Gemeente Almelo
Benchmark onderzoek ondernemersklimaat 2002
Het ministerie van Economische Zaken heeft een tweede benchmark
onderzoek naar het gemeentelijk ondernemersklimaat in 30 grote steden
laten uitvoeren. De benchmark is een monitor die systematisch inzicht
verschaft in de kwaliteit van het gemeentelijk ondernemersklimaat en
de ontwikkelingen daarin.
De 30 steden die in de benchmark zijn vergeleken vallen allen onder
het Grote Steden Beleid. Deze steden hebben in 1999 en 2000 meerjarige
ontwikkelingsprogrammas gemaakt waarin, met gebruikmaking van de
gegevens uit de 1e benchmark, (meetbare) doelstellingen zijn opgenomen
over het ondernemersklimaat in de steden.
In de benchmark die nu is verschenen scoren de steden beter dan in die
van 2 jaar geleden. Op bijna alle themas van de benchmark is de
waardering van de ondernemers gestegen. Met name ondewerpen als de
ontsluiting van de bedrijfslocatie, telefonische bereikbaarheid van de
gemeente en toegankelijkheid van het bedrijfsloket krijgen in
vergelijking met de vorige meting een hogere waardering.
Voor de meeste steden is de waardering omhoog gegaan. De onderlinge verschillen tussen de steden zijn ook geringer geworden. De gemiddelde waardering is omhoog gegaan van 6,4 naar 6,6. Het verschil tussen de hoogst en de laagst gewaardeerde stad bedraagt slechts 0,7.
Deze benchmark laat weliswaar een betere waardering door de
ondernemers zien, maar er zijn nog steeds een aantal themas waarop de
steden een onvoldoende krijgen.
In de onderzochte steden zal de komende 2 jaar nog verbetering geboekt
moeten worden op themas als:
· duidelijkheid van gemeentelijke organisatie en gemeentelijk beleid,
· toegankelijkheid en inlevingsvermogen van bestuurders,
· snelheid van beantwoorden van verzoeken.
In Almelo is de waardering voor de gemeentelijke organisatie en de
dienstverlening licht gestegen. Stakeholders (vertegenwoordigers van
ondernemers) bevestigen dat door het werken met accountmanagers het
voor ondernemers duidelijk is bij wie ze moeten zijn. Voor de
contactmogelijkheden met bestuurders is in Almelo de waardering
relatief hoog.
Voor de ontwikkeling van de economische structuur ligt de waardering
voor het startersbeleid, het acquisitiebeleid en het
arbeidsmarktbeleid rond het gemiddelde van de G30.
De waardering voor de bewegwijzering is afgenomen. Ook is de waardering voor de overige aspecten van het ruimtelijk beleid licht gedaald in vergelijking met de vorige benchmark.
Overigens wordt dit beeld niet bevestigd door de interviews met de stakeholders, zij zijn erg positief over het gemeentelijk beleid voor ontwikkeling en herstructurering van bedrijfslocaties.
De bereikbaarheid met de auto en de parkeermogelijkheden worden
relatief hoog gewaardeerd. Dit wordt echter niet door alle
stakeholders onderschreven. Men is van oordeel dat de parkeergarages
niet goed staan aangegeven en de parkeergelegenheid op
bedrijventerreinen een knelpunt is.
Enkele stakeholders zijn ontevreden over het detailhandelsbeleid.
Volgens hen heeft Almelo de regiofunctie verloren en trekken
detaillisten weg uit de binnenstad.
De tevredenheid over het toeristisch beleid is toegenomen maar ligt
nog beneden het landelijk gemiddelde. Volgens sommige stakeholders
heeft Almelo te weinig culturele voorzieningen.
De waardering voor het ondernemersklimaat als geheel is in de gemeente Almelo licht gestegen ten opzichte van de nulmeting.