Gemeente Helmond


26 juni 2002
Verkeer op Kasteel Traverse óf verdeeld over stad

Het verkeer moet óf in nog sterkere mate op de Kasteel Traverse worden afgewikkeld, óf worden verdeeld over de gehele stad. Dit zijn twee reële verkeersoplossingen waardoor alle stadsdelen voor de komende decennia bereikbaar blijven. Dit betekent o.a. dat een Kasteel Traverse voorlopig blijft bestaan. Het gaat op dit moment om een globale denkrichting. Hoe breed de wegen worden en waar precies de kruisingen komen, is nog niet bekend. Dit zijn de voorlopige uitkomsten van de studie naar de hoofdwegenstructuur.

Het afgelopen jaar is een zevental scenario's getoetst op acht disciplines. Het gaat om: verkeerskundig ('lost het wel de knelpunten op, wat zijn de effecten regionaal gezien?'), leefbaarheid/milieu ('hoe zit het met bijv. luchtverontreiniging?'), technische realisatie ('kan het in fasen worden uitgevoerd?'), economische activiteiten ('zijn bijv. de bedrijventerreinen en winkelcentra goed bereikbaar?'), stedelijk groen en landschap ('in hoeverre gaat het ten koste van stedelijk groen en groen buiten de kom?'), stedenbouwkundig ('sluit het aan op de bestaande en gewenste stedenbouwkundige structuur van de stad?') en natuurlijk een indicatie van de uitvoeringskosten. Een team van circa 20 deskundigen is hiermee bezig geweest en heeft alle toetsingen vergeleken met een 0-variant: wat gebeurt er wanneer we niet ingrijpen.

Een concentratie van het verkeer op de Kasteel Traverse is inhoudelijk het beste uit de bus gekomen.
De belangrijkste kenmerken in dit model zijn dat de kruisingen over de gehele oost-west as (Europaweg-Kasteel Traverse- Deurneseweg) ongelijkvloers komen te liggen. Ook kent deze variant een tunnel ter hoogte van het centrum (Prins Hendriklaan-Zuidende, circa 850 meter). De Kanaaldijk ZW - Varenschut - Rijpelbaan - N279 wordt de nieuwe noordzuid route voor doorgaand verkeer. Dit scenario is echter erg duur: zo'n 220 miljoen euro.

Het scenario waarbij het verkeer over de stad wordt verdeeld, is de meest kansrijke denkrichting. Belangrijkste onderdelen hiervan zijn dat de oost-west as (Europaweg-Kasteel Traverse- Deurneseweg) blijft bestaan. Aan de noordzijde komt een nieuwe verbinding over het Nedschroef terrein, die aansluit op een opgewaardeerd Oostende en Uiverlaan. In het zuiden wordt de Cortenbachstraat opgewaardeerd en doorgetrokken naar de Heeklaan, achter de bebouwing van de Houtsdonk door het Groot Goor naar de Vossenbeemd. De Kanaaldijk ZW-Varenschut-Rijpelbaan-N279 wordt de nieuwe noord-zuid route. De geschatte kosten zijn zo'n 60 miljoen euro. Kosten van eventuele bodemverontreiniging en geluidwerende voorzieningen zijn hierin (nog) niet meegenomen.

Voor welk scenario ook wordt gekozen, met beide verkeersstructuren kan Helmond de komende decennia vooruit.
De leden van de commissie Ruimtelijk-Fysiek worden op woensdag 26 juni vanaf 20.30 uur geïnformeerd over dit voorstel. De inhoudelijke behandeling vindt plaats op 24 september.