Gemeente Amsterdam
---
College van B&W geeft groen licht voor aanleg Noord/Zuidlijn
De aanbesteding van de zeven belangrijkste contracten voor de
Noord/Zuidlijn is afgerond. Door stevige onderhandelingen met
aannemers en dankzij de medewerking van het Rijk en de regio heeft de
verantwoordelijke wethouder Dales (Noord/Zuidlijn) het gemeentelijk
aandeel kunnen terugbrengen tot 130 miljoen Euro. Dit valt binnen de
in februari jl. aan de gemeenteraad voorgelegde ramingen. Daarmee is
er voor het college van B&W voldoende duidelijkheid om definitief tot
de aanleg van de Noord/Zuidlijn te kunnen overgaan. De gemeenteraad
zal dit voorstel direct na het zomerreces bespreken.
Voor vier van de zeven meest gecompliceerde contracten voor de
Noord/Zuidlijn was in de aanbesteding van oktober 2001 al een
acceptabel resultaat bereikt, te weten station Rokin, de boortunnels,
de zinktunnel onder het IJ, en de caissons Damrak. In de eerste helft
van 2002 is de gemeente een nieuwe aanbestedingsprocedure gestart voor
de drie resterende contracten passage en station CS, Vijzelgracht en
Ceintuurbaan. Hiervoor zijn nu ook aannemers gevonden. De
onderhandelingen en de hernieuwde aanbesteding hebben geleid tot een
verbetering van 23 miljoen Euro op de voorgaande aanbestedingsronde.
Parallel hieraan heeft de gemeente Amsterdam het afgelopen half jaar
overleg gevoerd met het Rijk en de regio (provincie Noord-Holland en
gemeenten van het Regionaal Orgaan Amsterdam (ROA) over het tekort op
het project. Het Rijk heeft de gemeente een aantal toezeggingen gedaan
waarmee het tekort wordt teruggedrongen, zoals het schrappen van de
afgesproken kortingen op de exploitatie van het Amsterdams openbaar
vervoer (de zgn. ingroeiregeling netoptimalisatie) in de periode
2003-2008. De toezeggingen van het Rijk voor het oplossen van tekort
van de Noord/Zuidlijn bedragen in totaal 29 miljoen Euro. De regio is
gezien het grote regionale belang van de nieuwe metroverbinding bereid
geweest 45 miljoen Euro uit het regionale bereikbaarheidsfonds
BONRoute aan te wenden voor de Noord/Zuidlijn.
Door het resultaat van de onderhandelingen met de aannemers en
gesprekken met het Rijk en de regio is de extra eigen bijdrage van de
gemeente Amsterdam teruggebracht tot 130 miljoen Euro. Dit past binnen
de op 13 februari jl. aan de gemeenteraad voorgelegde raming. De
huidige voorgestelde bijdrage past ook binnen de in het programakkoord
2002-2006 overeengekomen reserveringen. Met deze uitkomst van de
aanbesteding is nu het grootste deel van de risico's afgedekt. Het
college is van mening dat voor de resterende risico's (aanbesteding
bovengrondse onderdelen en risico's tijdens aanleg) voldoende
reserveringen zijn getroffen.
De totale projectkosten voor de Noord/Zuidlijn komen hiermee op
1.407,4 miljoen Euro (prijspeil 2001). De Rijkssubsidie bedraagt 1.016
miljoen Euro. Door aanvullende bijdragen van het Rijk en de regio komt
daar nog 74 miljoen Euro bij. De gemeente Amsterdam betaalt in totaal
317 miljoen Euro aan de aanleg van de Noord/Zuidlijn.
Het college realiseert zich dat - ondanks de boormethode - de aanleg
van de Noord/Zuidlijn aanzienlijke overlast voor de stad met zich zal
meebrengen. B&W zullen vooruitlopend op de aanleg van de
Noord/Zuidlijn een laatste check uitvoeren of alle maatregelen zijn
genomen om tijdens de uitvoering de bereikbaarheid, leefbaarheid en
veiligheid te kunnen verzekeren.
Bespreking van de raadsvoordracht in raadscommissie is in september en
in de gemeenteraad op 2 oktober. Tegelijkertijd zal dan de
raadsvoordracht over de materieelkeuze Noord/Zuidlijn worden
behandeld. Het college heeft de eerdere materieelkeuze (een hoge vloer
en breed materieel) herbevestigd. Dit materieel verdient de voorkeur
door de grotere capaciteit en veiligheid en betere service.
Amsterdam, 25 juni 2002
Hans Joosten
^
-
© gemeente Amsterdam - 26-06-2002