Lijst Pim Fortuyn
27 Jun 2002
Concept besluit oprichting Afdelingen en Regio's
Bijgaand vindt u het concept t.b.v. het oprichten van afdelingen en regio's. Dit concept is gemaakt in opdracht van het huidige bestuur. Het concept zal
worden toegelicht op de vergadering van 3 juli a.s.
De leden krijgen nadien ruim de gelegenheid om op dit concept te reageren.
Concept (In dit concept wordt gemakshalve gesproken over LPF. Met deze afkorting wordt gedoeld op de politieke vereniging Lijst Pim Fortuyn)
LPF Afdeling en Regio Besluit ten behoeve van de inrichting van de Afdelingen van LPF.
Dit besluit (Besluit) regelt de wijze waarop de afdelingen van LPF op provinciaal en gemeente niveau worden opgezet
.
Het basis-principe is: alle in een gebied geregistreerde leden worden in staat gesteld om elkaar te leren kennen en kiezen zo snel mogelijk hun bestuur.
Dit bestuur gaat vervolgens zelf aan de slag. Aan een centraal platform kunnen vragen worden gesteld of suggesties worden gedaan, maar de bal ligt bij de decentrale besturen.
In het Besluit zijn een aantal regels opgenomen, waarvan sommige pas op een later moment van toepassing zijn. Dit geeft iedereen goed de tijd om suggesties te doen t.a.v. het gehele samenhangende pakket van regels, zodat het bestuur deze verder kan verfijnen aan wat we samen in de praktijk als nieuwe mogelijkheden of vragen tegenkomen. Uiteindelijk zal dit zijn weerslag vinden in een door de leden vast te stellen Huishoudelijk Reglement dat breed gedragen is en ook praktisch optimaal werkbaar zal zijn.
Het basis-principe is: verregaande decentralisatie en een communicatie structuur die beantwoord aan één van de doelstellingen van LPF, het continue alert blijven van wat er in de samenleving leeft en deze kennis breed in de partij verspreiden.
In LPF hebben de LPF Afdelingen een belangrijke rol.
Ook zijn enkele regels opgenomen die moeten bevorderen dat de LPF vereniging sterk naar buiten gericht is en communiceert met LPF geïnteresseerden/stemmers die geen lid zijn van LPF.
Er moet verder nagedacht worden in hoeverre ook LPF aanhangers die niet lid zijn op één of andere manier op een stelselmatige manier kunnen worden bereikt en bij de meningsvorming worden betrokken. Er wordt in ieder geval naar gestreefd dat de overgang van partij-lidmaatschap naar LPF geïnteresseerden en stemmers zo vloeiend mogelijk is. LPF is een open, naar buiten gerichte partij.
1 Inleiding
Dit Besluit van het landelijk LPF bestuur (LPF Bestuur) regelt de inrichting en de taken van het regio niveau (Provincie), Afdeling (Stad niveau) en Deelafdelingen (Stads-delen, deelgemeenten). Gezamenlijk worden deze afdelingen aangeduid als "LPF-Eenheden".
De LPF-Eenheden zijn afdelingen zoals bedoeld in Artikel 2: 41a Burgerlijk Wetboek. Het zijn geen rechtspersonen maar afdelingen van de rechtspersoon Politieke Vereniging "Lijst Pim Fortuyn" gevestigd te Rotterdam. Hierna verder: LPF
Het landelijk LPF Bestuur zal binnen de grenzen van de LPF Statuten en de wet, aanvullende of gewijzigde regels stellen.
Een uiteindelijk uitgekristalliseerd pakket van regels zal in het najaar 2002 in de vorm van een Huishoudelijk Reglement samen met de Statuten aan de leden ter vaststelling worden aangeboden.
2 LPF-Eenheden
LPF kent Provinciale Regio's, Afdelingen en Deelafdelingen, gezamenlijk aangeduid als LPF-Eenheden.
3 Provinciale Regio's
In ieder Provincie bestaat één LPF Regio.
De grenzen van de Regio's corresponderen met de grenzen van de betreffende Provincies.
De LPF leden die woonachtig zijn in de provincie zijn lid van de overeenkomstige LPF Regio. Zij nemen deel aan en hebben stemrecht in de algemene vergadering van de Regio.
