiding
is de voltooiing van de inventarisatie van de collectie Charles Eyck, die de
Universiteit Maastricht in 1996 heeft verworven om het culturele erfgoed van
deze Limburgse kunstenaar te behouden. Dankzij samenwerking tussen de
Universiteit Maastricht en het Rijksarchief Limburg / Gemeentearchief
Maastricht is de collectie toegankelijk gemaakt en via de
Universiteitsbibliotheek raadpleegbaar.
De Gemeenschap was niet zomaar een literair blad, maar besteedde ook
aandacht aan architectuur, film, muziek, toneel, beeldende kunst én
politiek. Rond dit tijdschrift verzamelde zich een groep jonge progressieve
katholieken, die tegen het katholieke establishment schopten. Zij verlangden
naar méér artistieke vrijheid en naar méér openheid, ook ten aanzien van
niet-katholieken. Deze episode was voor Eyck om verschillende redenen van
belang. Hij kreeg de kans om zijn fenomenale tekentalent uit te leven bij de
vele illustraties voor het tijdschrift en uitgeverij De Gemeenschap. Ook
deed hij hier contacten op, die hem verder hielpen bij het verwerven van
allerlei (kerkelijke) opdrachten vanuit het hele land. En bovendien trof hij
in deze kring kunstenaars met verwante opvattingen. Eyck wilde een
gemeenschapskunstenaar zijn, dienstbaar aan de samenleving, enerzijds op
zoek naar nieuwe vormen, anderzijds gericht op her- en erkenning van zijn
werk. Eyck slaagde er in deze periode in om door te breken als toonaangevend
kunstenaar.
De expositie is voornamelijk samengesteld uit het particuliere archief van
R. Eyck en de stukken van de collectie Charles Eyck. Eyck communiceerde
wegens zijn handicap - hij was doof - vaak schriftelijk over van alles en
nog wat, waarbij hij de behoefte had veel te bewaren. Hij had een levendige
pen en een scherpe blik op zijn medemens. De collectie omvat zeer divers
materiaal - brieven, tekeningen, foto's etc. - en biedt, hoewel incompleet,
een helder beeld van de ontwikkeling van Charles Eyck als mens en
kunstenaar.
17 juni 2002 / 10 januari 2003
ma. t/m vr. 9.00 - 17.00 uur
Bestuursgebouw Universiteit Maastricht
Minderbroedersberg 4-6
Rijksarchief Limburg / Gemeentearchief Maastricht
St. Pietersstraat 7
Maastricht