Rijksuniversiteit Groningen
RUG op gedeelde eerste plaats met Aspasia-subsidies
De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) kent
zes vrouwelijke onderzoekers van de RUG een Aspasia-subsidie toe
waardoor zij met onmiddellijke ingang worden bevorderd tot
universitair hoofddocent (UHD). Met dit aantal neemt de RUG een
gedeelde eerste plaats in met de Universiteit van Amsterdam. De
toekenning bestaat uit de kostendekking voor een vierjarig
promotieonderzoek of een tweejarig postdoc-project onder leiding van
de nieuwe UHD. De RUG neemt de salariskosten voor haar rekening. Met
de in totaal veertig landelijke honoreringen willen NWO, de
universiteiten en het ministerie van OCenW het aantal vrouwen in de
hogere wetenschappelijke functies verhogen. De Aspasia-kandidaten
werden beoordeeld op hun kwaliteiten voor het verrichten en begeleiden
van wetenschappelijk onderzoek. De onderzoeksvoorstellen werden
beoordeeld op onder meer originaliteit, aanpak en haalbaarheid. De
naam van het programma is afgeleid van de invloedrijke Griekse
filosofe Aspasia (470-410 v. Chr.) die in Athene retorica onderwees
aan onder meer Socrates.
De Aspasia-onderzoeksters en hun onderzoeksthema's zijn:
* Dr. P.C.M. (Nelleke) Bakker (Historische Pedagogiek): de
medicalisering van het kind
+ Sinds de negentiende eeuw is de opvoeding, het onderwijs en
de verzorging van kinderen sterk veranderd. Vooral de invloed
van pedagogen en medici is toegenomen. Het onderzoek brengt
de veranderingen in kaart aan de hand schoolboeken,
opvoedboeken, overheidsrapporten, medische tijdschriften en
ander archiefmateriaal.
* Dr. M.W. (Marjo) Buitelaar (Antropologie van het Midden-Oosten en
de Islam): Marokkaan in spagaat
+ Marokkanen in Nederland bewegen zich tussen twee culturen.
Hoe ontwikkelen ze deze meervoudige identiteit. In het
onderzoek worden honderd adolescenten ondervraagd over hun
levensstijl. Daarnaast kijken dertig volwassenen terug op hun
ontwikkeling.
* Dr. P. (Petra) Hendriks (Nederlandse Taal- en Letterkunde): Hij
zette koffie en over
+ Veel zinnen zijn lastig te begrijpen als de context
ontbreekt. In 'Kim bracht de boeken naar school en Chris naar
huis' is niet duidelijk of Kim behalve de boeken ook Chris
wegbracht. Het wordt eenvoudiger als iemand de zin
uitspreekt. De onderzoeker gaat bestuderen hoe onze
interpretatie optimaal gebruik maakt van de verschillende
taalregels.
* Dr. I.J. (Ida) van der Klei (Eukaryote Microbiologie): Verouderend
verouderingsorganel
+ Reactieve zuurstofmoleculen (radicalen) veroorzaken
veroudering van cellen, organen en complete organismen. Een
belangrijke bron van reactief zuurstof is het celorgaan
peroxisoom. Wat gebeurt er als het peroxisoom zelf veroudert?
Komt er dan nog meer reactief zuurstof? Kan de cel een
verouderd peroxisoom herkennen en vervolgens repareren of
afbreken?
* Dr. C.G. (Catrien) Santing, (Geschiedenis: Visies op het dode
lichaam
+ De 16e eeuw geldt als de bloeitijd van de anatomie. Een
vernieuwde omgang met het verleden kwam toen tot uitdrukking.
De historici bestuderen het ontleedkundige karakter van het
archeologisch en historisch onderzoek dat in 16e-eeuws Rome
plaatsvond. Daarmee willen de onderzoekers ook meer inzicht
krijgen in de hedendaagse interesse voor het dode lichaam.
* Dr. M.P.C. (Greetje) van der Werf (Centrum Onderzoek
Wetenschappelijk Onderwijs Groningen: Schoolprestatie
psychologisch verklaard
+ De onderzoekers proberen de invloed vast te stellen van
psychologische en sociale kenmerken op de studieresultaten.
Doet iemand met veel vriendjes het beter op de middelbare
school dan een eenling? In het onderzoek worden enquêtes
gebruikt over veertigduizend leerlingen in het middelbaar en
hoger onderwijs en aangevuld met extra metingen.
Informatie
Interne en Externe Betrekkingen, telefoon (050)363 54 46 (voor
telefoonnummers van de onderzoeksters)
Agenda
Tentoonstelling