De oprichting van de Provinciale Regio vindt plaats in twee stappen; een kennismakende en een constituerende vergadering.
Zodra de definitieve ledenlijsten beschikbaar is (vooral afhankelijk van betalingen die nog binnen moeten komen en/of worden gekoppeld met aanmeldingen) worden op kieskringniveau door de coördinatoren kennismaking bijeenkomsten georganiseerd. Voorzover nodig verleent het LPF Bestuur ondersteuning en bij onzekerheid over de vraag wie coördinator is, wijst het LPF Bestuur een persoon aan die namens haar de organisatie van de bijeenkomst regelt.
Uiterlijk drie weken later wordt een constituerende vergadering gehouden, waartoe alle leden in de Provincie worden uitgenodigd. In die vergadering wordt het bestuur van de Provinciale regio benoemd. De voorwaarden voor kandidaatstelling en de wijze van benoeming zijn onderhevig aan de regels zoals die in de LPF Statuten en dit besluit zijn vastgelegd. Het LPF Bestuur wijst een LPF lid (coördinator) aan die de vergadering gedurende de benoeming leidt. Vanaf de benoeming neemt het benoemde bestuur de leiding van de vergadering over. De constituerende vergadering wordt door of namens het landelijk LPF Bestuur bijgewoond die zonodig ondersteuning verleent bij het uitvoeren van de procedure van de bestuursbenoeming en binnen de grenzen van de LPF statutaire regels bindende aanwijzingen verstrekt.
Afdelingen kunnen volgens de hierna volgende regels zelf het initiatief nemen. Daar waar dat (nog) niet gebeurt zullen de regio besturen de oprichting van (Cluster) Afdelingen bevorderen in de zogenaamde "witte gebieden" waar nog geen (Deel)afdelingen initiatieven zijn genomen.
Daar waar na de oprichtingsfase (nog) witte gebieden overblijven, zullen de Provinciale Regio's tenminste 1 keer per jaar een informatieve vergadering voor de LPF leden organiseren. Voor de bijeenroeping en het voorzitterschap gelden de regels voor de Regio vergaderingen.
De Regio's zullen ten behoeve van de witte gebieden virtuele platforms inrichten.
4 Provinciale Sub-Regio's
De algemene vergadering van een Provinciale Regio kan met een meerderheid van 2/3 van de uitgebrachte stemmen Provinciale Sub Regio's doen oprichten die de grenzen van kieskringen volgen. Voor het tot stand komen, inrichting en werking zijn de regels van dit besluit van toepassing. De Provinciale Regio regelt het verkiezingsprogramma en de kandidaatstelling voor de Provinciale Staten verkiezingen.
5 Afdelingen en Deelafdelingen.
In iedere gemeente of deelgemeente/stadsdeelraad kan een Afdeling respectievelijk Deelafdeling bestaan.
De grenzen van de (Deel)Afdelingen corresponderen met de grenzen van de (Deel)Gemeenten.
Een Afdeling of Deelafdeling kan worden opgericht door een besluit van tenminste 20 LPF leden in het gebied van een gemeente, deelgemeente of stadsdeel die in vergadering bijeen zijn. De uitnodiging tot die vergadering moet zijn gericht aan de post of e-mail adressen van alle in het gebied woonachtige leden die in het LPF register ingeschreven staan.
Het LPF Bestuur stelt het bestaan een afdeling vast en toetst daarbij uitsluitend of aan bovenstaande voorwaarden tot het oprichten van een Afdeling is voldaan.
Daar waar nodig zal het bestuur van de Provinciale Regio initiëren dat de leden van twee of meer gemeenten, deelgemeenten, stadsdelen binnen de grenzen van één provincie een "cluster afdeling" vormen. Het besluit tot de oprichting van een "clusterafdeling" wordt genomen door een ledenvergadering, waartoe alle leden in het betreffende "clustergebied" worden opgeroepen.
Overigens gelden de voorwaarden van oprichting, taken en de regels van (Deel)afdelingen.
