Vereniging Milieudefensie
Persbericht
Afronding Schipholdebat opgeschoven naar 2005
Senaat te snel tevreden over Wet Luchtvaart
Den Haag/Amsterdam/Utrecht, 25 juni 2002 --- De
Eerste Kamer heeft vandaag ingestemd met de Wet
Luchtvaart die de milieugrenzen voor Schiphol
vastlegt. De senaat neemt genoegen met de
toezegging van de minister dat in 2005 wordt
bekeken of de nieuwe milieuregels in de praktijk
even streng blijken te zijn als de regels van
het huidige PKB-regime. Deze Planologische
Kernbeslissing (PKB) blijft als referentiekader
intact. De Eerste Kamer laat zich wel erg snel
tevreden stellen, zo reageren Milieudefensie,
Stichting Natuur en Milieu, Milieufederatie
Noord-Holland en het Platform Leefmilieu Regio
Schiphol
De milieu- en bewonersorganisaties wijzen er op
dat uit verschillende onderzoeken blijkt dat
vervuiling, neerstortgevaar en lawaai fors
zullen toenemen na opening van de vijfde baan en
de enorme groei van het vliegverkeer dat de
nieuwe wet mogelijk maakt. De commissie-Berkhout
en de MER-commissie stellen dat de nieuwe
luchtvaartwet onvoldoende bescherming biedt aan
bewoners verder weg van Schiphol (het zogeheten
'buitengebied'). Ook de senatoren wezen daar in
het debat herhaaldelijk op.
De milieu- en bewonersorganisaties betreuren het daarom dat de senaat de minister toestaat slechts 35 handhavingspunten in te voeren die de overlast van Schiphol kunnen registreren. D66- senator Jan Terlouw pleitte voor 250 handhavingspunten. Volgens de organisaties zijn er minstens 350 nodig om de bevolking redelijk te beschermen. De minister wil echter pas in 2005 bezien of een uitbreiding van handhavingspunten nodig is.
Volgens de organisaties is de gang van zaken
rond deze wet exemplarisch voor het hele
Schipholdossier. Wéér wordt de onvermijdelijke
keuze om mens en milieu te beschermen door goede
regels met allerlei bezweringsformules op de
lange baan geschoven, nu weer tot 2005. De
discussie rond de toekomst van Schiphol zal
daardoor in alle hevigheid gevoerd blijven
worden.