Gemeente Breda
26-06-2002
Aantal aanmeldingen van bijstandsfraude daalt
Het afgelopen jaar onderzocht de afdeling Fraudebestrijding van de
gemeente Breda 264 mogelijke gevallen van bijstandsfraude in Breda en
12 omliggende gemeenten. Daarbij is 1.142.536,80 teruggevorderd van
(ex-)klanten van de sociale diensten; 181.698,33 meer dan de
opgespoorde bijstandsfraude van 2000. Dit komt vooral door enkele
fraudegevallen waar zeer veel geld mee gemoeid was. Wel zijn er in
2001 minder zaken bij de sociale recherche aangemeld waarbij mogelijk
sprake is van bijstandsfraude. Dit blijkt uit het jaarverslag
Fraudebestrijding dat het college van Burgemeester en Wethouders deze
week vaststelde.
Betere preventie
Er is een aantal redenen voor het dalen van het aantal aanmeldingen.
Allereerst is het aantal mensen met een bijstandsuitkering de
afgelopen jaren gedaald. Daarnaast weten steeds meer mensen dat de
pakkans steeds groter wordt. Door een goede samenwerking tussen de
gemeente en diverse instanties wordt fraude namelijk steeds
gemakkelijker opgespoord. Tot slot is er steeds meer aandacht voor
preventie waardoor bijstandsfraude in een eerder stadium in de kiem
wordt gesmoord.
Zwarte en witte fraude
Voor de gemeente Breda heeft de afdeling Fraudebestrijding het
afgelopen jaar 173 onder-zoeken uitgevoerd naar mogelijke fraude; een
lichte daling ten opzichte van 2000 toen er 186 zaken werden
afgehandeld. Daarbij ging het om zowel witte als zwarte fraude. Er is
sprake van witte fraude als men legale inkomsten heeft gehad die niet
zijn opgegeven bij Sociale Zaken. Bij zwarte fraude gaat het vooral om
het opgeven van een vals postadres, het illegaal samen-wonen en zwart
werken. Met deze 173 zaken is uiteindelijk een bedrag van
713.595,66 gemoeid. Voor alle 12 gemeenten heeft de afdeling
Fraudebestrijding 264 fraudezaken afgehandeld, waarmee in totaal een
bedrag van 1.142.536,80 wordt teruggevorderd.
Boetes
Binnen de sociale diensten is fraudebestrijding en preventie een van
de hoofdpijlers van het beleid. Deze bestrijding bestaat uit het
signaleren en voorkomen van fraude (preventie) en de verificatie van
belastingsignalen (opsporen witte fraude). Daarnaast wordt de wet
boeten en maatregelen uitgevoerd. Deze wet houdt in dat als klanten
van Sociale Zaken zich niet aan de afspraken houden, zij een boete
c.q. maatregel opgelegd kunnen krijgen, afhankelijk van de zwaarte.
Het gaat hier om bedragen tot maximaal 6.000,--. Tot slot worden er
ook bijzondere onderzoeken uitgevoerd door de sociale recherche.
Daarbij gaat het om gevallen waarvan (vrijwel) zeker is dat het gaat
om bedragen van 6.000,-- of hoger. Er wordt dan aangifte gedaan bij
Justitie.
Breda, 26 juni 2002
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de heer H. Gommers,
dienst Sociale Zaken, Arbeidsmarktbeleid en Welzijn, afdeling
Fraudebestrijding, telefoon (076) 529 37 06 of met mevrouw S. Sormani,
afdeling communicatie, telefoon (076) 529 46 80