"Levensvatbare" afdelingen in 1 gemeente kunnen niet gedwongen worden blijvend deel uit te maken van een cluster. Dat betekent dat vanuit een (Deel)gebied op gemeente niveau de leden het initiatief kunnen nemen tot een (deel)afdeling. Het bestuur van de Provinciale Regio zal vervolgens maatregelen nemen om de structuur van de oorspronkelijke clusterafdeling aan te passen.
Een Cluster of (deel)afdeling die op 1 januari van enig jaar minder dan 25 leden telt kan door het landelijk LPF Bestuur, gehoord het bestuur van de Provinciale regio waartoe de afdeling behoort, worden ontbonden. Het bestuur van de Provinciale Regio bevordert dat het gebied met andere Afdeling(en) wordt samengevoegd
Binnen een zelfde (Deel)gemeente kan in ieder geval slechts één Gemeentelijke (deel)Afdeling werkzaam zijn
6 LPF-Eenheden algemeen
6.1 Taken
De LPF-Eenheden organiseren de provinciale respectievelijk. plaatselijke activiteiten van LPF en voeren de besluiten van de LPF algemene vergadering en van het landelijk Bestuur van LPF uit.
Iedere LPF-Eenheid is verplicht aan de verkiezingen van de betreffende vertegenwoordigende lichamen deel te nemen. Het LPF Bestuur kan de LPF-Eenheid van deze verplichting ontheffing verlenen. Het LPF-Eenheid bestuur heeft de leiding van de activiteiten voor de verkiezingen van de leden van de betreffende vertegenwoordigende lichamen.
De besturen van LPF-Eenheden volgen het actuele politieke beleid van de LPF afgevaardigden of bestuurders in de vertegenwoordigende lichamen, verlenen deze steun en doen daarover verslag aan de ledenvergadering van de LPF-Eenheid.
Elke LPF-Eenheid stelt op verzoek van haar politieke vertegenwoordigers steunfracties (eventueel schaduwfracties in). De politieke vertegenwoordigers kunnen voordrachten doen voor de samenstelling van de steunfractie. De algemene vergadering beslist.
De besturen van LPF-Eenheden zijn gehouden om met alle geschikte middelen de leden, dus ook die leden die niet regelmatig deelnemen aan LPF vergaderingen, van de Eenheid regelmatig te informeren over het politieke beleid van de LPF-Eenheid en haar vertegenwoordigers in de vertegenwoordigende lichamen. De LPF-Eenheid onderhoudt tevens het contact met alle niet-leden, maar wel geïnteresseerde burgers in haar gebied en informeert deze regelmatig over haar politieke doelstellingen en resultaten.
Het LPF Bestuur organiseert een platform van "best practices" ten behoeve van de goede, effectieve uitvoering van de taken door de LPF-Eenheden, met name ten behoeve van begroting, verslaglegging en communicatie.
De LPF-Eenheden streven naar een steeds vernieuwend gebruik van virtuele platforms om leden en niet leden in de politieke discussie en besluitvorming te betrekken.
6.2 De algemene vergadering van LPF-Eenheden.
De algemene vergadering van een LPF-Eenheid is het hoogste orgaan in de LPF-Eenheid.
De leden van een LPF-Eenheid hebben direct stemrecht in de algemene vergadering van de LPF-Eenheid.
Een ledenvergadering van een LPF-Eenheid kan slechts rechtsgeldige besluiten nemen inzake onderwerpen die op voorgeschreven wijze aan de leden zijn bekend gemaakt.
De algemene vergadering kiest het bestuur, stelt de verkiezingsprogramma's voor het overeenkomstig politiek niveau vast, bepaalt wie de kandidaten zijn voor vertegenwoordigende lichamen en bepaalt de begroting van de LPF-Eenheid.
Bij de aanvang van elke ledenvergadering van een LPF-Eenheid maakt de voorzitter bekend hoeveel nieuwe LPF-leden binnen de LPF-Eenheid gebied zijn toegetreden of hun lidmaatschap hebben beëindigd. De ontwikkeling van het ledenbestand in de Eenheden en de acties van het bestuur van de LPF-Eenheid terzake zijn een vast punt op de agenda.
