Vlaamse overheid
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap
Persmededeling van het ministerie van de vlaamse gemeenschap dATUM: 26
juni 2002
Telematica in de wagen voor een betere mobiliteit, een grotere veiligheid en
meer comfort: de Vlaamse overheid, auto-importeur D'Ieteren en het
technologiebedrijf ACUNIA starten een proefproject rond het potentieel van
voertuigtelematica.
De Vlaamse overheid, D'Ieteren en ACUNIA starten vandaag
een proefproject rond telematicatoepassingen in de wagen.
Naast een onderzoek naar de praktische, beleidsmatige en
financiële haalbaarheid van telematicatoepassingen, moet
dit project uitwijzen welke impact dergelijke
toepassingen hebben op de veiligheid, de mobiliteit en
het comfort van de automobilist en zijn omgeving.
De drie partijen investeren hiervoor in een gezamenlijke
telematica-infrastructuur en voorzien 100 voertuigen met
een ingebouwd telematicaplatform. Deze vloot zal
gedurende zes maanden in reële omstandigheden deelnemen
aan het verkeer.
Dynamisch in het verkeer
In functie van het proefproject wordt een reeks diensten
ontwikkeld die gericht zijn op de verbetering van de
mobiliteit, de veiligheid en het comfort van de
automobilist. Deze diensten beogen een efficiënter
verkeersbeheer en meer veiligheid voor alle
weggebruikers:
- dynamische navigatie op basis van actuele
verkeersinformatie;
- de mogelijkheid voor de bestuurder om waargenomen
incidenten op de weg te melden, waarbij automatisch de
exacte positionering van het voertuig (GPS) wordt
doorgeseind;
- pechverhelping/noodsignaal: de mogelijkheid om
assistentie te vragen via een helpdesk of om via een
druk op de knop, een noodsignaal uit te sturen; ook
hier wordt de positie automatisch meegestuurd;
- gepersonaliseerde nieuws- en weerberichten;
- het opzoeken van nabije, interessante locaties zoals
parkings, Park & Ride, restaurants, benzinestations
enz.;
- het opvragen en behandelen van e-mails;
- Dynamisch Snelheids Advies: in functie van het
verkeer, de weersomstandigheden en de toestand van het
wegdek wordt de weggebruiker via een audiovisueel
signaal geadviseerd over de aanbevolen (maximum-)
snelheid. Deze informatie kan op elk ogenblik en van
op afstand (Verkeerscentrum) worden aangepast.
Om de veiligheid van de gebruikers te waarborgen, maken
deze diensten maximaal gebruik van text-to-speech
technologie en kan het activeren van bepaalde diensten
afhankelijk zijn van stilstand of een uitgeschakelde
motor.
Technologie van eigen bodem
De testwagens staan via het ingebouwde telematicaplatform
draadloos in verbinding met een gezamenlijk communicatie-
en controlecentrum, dat is opgesteld bij ACUNIA in
Leuven. Via dit controlecentrum sturen de Vlaamse
overheid en D'Ieteren hun diensten aan vanuit hun eigen
telematicacentra in Antwerpen en Brussel.
ACUNIA heeft de voorbije jaren een grondige expertise
opgebouwd in telematica en levert in dit project de
technologie voor de telematicaplatformen en het
communicatie- en controlecentrum.
Vlaamse overheid onderzoekt dynamische ISA
Op basis van de behaalde resultaten wenst de Vlaamse
overheid vanaf het najaar ook de mogelijkheden van
dynamische ISA - 'Intelligente Snelheids Aanpassing'- te
onderzoeken. Bij dynamische ISA kan vanop afstand worden
ingegrepen op de snelheid van het voertuig. De aansturing
hiervoor zal vanuit het Vlaams Verkeerscentrum gebeuren
in functie van de reële omstandigheden.
Het onderzoek naar dynamische ISA beantwoordt aan de
uitdrukkelijke vraag van het Vlaams Parlement naar
aanleiding van de bespreking van het ontwerp-
Mobiliteitsplan Vlaanderen.
De Vlaamse overheid voelt zich in dit onderzoek bovendien
gesteund door de resultaten van een recente enquête in
het kader van het project 'Kleurrijk Vlaanderen-2020',
waar 72% van de respondenten heil ziet in dit soort
maatregelen.
Het onderzoek naar dynamische ISA wordt toegespitst op de
technische aspecten van, en het maatschappelijke
draagvlak voor de aanwending van deze technologie in het
verkeer, en gebeurt uitsluitend op initiatief van de
Overheid.
Bij dit bijkomend onderzoek is D'Ieteren niet betrokken
omdat volgens D'Ieteren de invoering van ISA een loutere
beleidsbeslissing is.
Evaluatie
Het proefproject en het bijkomend onderzoek naar
dynamische ISA bieden de partijen niet alleen de
mogelijkheid om dieper in te gaan op de technologie, maar
geven ook indicaties naar de veralgemening van de
toepassingen en de verdere mogelijkheden tot samenwerking
tussen de overheid en de privé-sector.
Na afloop, begin 2003, zullen de partners de impact van
de diensten en het gebruik van de terminals evalueren. De
resultaten hiervan zullen de basis vormen voor
besprekingen met experten uit de betrokken domeinen.