Openbaar Ministerie
Den Haag, 26 juni 2002
Aanpak OM illegale wegraces: zero tolerance en lik-op-stuk
Voor het Openbaar Ministerie geldt ten aanzien van illegale wegraces een zero-tolerance-beleid. Deelnemers aan dergelijke races krijgen te maken met een lik-op-stuk-aanpak. Repressieve instrumenten - zoals aanhouden, invorderen rijbewijs, kennisgeving aan het CBR, in beslag nemen voertuig en snelrecht - zullen waar mogelijk worden ingezet.
De parketten van het Openbaar Ministerie zullen - als dat nog niet is
gebeurd - lokaal overleggen met (gemeente-)besturen en regiokorpsen op
welke wijze illegale wegraces effectief kunnen worden aangepakt. In de
driehoeksoverleggen worden verder de preventieve maatregelen
besproken, die kunnen worden genomen om een einde te maken aan
illegale wegraces dan wel te voorkomen dat ze binnen gemeentegrenzen
worden gehouden.
Het uitgangspunt bij bespreking in de (sub) driehoeksoverleggen is ten
eerste dat zowel preventieve als repressieve maatregelen onverkort in
een ketenwerking (politie-bestuur-OM) worden toegepast, tot en met het
versnelde strafrechtelijk traject. Een tweede uitgangspunt is dat het
Openbaar Ministerie telkens het aangewezen wettelijk instrumentarium
zal inzetten en alle beschikbare wettelijke mogelijkheden zal benutten
om aan de verboden situatie een (onmiddellijk) einde te maken.
Preventieve maatregelen
Preventieve maatregelen die door de driehoek kunnen worden genomen
zijn:
* Een opvallende aanwezigheid van de politie en het zichtbaar
noteren van kentekens. Kenbaar wordt gemaakt dat kentekens van
auto's die aanwezig zijn bij races worden genoteerd. Deze
gegevens worden bewaard zodat de politie in de gaten kan houden
wie zich in de buurt van races ophouden.
* De inzet van fysieke middelen zoals het opwerpen van barricades
(d.m.v. hekken, containers, zandhopen e.d.), het plaatsen van
borden (gesloten verklaring) en het deponeren van betonranden.
Dit voorkomt in veel gevallen acute gevaarzetting.
* Het OM zal met politie en betrokken departementen overleggen over
een nationale publiekscampagne.
Repressieve maatregelen
Als zich illegale straatraces voordoen, wordt gericht opgetreden en
niet alleen gelet op het verzekeren van de verkeersveiligheid. Ten
aanzien van de relevante strafrechtsartikelen, verkeerswetgeving of
algemene plaatselijke verordening(-en) geldt een zero-tolerance-beleid
gecombineerd met een versnelde strafrechttoepassing.
Verzamellocaties
Op verzamelpunten zal zoveel mogelijk een ontmoedigingsbeleid worden
toegepast, bijvoorbeeld door het openlijk vastleggen van de situatie
met video- en foto-opnamen.
Aan- en afrijden
Het gecoördineerd aan- of afrijden gaat veelal gepaard met bravoure of
verkeersgevaarlijk gedrag. De mogelijkheid tot optreden zal in een
dergelijk geval sterk afhankelijk zijn van de lokale situatie.
Overtreders krijgen proces-verbaal. Uitgangspunt hierbij is: geen
tolerantie en toepassing van het totale relevante wettelijke
instrumentarium (indien mogelijk zowel invorderen rijbewijs, in beslag
nemen voertuig en het doen van de mededeling dat iemand niet langer
beschikt over rijvaardigheid aan het CBR - de zgn. mededeling ex. art.
130 WVW94).
Sprint- of racesituatie
Er mag van worden uitgegaan, dat de feitelijk deelnemers aan de
sprint- en racesessies zich bewust in deze situaties hebben begeven.
Ook hier geldt: geen enkele tolerantie. Aanhouding van betrokkene
dient voorop te staan, naast uiteraard invordering en inhouding van
het rijbewijs, inbeslagneming van het voertuig en het doen van de
mededeling ex art. 130 WVW94 aan het CBR.
Verplaatsing buiten het publieke domein
Het Openbaar Ministerie heeft geen reële verwachting van een eventuele
uitbreiding van mogelijkheden om racesituaties buiten het publieke
domein te doen plaatshebben, anders dan op professionele circuits
zoals Zandvoort. Het bezwaar van het Openbaar Ministerie tegen het
creëren van (meer) racemogelijkheden is dat dit, naar het zich laat
aanzien, een toename van verkeersgevaarlijk gedrag in normale
wegsituaties tot gevolg zal hebben. Tevens zal de politie-inzet bij
met name het aan- en afrijden van een dergelijk evenement hoog zijn.
De parketten zullen deze maatregelen zo spoedig mogelijk bespreken in
de driehoeksoverleggen om de lokale situatie(s) duidelijk in kaart te
brengen en uit te werken. De voorgestelde maatregelen dienen uiteraard
te worden afgewogen worden tegen de (plaatselijke) realiteit en
prioriteitstelling ten aanzien van de politie-inzet (met name inzet ME
en/of arrestatie-eenheden).