De algemene vergadering van de LPF-Eenheid stelt jaarlijks een verslag op van haar activiteiten, in het bijzonder met betrekking tot de communicatie met leden en andere geïnteresseerden in haar grondgebied en zendt dit verslag naar het LPF Bestuur
6.3 De leden van een LPF-Eenheid
De leden van LPF behoren automatisch tot de LPF-Eenheid in de gemeente, deelgemeente, stadsdeel respectievelijk Provincie waaronder zijn of haar woonplaats ressorteert.
LPF-Eenheden kennen geen andere leden.
Het lidmaatschap van LPF en het voldaan hebben aan de verplichtingen jegens LPF is een vereiste om kandidaat te staan voor enige bestuursfunctie binnen LPF of een LPF-Eenheid.
Ieder lid heeft het recht om in de LPF-Eenheid waartoe hij of zij behoort:
Alle ledenvergaderingen bij te wonen
Zijn stem uit te brengen op de kandidaten voor vertegenwoordigende lichamen of bestuursfuncties in de LPF-Eenheid.
Kandidaat te staan voor vertegenwoordigende lichamen of bestuursfuncties in de LPF-Eenheid
6.4 Het bestuur van een LPF-Eenheid
Bestuurders worden voor een periode van twee jaar gekozen, Men is terstond tweemaal herkiesbaar. De besturen stellen een rooster van periodiek aftreden op. Bij vroegtijdig aftreden geldt voor het nieuwe bestuurslid een nieuwe zittingstermijn.
Een besluit van een bestuur is slechts dan rechtsgeldig als tenminste de helft van het bestuur aan de stemming heeft deelgenomen. Het bestuur kan tevens per fax, telefonisch of elektronisch besluiten, mits de voorzitter het voorgenomen besluit aan alle leden heeft medegedeeld en heeft aangegeven wanneer de stem uiterlijk moet worden uitgebracht
Elk besluit van het bestuur wordt opgenomen in een besluitenlijst welke ter inzage is van de leden van de LPF-Eenheid en het landelijk LPF Bestuur.
6.5 Benoeming en ontslag van het bestuur
Het bestuur van een LPF-Eenheid bestaat uit 3 of uit 5 leden.
De functies van voorzitter, penningmeester en secretaris zijn benoemde functies, de overige taken worden binnen het bestuur verdeeld.
Het bestuur wordt uit de leden van de LPF-Eenheid benoemd.
De benoeming geschiedt door de algemene vergadering met meerderheid van de uitgebrachte stemmen.
De zittingsduur van een bestuurslid van een LPF-Eenheid is twee jaar. Een aftredend bestuurslid is maximaal twee maal herkiesbaar.
Ieder lid van een LPF-Eenheid dat tenminste 3 maanden LPF-lid is kan zich kandidaat stellen voor een bestuurders functie in de desbetreffende LPF-Eenheid.
Een bestuurslid kan, ook al is hij voor een bepaalde tijd benoemd, te allen tijde door de algemene vergadering van de LPF-Eenheid dat hem heeft benoemd, worden ontslagen of geschorst.
Bij een motie van wantrouwen treedt het gehele bestuur af. Het LPF Bestuur regelt alsdan het tijdelijke beheer van de LPF-Eenheid.
Ontslag, schorsing of motie van wantrouwen worden met gewone meerderheid door de aanwezige leden genomen.
6.6 Bijeenroepen van de algemene vergadering
Het bestuur roept de algemene vergadering bijeen, zo dikwijls het dit wenselijk oordeelt, doch tenminste drie maal per jaar.
Een vergadering wordt tenminste veertien dagen van tevoren bijeengeroepen per post adres/ e-mail adres, zoals dit door het lid laatstelijk is aangegeven ten behoeve van het landelijk ledenregister.
Het Provinciale Regio bestuur roept de algemene vergadering van een Provinciale Regio ook bijeen indien tenminste 5% van de leden van de Provinciale Regio of 3 (deel)Afdelingen binnen de Provincie hierom schriftelijk verzoeken.
Een (Deel)Afdelings bestuur roept de algemene vergadering van haar LPF-Eenheid bijeen indien tenminste 5% van de leden of tien leden van de (Deel)Afdeling hierom schriftelijk verzoekt. De laagste drempel geldt.
Het bestuur agendeert het door de verzoekers van de vergadering aan de orde gestelde punten.
