Vlaamse overheid

Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Persmededeling van het ministerie van de vlaamse gemeenschap dATUM: 26 juni 2002

Telematica in de wagen voor een betere mobiliteit, een grotere veiligheid en meer comfort: de Vlaamse overheid, auto-importeur D'Ieteren en het technologiebedrijf ACUNIA starten een proefproject rond het potentieel van voertuigtelematica.

De Vlaamse overheid, D'Ieteren en ACUNIA starten vandaag een proefproject rond telematicatoepassingen in de wagen. Naast een onderzoek naar de praktische, beleidsmatige en financiële haalbaarheid van telematicatoepassingen, moet dit project uitwijzen welke impact dergelijke toepassingen hebben op de veiligheid, de mobiliteit en het comfort van de automobilist en zijn omgeving.

De drie partijen investeren hiervoor in een gezamenlijke telematica-infrastructuur en voorzien 100 voertuigen met een ingebouwd telematicaplatform. Deze vloot zal gedurende zes maanden in reële omstandigheden deelnemen aan het verkeer.

Dynamisch in het verkeer
In functie van het proefproject wordt een reeks diensten ontwikkeld die gericht zijn op de verbetering van de mobiliteit, de veiligheid en het comfort van de automobilist. Deze diensten beogen een efficiënter verkeersbeheer en meer veiligheid voor alle weggebruikers:


- dynamische navigatie op basis van actuele verkeersinformatie;

- de mogelijkheid voor de bestuurder om waargenomen incidenten op de weg te melden, waarbij automatisch de exacte positionering van het voertuig (GPS) wordt doorgeseind;

- pechverhelping/noodsignaal: de mogelijkheid om assistentie te vragen via een helpdesk of om via een druk op de knop, een noodsignaal uit te sturen; ook hier wordt de positie automatisch meegestuurd;
- gepersonaliseerde nieuws- en weerberichten;
- het opzoeken van nabije, interessante locaties zoals parkings, Park & Ride, restaurants, benzinestations enz.;

- het opvragen en behandelen van e-mails;
- Dynamisch Snelheids Advies: in functie van het verkeer, de weersomstandigheden en de toestand van het wegdek wordt de weggebruiker via een audiovisueel signaal geadviseerd over de aanbevolen (maximum-) snelheid. Deze informatie kan op elk ogenblik en van op afstand (Verkeerscentrum) worden aangepast.

Om de veiligheid van de gebruikers te waarborgen, maken deze diensten maximaal gebruik van text-to-speech technologie en kan het activeren van bepaalde diensten afhankelijk zijn van stilstand of een uitgeschakelde motor.

Technologie van eigen bodem
De testwagens staan via het ingebouwde telematicaplatform draadloos in verbinding met een gezamenlijk communicatie- en controlecentrum, dat is opgesteld bij ACUNIA in Leuven. Via dit controlecentrum sturen de Vlaamse overheid en D'Ieteren hun diensten aan vanuit hun eigen telematicacentra in Antwerpen en Brussel.

ACUNIA heeft de voorbije jaren een grondige expertise opgebouwd in telematica en levert in dit project de technologie voor de telematicaplatformen en het communicatie- en controlecentrum.

Vlaamse overheid onderzoekt dynamische ISA Op basis van de behaalde resultaten wenst de Vlaamse overheid vanaf het najaar ook de mogelijkheden van dynamische ISA - 'Intelligente Snelheids Aanpassing'- te onderzoeken. Bij dynamische ISA kan vanop afstand worden ingegrepen op de snelheid van het voertuig. De aansturing hiervoor zal vanuit het Vlaams Verkeerscentrum gebeuren in functie van de reële omstandigheden.
Het onderzoek naar dynamische ISA beantwoordt aan de uitdrukkelijke vraag van het Vlaams Parlement naar aanleiding van de bespreking van het ontwerp- Mobiliteitsplan Vlaanderen.

De Vlaamse overheid voelt zich in dit onderzoek bovendien gesteund door de resultaten van een recente enquête in het kader van het project 'Kleurrijk Vlaanderen-2020', waar 72% van de respondenten heil ziet in dit soort maatregelen.
Het onderzoek naar dynamische ISA wordt toegespitst op de technische aspecten van, en het maatschappelijke draagvlak voor de aanwending van deze technologie in het verkeer, en gebeurt uitsluitend op initiatief van de Overheid.

Bij dit bijkomend onderzoek is D'Ieteren niet betrokken omdat volgens D'Ieteren de invoering van ISA een loutere beleidsbeslissing is.

Evaluatie
Het proefproject en het bijkomend onderzoek naar dynamische ISA bieden de partijen niet alleen de mogelijkheid om dieper in te gaan op de technologie, maar geven ook indicaties naar de veralgemening van de toepassingen en de verdere mogelijkheden tot samenwerking tussen de overheid en de privé-sector.

Na afloop, begin 2003, zullen de partners de impact van de diensten en het gebruik van de terminals evalueren. De resultaten hiervan zullen de basis vormen voor besprekingen met experten uit de betrokken domeinen.