Ingezonden persbericht
Vrouwen en De Digitale Stad
WN 02/25 * 27 juni 15.00 uur
promotie Els Rommes, faculteit WMW: 'Gender Scripts and the Internet; The
Design and Use of Amsterdam's Digital City'
Ontwerpers nemen zichzelf als voorbeeld bij het ontwerpen van nieuwe
technologie. Hierdoor is nieuwe technologie zoals het Internet in eerste
instantie onaantrekkelijk voor vrouwen. Hoewel De Digitale Stad (DDS)
Amsterdam opgericht werd met hoogstaande idealen zoals het Internet
toegankelijk te maken voor 'iedereen', bleken de ontwerpers onbewust een
digitale stad te maken die niet erg aantrekkelijk was voor vrouwen. Meer
inzicht in de processen die leiden tot dit soort 'gendering' van de
technologie zou er toe kunnen leiden dat nieuwe technologie in de toekomst
vrouwvriendelijker wordt gemaakt.
Els Rommes heeft met hulp van archiefmateriaal en vijftig interviews met
ontwerpers, gebruikers en niet-gebruikers, de levensloop van de bekende
digitale stad DDS gevolgd vanaf de eerste ideeën van de 'founding mother',
tot aan de consequenties van ontwerpkeuzes voor het dagelijks gebruik in de
huiskamer en de problemen die niet-gebruikers ervaren als ze proberen
toegang te krijgen tot een nieuwe interface.
De UT-onderzoeker laat zien dat ontwerpers vaak een hele andere achtergrond
hebben dan de gebruikers waarvoor zij ontwerpen. Zo hadden de ontwerpers van
DDS toegang tot de nieuwste computers, snelle Internetverbindingen, hadden
ze een fascinatie voor technologie en hielden ze ervan daar spelenderwijs
mee om te leren gaan. In al deze aspecten weken zij af van de meerderheid
van de Nederlandse bevolking en met name van vrouwen. Ook blijkt uit Rommes'
onderzoek dat het uitbreiden van het aantal vrouwelijke ontwerpers niet
zonder meer een positief effect op het ontwerp van technologie heeft.
Het in een vroegtijdig stadium betrekken van externe belangengroeperingen
zou technologie gebruikers- en vrouwvriendelijker kunnen maken. Dit kan ook
gestimuleerd worden door het in een vroegtijdig stadium testen van
interfaces met mensen die een hele andere achtergrond dan de ontwerpers
hebben. Uit dergelijke tests bleek bijvoorbeeld dat de stadsmetafoor, die de
ontwerpers van DDS hadden bedoeld om de interface gebruikersvriendelijker te
maken, juist als een barrière werkte.
promotor prof. dr. Nelly Oudshoorn
assistent-promotor dr. Ir. Ellen van Oost
informatie drs. B. Meijering, telefoon (053) 489 43 85
e-mail b.meijering@bc.utwente.nl
drs. Berend Meijering
Redacteur Corporate Communicatie
Bureau Communicatie, Universiteit Twente
Postbus 217, 7500 AE Enschede
T: (053) 489 4385
F: (053) 489 2000
E: b.meijering@utwente.nl
I: www.utwente.nl