Indien aan een verzoek tot het bijeenroepen van vergadering niet binnen veertien dagen gehoor wordt gegeven kunnen de verzoekers zelf tot bijeenroeping overgaan. De verzoekers kunnen een lid van de LPF-Eenheid belasten met het voorzitterschap van de vergadering.
Zonodig kunnen de verzoekers zich in deze tot het landelijk LPF Bestuur wenden, dat naar bevind van zaken handelt.
Indien er, naar het oordeel van het landelijk LPF Bestuur, een onwerkbare situatie is ontstaan in een LPF-Eenheid, is het LPF Bestuur bevoegd de desbetreffende LPF-Eenheid in een algemene vergadering bijeen te roepen. Het landelijk LPF Bestuur zal zonodig een lid van de LPF-Eenheid aanwijzen om de vergadering voor te zitten.
6.7 Stemrecht
Alle leden hebben toegang tot de ledenvergadering en oefenen daar ieder één stem uit.
Een geschosrt lid heeft uitsluitend toegang tot de vergadering waarin het besluit van zijn schorsing wordt behandeld. Het geschorste lid kan daarover het woord voeren.
Elke stemgerechtigde kan ten hoogste één volmacht uitoefenen van een lid van dezelfde LPF-Eenheden.
6.8 Besluitvorming door de Algemene Vergadering
De voorzitter en de secretaris van de LPF-Eenheid treden als zodanig in de ledenvergaderingen op.
Alle besluiten worden met gewone meerderheid van de uitgebrachte stemmen genomen.
Over personen wordt schriftelijk gestemd.
De vergadering kan slechts besluiten nemen over onderwerpen die op de agenda staan.
Ieder lid kan uiterlijk één week voor de datum van de vergadering agendapunten, voorstellen en moties indienen, mits ondertekend door tenminste 5 leden van de betreffende LPF-Eenheid.
Een eenstemmig besluit van alle leden van een LPF-Eenheid, al zijn deze niet in vergadering bijeen, heeft mits met voorkennis van het bestuur genomen, dezelfde kracht als een besluit van de Algemene Vergadering.
6.9 Geldmiddelen
De geldmiddelen van de LPF-Eenheid bestaan uit
·Bijdrage uit de contributie gelden door het landelijk bestuur
·Subsidies
·Schenkingen en legaten.
·Alle andere baten.
Het boekjaar volgt het boekjaar van de landelijke LPF.
Het LPF-Eenheid bestuur kan de algemene vergadering een voorstel voor "lokale" bijdragen of contributie voorleggen. Deze bijdragen hebben te allen tijde een vrijwillig karakter.
Het LPF-Eenheid bestuur is bevoegd aan de ledenvergadering een regeling inzake de afdracht door leden van corresponderende vertegenwoordigende lichamen aan te bieden. Een vaststelling of wijziging van de afdracht heeft geen werking tegenover eerder door de LPF-Eenheid gestelde kandidaten.
Jaarlijks biedt de LPF-Eenheid de algemene vergadering een begroting voor het komende jaar ter goedkeuring aan.
Jaarlijks, niet later dan 4 maanden na het verslagjaar, overlegt het bestuur aan de algemene vergadering een overzicht van baten en lasten, alsmede de vermogenssituatie over de afgelopen periode voor.
Van alle besluiten betreffende financiën, verslaglegging en verantwoording worden ter kennisname afschriften aan de penningmeester van het landelijk LPF Bestuur gezonden.
De LPF-Eenheid voert een deugdelijke financiële administratie welke op elk moment door of vanwege het landelijk LPF Bestuur kan worden ingezien of opgevraagd.
Indien de ledenvergadering van de LPF-Eenheid dit nodig oordeelt, wordt een controle commissie ingesteld. Deze commissie heeft volledige toegang tot alle relevante documenten en presenteert haar bevindingen aan de Algemene vergadering.
Het kan in bijzondere omstandigheden bepaalde delen van de begroting blokkeren.
Het landelijk LPF Bestuur stelt aanvullende richtlijnen voor een deugdelijke financiële administratie van de LPF-Eenheden.
Het landelijk LPF Bestuur bevordert de inrichting van een platform van penningmeesters waar "best practises" worden uitgewisseld.
