PLATFORM NEDERLANDSE LUCHTVAAR
Overheid kan hinder oplossen
De aarzeling van de Eerste Kamer bij het goedkeuren van de wijziging
van de luchtvaartwet wordt met name veroorzaakt door de overgang van
de oude geluidsnorm Ke naar de nieuwe norm Lden. Men vreest dat het
nieuwe stelsel niet gelijkwaardig zal zijn aan het oude stelsel. Beter
op zijn plaats zou de vrees zijn of het voortzetten van de akoestische
aanpak wel effectief genoeg is.
Geluidsbelasting (dosis geluid) en geluidshinder (ervaren van de
geluidsbelasting) zijn niet één op één op elkaar te passen. Andere
factoren spelen een belangrijke rol bij het ondervinden van
geluidshinder,zoals ideeën over het kunnen voorkómen van lawaai,
ideeën over het belang van de geluidsbron, geluidsgevoeligheid en
ergernis over andere aspecten van de geluidsbron dan het lawaai, zoals
vermeende onveiligheid. De sociale en psychologische factoren zijn net
zo belangrijk in het voorspellen van geluidshinder als het aantal
decibellen. Hoewel dit al jaren bekend is bij de overheid wordt dit
niet meegenomen in het beleid. In plaats daarvan blijft de overheid in
statistieken denken: hoe minder Ke of Lden hoe beter. Het valt echter
te voorspellen dat bij een dergelijk beleid, gebaseerd op
statistieken, het aantal klachten niet zal verminderen.
Wat is nu wel een goede weg naar het verminderen van geluidshinder? In
de MER 2003 . bijlage 25 . Hinderbeleving Schiphol (mei 2001) wordt
voorgesteld de regio een grotere rol te geven om uiteindelijk
maatschappelijke transacties mogelijk te kunnen maken. Het gaat
hierbij om het bieden van een mogelijkheid om iets aan de
blootstelling aan geluidsbelasting te kunnen doen naar eigen wens en
inzicht. Helaas is dit voorstel nog niet verder uitgewerkt, want dit
zou een grote stap op de goede weg zijn.
Ook hoogleraar Pieter Jan Stallen die aan de Universiteit Leiden de
leerstoel toegepaste psychologie van geluidhinder bezet, heeft op dit
punt concrete suggesties gedaan. Zo geeft hij als voorbeeld een
verhuisfaciliteit gekoppeld aan een waarborg tegen eventueel
waardeverlies, aangeboden over een periode van vijf jaar, in een
slimme samenwerking tussen overheid, kadaster en makelaardij, te
beginnen in de zwaarst belaste gebieden. Dit is een mogelijkheid om de
omwonenden een keuze aan te bieden waardoor ze meer grip op de
situatie krijgen en het gevoel van onmacht vermindert.
Het Platform Nederlandse Luchtvaart denkt dat er in de toekomst een
beter systeem ontwikkeld kan worden door zowel onuitgewerkte kwesties,
zoals bovengenoemd, als toekomstige experimenten bij de evaluatie in
2005 te betrekken.