Blauw New Media
----------- PERSBERICHT ----------------
Afsluiten online spaarproducten nog steeds favoriet
Rotterdam, 25 juni 2002
Van alle online financiële produkten is de online spaarrekening nog
steeds veruit favoriet; 18% van de Internetters die zich via Internet
financieel oriënteren heeft op dit moment een online spaarrekening
afgesloten (ca 1,1 miljoen sparende Internetters), een half jaar
geleden was dit nog 10%, zo blijkt uit de vierde meting van de Market
Outlook Financiële Diensten Online, een onderzoek dat Blauw Research
halfjaarlijks houdt onder circa 800 Nederlandse Internetters.
Voor verzekeringen zoals reisverzekeringen, autoverzekeringen en
rechtsbijstand-verzekeringen wordt ook nog een lichte transactionele
groei geconstateerd. Zo heeft bijvoorbeeld 9% van de oriënterende
Internetters online een reisverzekering afgesloten. Voor andere, meer
complexe online financiële produkten zoals hypotheken, lijfrentes en
leningen is de groei beduidend minder, bij deze produkten heeft men
duidelijk meer behoefte aan persoonlijk contact. Wel speelt het
Internet als informatiekanaal ook bij deze produkten een belangrijke
rol; in het algemeen is de groep Internetters die zich online
oriënteren op financiële produkten gestegen van 54% naar 65%. De
stijging zit met name in de groep ervaren Internetters die zich
frequenter online oriënteren, de nieuwkomers blijven achter bij zowel
oriëntatie als transactie.
Voor het oriënteren op financiële producten levert de website van de
eigen bekende en vertrouwde financiële instelling waar men klant is de
voornaamste informatiebron, maar liefst 72% maakt hiervan gebruik.
Daarnaast surft men naar de websites van andere financiële
dienstverleners (52%), zoekt men via een search-engine (33%) of maakt
men gebruik van vergelijkingssite (22%). Het gebruik van
vergelijkingssites is hiermee stabiel vergeleken met een half jaar
geleden, de financiële consument gebruikt in eerste instantie het
Internet om zelf de verschillende alternatieven te vergelijken.
De websites van de grote 3 banken trekken in het algemeen de meeste
bezoekers (Postbank, ABN AMRO en Rabo), de website met de meest
recente bezoekers (afgelopen maand) zijn de Euronext/AEX en de
Rabobank website, gevolgd door de Postbank en de SNS website. De
Postbank heeft hierbij de hoogste conversieratio (aandeel kopers vs
bezoekers)
Blauw Research bv maakt samen met Blauw Contactcenter bv en Bureau
Lagendijk bv deel uit van de Blauw Group bv, opgericht in 1993 en
aangesloten bij de Markt Onderzoeks Associatie (MOA). Voor meer
informatie bezoek www.blauw.com.
---
---
Noot voor de pers:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Blauw Research bv
Contactpersoon: Frank Sibbel / Lasse Bourgonje
E-mail: franks@blauw.com / lasseb@blauw.com Tel: 010-4000900 / fax:
010-4000901
---
Noot voor de pers: Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Bernice Klaassen
bernicek@blauw.com
0031-10-4000900
Blauw Research BV
Over Blauw: Blauw Research is het snelst groeiende onderzoeksbureau in
Nederland met 90 medewerkers en een omzet van 7 mln. Euro. Internet
staat centraal in de strategie van Blauw, een full-service
onderzoekspartner op het gebied van klant- en medewerkerrelaties,
corporate image, merk-, en communicatievraagstukken en (nieuwe) media.
Blauw is vooral actief in de IT-markt, telecommunicatie, financiële
services en e-business.
Disclaimer: "Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele
informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de
informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt of dat
de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Op grond van de
informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder
voorafgaand deskundig advies." © Blauw Research 2002