6.10 Vertegenwoordiging
Het bestuur van de LPF-Eenheid vertegenwoordigt de LPF-Eenheid zowel binnen als buiten de partij.
Of en de mate waarin bestuurders LPF kunnen verbinden wordt door het landelijk LPF Bestuur bepaald.
Bevoegdheden in hoedanigheid van bestuurder van een LPF-Eenheid reiken niet verder dan de aard en de omvang van de geldende begroting van de betreffende LPF-Eenheid.
7 Verhouding LPF Bestuur en LPF-Eenheden.
Het LPF Bestuur heeft het recht het bestuur van een LPF-Eenheid te ontbinden terzake van overtreding van de LPF Statuten of reglementen of wegens handelen of nalaten van handelen waardoor de partij op onredelijke wijze wordt benadeeld. Tegen het besluit is beroep mogelijk op de eerstvolgende algemene vergadering van de LPF-Eenheid op het eerstvolgende hogere niveau c.q. de algemene vergadering van LPF.
Indien het besluit definitief van kracht wordt, organiseert het bestuur van de naast hogere LPF-Eenheid een algemene ledenvergadering waarop een nieuw bestuur wordt benoemd.
Het landelijk LPF Bestuur organiseert t.b.v. de LPF-Eenheden ondersteuning bij de uitoefening van haar taken.
Indien, naar het oordeel van het landelijk LPF Bestuur in een LPF-Eenheid een onwerkbare situatie ontstaat of is ontstaan, kan het de algemene vergadering van de LPF-Eenheid doen bijeenroepen. Het landelijk LPF Bestuur zal verder alle maatregelen nemen om de LPF-Eenheid effectief weer en volgens de regels te laten functioneren.
Het landelijk LPF Bestuur kan het bestuur van een LPF-Eenheid ontbinden indien dit in strijd handelt met de statuten, reglementen of besluiten, of wegens handelen of nalaten waardoor de partij op onredelijke wijze wordt benadeeld.
Tegen dit besluit is binnen zeven dagen na de schriftelijke kennisgeving van het besluit beroep mogelijk bij de algemene vergadering van de LPF-Eenheid van het eerst hogere niveau, c.q. de landelijke algemene vergadering.
Zodra het besluit definitief van kracht is, voert het landelijk LPF Bestuur het bestuur over de LPF-Eenheid en organiseert nieuwe bestuursverkiezingen.
8 Verkiezingscommissie en de verkiezingsprocedure
Elke LPF-Eenheid stelt een permanente of ad-hoc verkiezingscommissie in. Leden van de verkiezingscommissie worden voor de duur van twee jaar op voordracht van het LPF-Eenheid bestuur door de algemene ledenvergadering gekozen en zijn twee maal herkiesbaar.Zij stellen in onderleg vast wie als voorzitter optreedt.
Het bestuur van de LPF-Eenheid kan, na goedkeuring door de algemene vergadering, de functies van de verkiezingscommissie voor bepaalde tijd ook zelf uitoefenen. In dat geval moet voor "verkiezingscommissie", "het bestuur van de LPF-Eenheid" worden gelezen.
De verkiezingscommissie, bestaande uit 3 tot 5 leden, stelt op onpartijdige wijze de planning van de ontwikkeling van het verkiezingsprogramma en van de kandidaatstelling procedure vast en is belast met de uitvoering van het plan.
De gehele en onderling samenhangende voorbereiding van programma en kandidaatstelling moet een helder en aan de wettelijke eisen beantwoordend tijdpad bevatten.
9 Verkiezingsprogramma
Het verkiezingsprogramma ten behoeve van de corresponderende vertegenwoordigende lichamen van de LPF-Eenheid wordt op voordracht van de verkiezingscommissie door de ledenvergadering van de LPF-Eenheid vastgesteld.
Het verkiezingsprogramma mag niet strijdig zijn met de letter of de geest van de grondslagen van de LPF. Het uiteindelijk oordeel hierover is aan het landelijk LPF Bestuur.
De Ontwerptekst dient uiterlijk vier weken voor de besluitvormende vergadering in het bezit van de leden zijn. Een kopie van het voorstel wordt aan het landelijk LPF Bestuur ter kennisname toegezonden.
