Rijksuniversiteit Groningen
Zelfinstructie even effectief als les mét docent
Een zelfinstructiecursus voor studenten psychologie blijkt even
goede studieresultaten op te leveren als dezelfde cursus onder
volledige begeleiding van een docent. Dit stelt psycholoog Johanna
Schönrock-Adema vast in haar promotieonderzoek. Zij ontwikkelde en
evalueerde een zelfinstructieprogramma voor een training in
professionele gespreksvaardigheden. Haar nieuwe onderwijsvorm
draagt bij aan de wens van de overheid om het onderwijs te
verbeteren met behulp van ICT en studenten meer zelfstandig te
laten werken. Schönrock-Adema promoveert donderdag 27 juni 2002.
De training in professionele gespreksvaardigheden is een verplichte
doctoraalcursus voor Groningse psychologiestudenten. Het blijkt dus
mogelijk om een minstens even groot leereffect te bereiken met
slechts de helft van de oorspronkelijke hoeveelheid begeleiding.
Hoe verschillend de persoonlijkheden of leerstijlen van de
studenten ook zijn, voor het succes van de cursus maakt het niet of
nauwelijks uit.
Training gespreksvaardigheden
De promovendus verrichtte haar onderzoek bij in totaal 382
tweedejaarsstudenten. Een deel van de groep doorliep de training
gespreksvaardigheden onder volledige begeleiding van een docent,
het andere deel volgde de zelfinstructietraining. In het studiejaar
1997/98 bestond de zelfinstructie nog uit een werkboek, in het
daaropvolgende jaar gebruikten de studenten de computerapplicatie
GEVAT (GEspreksVAardigheidsTraining). In de cursus
gespreksvaardigheden leren studenten onder meer open vragen
stellen, gevoel reflecteren en samenvatten. Daarvoor bestuderen ze
theorie, zien ze videobeelden en oefenen daarna zelf de
vaardigheden. In de zelfinstructiecursus werd alleen bij de
rollenspelen een begeleider ingezet, omdat bij dit onderdeel
feedback belangrijk is. De begeleiding op dit onderdeel kon zelfs
intensiever zijn, omdat de studenten de andere cursusdelen
zelfstandig doorliepen. Om te weten hoeveel voortgang de studenten
boekten, bracht Schönrock-Adema de gespreksvaardigheden van de
deelnemers zowel voor als na de training in kaart. Dit deed zij met
behulp van video- en rollenspeltoetsen die zij speciaal voor het
onderzoek ontwikkelde. Het blijkt dat studenten evenveel leren van
de zelfinstructie als van de begeleide trainingsvorm. En dat geldt
voor alle studenten, ongeacht de manier waarop ze studeren of hun
persoonlijkheid, waarbij gedacht moet worden aan
karaktereigenschappen als mildheid, extraversie of zorgvuldigheid.
De opzet van het computerprogramma GEVAT kan volgens de promovendus
als voorbeeld dienen voor zelfinstructietrainingen in allerlei
andere cursussen. /ImK
Johanna Schönrock-Adema (Leeuwarden, 1972) studeerde psychologie
aan de RUG. Ze verrichtte haar promotieonderzoek bij de vakgroep
Psychologie. Het onderzoek is gefinancierd uit het Kwaliteit- &
Studeerbaarheidsfonds dat onderwijsminister Ritzen in 1996
beschikbaar stelde. Momenteel is de promovendus verbonden aan de
afdeling Ontwikkeling en Kwaliteitszorg van het Onderwijsinstituut
van de medische faculteit.
Datum en tijd
donderdag 27 juni 2002, 14.15 uur
Promovendus
mw. J. Schönrock-Adema, tel.
(050)363 83 78, fax (050)363 38 65, e-mail:
j.schoenrock-adema@med.rug.nl (werk),
Proefschrift
De ontwikkeling en evaluatie van een zelfinstructieprogramma voor een
training in basisgespreksvaardigheden
Promotores
prof.dr. T. van der Molen, prof.dr. K.I. van der Zee en prof.dr. G.
Lang
Faculteit
psychologische, pedagogische en sociologische wetenschappen
Plaats
Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen
Promotie