Nederlandse Spoorwegen
Persbericht
NS kan meer reizigers via HSL vervoeren
25 juni 2002
Naar aanleiding van de aandacht in de media voor de biedingsprocedure
voor de Hoge SnelheidsLijn Zuid (HSL) wil NS duidelijkheid scheppen.
Opties
· NS heeft samen met KLM via de zogenaamde HSA combinatie in een
openbare aanbestedingsprocedure een zakelijk bod uitgebracht op de
exploitatie van de HSL Zuid en een contract met de overheid gesloten.
· In het contract zijn twee opties opgenomen die bepalend zijn voor de
hoogte van de tarieven voor de reiziger en anderzijds de afdracht aan
de overheid.
· Beide opties zijn zorgvuldig doorgerekend en bieden de combinatie
allebei hetzelfde positieve rendement. Vrees voor een verlies is dus
niet terecht.
· In de eerste optie is de combinatie vrij om de eigen tarieven te
bepalen en moet zij aan de overheid jaarlijks 148 miljoen afdragen.
Dit bedrag zal voornamelijk via hoge tarieven voor de reizigers
terugverdiend moeten worden. In dit scenario kosten de tickets voor
hogesnelheidsvervoer in Nederland gemiddeld 60 procent meer dan het
normale binnenlandse treinvervoer.
· In de tweede optie stijgen de tarieven gemiddeld met maximaal 25
procent. Dit betekent dat substantieel meer reizigers gebruik kunnen
maken van de HSL. In dit geval bedraagt de afdracht aan de overheid
101 miljoen per jaar.
· De overheid koos in eerste instantie niet voor deze tweede optie.
Later drong een meerderheid van de Tweede Kamer via de motie Feenstra
c.s. wel aan op een optie met een zo groot mogelijk aantal reizigers.
· HSA kan beide opties uitvoeren, maar verwacht dat de samenleving
voorkeur heeft voor een zo breed mogelijk gebruik van de
infrastructuur en NS zou dit gezien haar maatschappelijke functie
ondersteunen.
Duidelijkheid
NS verwacht dat vroeg of laat de vraag hierom gesteld zal worden. Wat
NS betreft dus vroeg. Om eind 2006 voldoende hoge snelheidstreinen te
kunnen laten rijden, moet HSA voor 1 september 2002 duidelijkheid
hebben over het aantal zitplaatsen dat nodig is voor een goede
dienstverlening. Op 1 oktober moeten de treinen namelijk besteld
worden. De keuze is nu aan de overheid en de politiek.