LPF vertegenwoordigers zijn gehouden dit programma naar beste weten als richtlijnen voor hun beslissingen en acties te gebruiken.
Een LPF-Eenheid kan, met goedkeuring door het landelijk LPF Bestuur, besluiten met andere politieke partijen een gezamenlijke kandidatenlijst te stellen. De leden vergadering kan alsdan een gewijzigd verkiezingsprogramma vaststellen. Dit programma moet eveneens voldoen aan de eisen dat dit programma niet in strijd is met de letter of de geest van de grondslagen van de LPF.
10 Kandidaatstelling
Het lidmaatschap van LPF, gedurende een termijn van tenminste drie maanden, is vereist om kandidaat te staan voor en de partij te vertegenwoordigen in enig vertegenwoordigend orgaan. Het LPF Bestuur kan in bijzondere individuele gevallen op verzoek van de LPF-Eenheid een kortere termijn stellen.
Het bestuur van de LPF-Eenheid doet aan de leden een voorstel met betrekking tot het aantal, de namen en de volgorde van de kandidaten.
Het bestuur van de LPF-Eenheid stelt uiterlijk 12 maanden voor verkiezingen het gewenste profiel van de kandidaten op en bepaalt de periode waarin kandidaten zich kunnen aanmelden. Het bestuur pleegt voor het maken van het profiel overleg met LPF vertegenwoordigers en met anderen die daartoe kunnen bijdragen.
Het stelt voorts een tijdplanning voor de kandidaatstellingsprocedure vast. De aanmeldingstermijn duurt tenminste 1 maand en sluit uiterlijk 3 maanden voor het sluiten van de dag van kandidaatstelling ingevolge de Kieswet.
De indiening van de kandidatuur gebeurt door middel van een landelijk uniform formulier waarin is aangegeven welke gegevens zijn vereist.
Het bestuur van de LPF-Eenheid kan verlangen dat voor de kandidatuur een bepaald aantal ondersteuningsverklaringen worden vereist. Het maximum vereiste steunverklaringen is 1% van het aantal leden van de betreffende LPF-Eenheid.
Het bestuur van de LPF-Eenheid brengt haar voorstel en een lijst van de overige aangemelde kandidaten ter kennis van de ledenvergadering.
De algemene vergadering bepaalt de rangorde van de kandidaten binnen het door de kiescommissie vastgestelde maximum.
De algemene vergadering kiest na het bekend zijn van alle kandidaten de lijsttrekker uit de lijst van kandidaten. In dezelfde vergadering wordt het verkiezingsprogramma vastgesteld.
De kandidaten krijgen ter vergadering goede gelegenheid hun kandidatuur toe te lichten.
Kandidaten zijn tijdens de bespreking van en de stemming over hun kandidatuur niet ter vergadering aanwezig.
De definitieve kandidatenlijst dient uiterlijk 28 dagen voorafgaande aan "de dag der kandidaatsteling" ingevolge de Kieswet te zijn vastgesteld.
Het bestuur van de LPF-Eenheid is verantwoordelijk voor de kandidaatstelling- en verkiezingsprocedures voor zowel Eenheid interne als Eenheid externe LPF vertegenwoordigers in de corresponderende vertegenwoordigende lichamen.
De procedure voor het stellen van externe kandidaten wordt, indien een verkiezingscommissie is ingesteld, door deze commissie uitgevoerd.
Het bestuur van de LPF-Eenheid presenteert aan de algemene vergadering tijdig voor elke verkiezing een profiel voor de kandidaten. Over het profiel van externe kandidaten pleegt zij, indien nodig, overleg met vertegenwoordigers in de vertegenwoordigende lichamen. Het bestuur van de LPF-Eenheid geeft tevens het minimum en maximum van externe kandidaten aan.
Een ieder die tenminste 6 maanden lid is van de LPF kan zich bij het bestuur van de LPF-Eenheid c.q. de verkiezingscommissie kandidaat stellen voor een interne of externe functie. Deze 6-maanden eis geldt niet voor verkiezingen welke voor 1 juli 2003 gehouden worden.
