Gemeente Helmond
26 juni 2002
Verkeer op Kasteel Traverse óf verdeeld over stad
Het verkeer moet óf in nog sterkere mate op de Kasteel Traverse worden afgewikkeld, óf worden verdeeld over de gehele stad. Dit zijn twee reële verkeersoplossingen waardoor alle stadsdelen voor de komende decennia bereikbaar blijven. Dit betekent o.a. dat een Kasteel Traverse voorlopig blijft bestaan. Het gaat op dit moment om een globale denkrichting. Hoe breed de wegen worden en waar precies de kruisingen komen, is nog niet bekend. Dit zijn de voorlopige uitkomsten van de studie naar de hoofdwegenstructuur.
Het afgelopen jaar is een zevental scenario's getoetst op acht
disciplines. Het gaat om: verkeerskundig ('lost het wel de knelpunten
op, wat zijn de effecten regionaal gezien?'), leefbaarheid/milieu
('hoe zit het met bijv. luchtverontreiniging?'), technische realisatie
('kan het in fasen worden uitgevoerd?'), economische activiteiten
('zijn bijv. de bedrijventerreinen en winkelcentra goed bereikbaar?'),
stedelijk groen en landschap ('in hoeverre gaat het ten koste van
stedelijk groen en groen buiten de kom?'), stedenbouwkundig ('sluit
het aan op de bestaande en gewenste stedenbouwkundige structuur van de
stad?') en natuurlijk een indicatie van de uitvoeringskosten. Een team
van circa 20 deskundigen is hiermee bezig geweest en heeft alle
toetsingen vergeleken met een 0-variant: wat gebeurt er wanneer we
niet ingrijpen.
Een concentratie van het verkeer op de Kasteel Traverse is inhoudelijk
het beste uit de bus gekomen.
De belangrijkste kenmerken in dit model zijn dat de kruisingen over de
gehele oost-west as (Europaweg-Kasteel Traverse- Deurneseweg)
ongelijkvloers komen te liggen. Ook kent deze variant een tunnel ter
hoogte van het centrum (Prins Hendriklaan-Zuidende, circa 850 meter).
De Kanaaldijk ZW - Varenschut - Rijpelbaan - N279 wordt de nieuwe
noordzuid route voor doorgaand verkeer. Dit scenario is echter erg
duur: zo'n 220 miljoen euro.
Het scenario waarbij het verkeer over de stad wordt verdeeld, is de
meest kansrijke denkrichting. Belangrijkste onderdelen hiervan zijn
dat de oost-west as (Europaweg-Kasteel Traverse- Deurneseweg) blijft
bestaan. Aan de noordzijde komt een nieuwe verbinding over het
Nedschroef terrein, die aansluit op een opgewaardeerd Oostende en
Uiverlaan. In het zuiden wordt de Cortenbachstraat opgewaardeerd en
doorgetrokken naar de Heeklaan, achter de bebouwing van de Houtsdonk
door het Groot Goor naar de Vossenbeemd. De Kanaaldijk
ZW-Varenschut-Rijpelbaan-N279 wordt de nieuwe noord-zuid route.
De geschatte kosten zijn zo'n 60 miljoen euro. Kosten van eventuele
bodemverontreiniging en geluidwerende voorzieningen zijn hierin (nog)
niet meegenomen.
Voor welk scenario ook wordt gekozen, met beide verkeersstructuren kan
Helmond de komende decennia vooruit.
De leden van de commissie Ruimtelijk-Fysiek worden op woensdag 26 juni
vanaf 20.30 uur geïnformeerd over dit voorstel. De inhoudelijke
behandeling vindt plaats op 24 september.