Ingezonden persbericht
Wiskundecurriculum als oceaanstomer
WN 02/25 * 26 juni 13.15 uur.
promotie F.P. (Pauline) Vos, faculteit Toegepaste Onderwijskunde,
'Like an ocean liner changing course - the grade 8 mathematics curriculum in
the Netherlands, 1995-2000' (Ned. titel: 'Als een oceaanstomer die van koers
verandert - het wiskundecurriculum in de tweede klas van het voortgezet
onderwijs in Nederland, 1995-2000')
Zijn Nederlandse leerlingen goed in wiskunde? Om die vraag te beantwoorden
worden er internationale toetsen afgenomen. In alle deelnemende landen is
zo'n toets gelijk. De vraag is dan: in welk land zijn de leerlingen beter?
In 1995 werden twee internationale wiskundetoetsen afgenomen in de tweede
klas van het voortgezet onderwijs. De ene was een saaie, schriftelijke
toets, die leerplanexperts herinnerde aan de stoffige wiskunde uit de jaren
'60. Volgens de experts sloot deze toets niet goed aan bij de contextrijke
wiskunde die tegenwoordig in de Basisvorming wordt gegeven. Toch bleken
Nederlandse leerlingen uitstekend te scoren. Tegen de verwachting in stond
Nederland behoorlijk hoog in de internationale ranglijst.
Daarnaast werd er een tweede, meer praktijkgerichte wiskundetoets afgenomen.
Hierin moesten leerlingen onderzoekjes doen in een laboratoriumomgeving. Ze
moesten bijvoorbeeld met een kartonnen schaalmodel onderzoeken of meubels
door de bocht van een gang pasten. Volgens de leerplanexperts was deze toets
meer geschikt voor de Basisvorming dan de eerstgenoemde, schriftelijke
toets. Maar ook op deze tweede toets waren de Nederlandse resultaten
redelijk goed.
Pauline Vos heeft in haar promotieonderzoek de toetsen in 1999/2000 opnieuw
afgenomen en leerplanexperts en leraren om hun oordeel over de toetsen
gevraagd. Zij constateerde een behoorlijke discrepantie tussen het
geschiktheidsoordeel over de toetsen van de leerplanexperts en van de
leraren. Het intentionele, 'beoogde' leerplan van de leerplanexperts week af
van het in de praktijk 'gerealiseerde' leerplan van de leraren. De idealen
van het nieuwe leerplan vinden kennelijk slechts langzaam ingang. Tevens
bleek dat de relatief goede internationale resultaten uit 1995 en 1999/2000
niet aan het vernieuwde leerplan van de Basisvorming zijn toe te schrijven,
want ook in 1982 eindigde Nederland al hoog op internationale
wiskundetoetsen. Kortom: onderwijsvernieuwingen leveren niet altijd
veranderingen, en verbeteringen van onderwijsresultaten op landelijk niveau
manifesteren zich slechts langzaam.
promotor: prof. dr. Tj. Plomp
assistent-promotor: dr. W.A.J.M. Kuiper
informatie: drs. B. Meijering, (053) 489 43 85; b.meijering@utwente.nl
drs. Berend Meijering
Redacteur Corporate Communicatie
Bureau Communicatie, Universiteit Twente
Postbus 217, 7500 AE Enschede
T: (053) 489 4385
F: (053) 489 2000
E: b.meijering@utwente.nl
I: www.utwente.nl