Kandidaatstelling vindt plaats op een uniform landelijk formulier. Hierop is aangegeven welke gegevens worden vereist. Hiertoe behoort in ieder geval de hieronder bedoelde verklaring, de bereidverklaring om de volle zittingstermijn te vervullen, de bereidverklaring om op door het bestuur van de LPF-Eenheid gewenste frequentie aan het bestuur verslag te doen van het gevoerde en te voeren politieke beleid en afstand te doen van onverenigbare functies.
De kandidaat presenteert de beleidsterreinen waarin hij actief wil zijn en zijn of haar politieke ambities voor het overeenkomstige politieke niveau.
De commissie bevestigt de ontvangst van de aanmelding.
Het dossier van aanmeldingen is steeds ter inzage van het bestuur van de LPF-Eenheid.
Kandidaten dienen een verklaring te ondertekenen dat zij niet behoren tot een extremistische groepering of hierbij anderszins betrokken zijn.
De verkiezingscommissie controleert de informatie door en over de kandidaten.
De verkiezingscommissie bepaalt welke leden aan de hiervoor gestelde eisen voldoen. Hiertegen is binnen 14 dagen beroep mogelijk bij het bestuur van de LPF-Eenheid van het eerst hogere niveau.
Het bestuur van de LPF-Eenheid roept een algemene vergadering bijeen, met als uitsluitend punt het door de geaccepteerde kandidaten desgewenst presenteren en toelichten van hun kandidatuur. Kandidaten kunnen hun kandidatuur ook op de website van de Eenheid, en/of de Eenheid van hoger niveau waartoe/zij behoort plaatsen. Politieke doelstellingen welke strijdig zijn met de LPF grondslagen en als zodanig het belang van LPF schaden worden niet geplaatst.
Het LPF Bestuur van een LPF-Eenheid bepaalt vervolgens, in overleg met de verkiezingscommissie, de rangorde van de kandidaten die voldoen aan alle hiervoor gestelde eisen.
De definitieve rangorde wordt vastgesteld door een poststemming, te houden onder alle leden van de betreffende LPF-Eenheid.
De verkiezingscommissie bepaalt uiterlijk 7 dagen na de sluitingsdatum van de poststemming de definitieve rangorde van de kandidaten en publiceert dit door middel van website, e-mail en post.
De definitieve kandidatenlijst dient uiterlijk 28 dagen voorafgaande aan "de dag der kandidaatstelling" ingevolge de Kieswet te zijn vastgesteld.
11 Onverenigbaarheid van functies
Het lidmaatschap van een bestuursfunctie of lidmaatschap van een financiële commissie in een LPF-Eenheid is onverenigbaar met het lidmaatschap van een vertegenwoordigend lichaam van hetzelfde niveau.
Het lidmaatschap van de verkiezingscommissie is onverenigbaar met het lidmaatschap van een vertegenwoordigend lichaam op overeenkomstig niveau.
Uitgesloten is cumulatie van politieke, partij functies of maatschappelijke functies die het aanzien van het politiek ambt of de LPF als geheel kunnen schaden of waardoor de integriteit van de besluitvorming in het geding is. Het uiteindelijke oordeel daarover is aan het LPF Bestuur.
Kandidaten voor interne of externe functies welke redelijkerwijs niet aan de in dit artikel gestelde eisen voldoen kunnen door de besturen van betreffende LPF-Eenheden de toegang tot de kandidaatstellingsprocedure worden geweigerd.
12 Verhouding politieke vertegenwoordigers en de LPF-Eenheden
De LPF politieke vertegenwoordigers worden geacht, met behoud van ieders persoonlijke verantwoordelijkheid, bij het verrichten van hun taken, rekening te houden met het politieke programma van LPF en de uitspraken en verklaringen van de bevoegde LPF partij organen.
De LPF politieke vertegenwoordigers leggen politieke verantwoording over het gevoerde beleid af aan betreffende LPF-Eenheden.
De LPF politieke vertegenwoordigers hebben ieder afzonderlijk de uitdrukkelijke opdracht om, als onderdeel van hun taak, "de achterban" en andere geïnteresseerden te informeren over en met haar te overleggen over zijn/haar politieke ervaringen en agenda's.
De algemene vergadering in de LPF-Eenheid beoordeelt jaarlijks het verslag van de LPF fracties of bestuurders in de vertegenwoordigende lichamen.