Registratiekamer
naar bovenkant van deze pagina
Eindbrief
AAN De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
de heer dr. W.A.F.G. Vermeend
Postbus 90801
2509 LV DEN HAAG
UW BRIEF VAN
UW KENMERK
ONDERWERP gegevensverkeer bij reïntegratie
Geachte heer Vermeend,
Hierbij wil ik u informeren over de uitkomsten van de door het College
bescherming persoonsgegevens (CBP) georganiseerde werkconferentie over
gegevensverkeer bij reïntegratie. Ingevolge artikel 51, eerste lid,
Wet bescherming persoonsgegevens ziet het CBP toe op de verwerking van
persoonsgegevens overeenkomstig het bij en krachtens de wet bepaalde.
Reïntegratie is en blijft een actueel onderwerp. Nu de Wet SUWI en de Wet Verbetering Poortwachter zijn ingevoerd, houden zowel uitvoeringsorganisaties, als brancheorganisaties en het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (ministerie van SZW) zich actief bezig met de vraag hoe de uitvoering van reïntegratieactiviteiten in de praktijk gestalte moet krijgen. Voor het CBP is het onderwerp gegevensverkeer bij reïntegratie en de privacyaspecten die daarmee zijn verbonden, een belangrijk punt van aandacht. Het CBP staat op het standpunt dat heldere regels ten aanzien van de informatie-uitwisseling noodzakelijk zijn om reïntegratie van werknemers en uitkeringsgerechtigden tot een succes te maken.
Op 2 mei jl. heeft het CBP een werkconferentie georganiseerd waarbij
de belangrijkste spelers op het terrein van reïntegratie waren
uitgenodigd waaronder medewerkers van uw ministerie. Het doel van de
bijeenkomst was de betrokken partijen bij elkaar te brengen teneinde
te inventariseren welke initiatieven met betrekking tot
gegevensverkeer en reïntegratie er totnogtoe zijn genomen en te
bespreken of en op welke wijze deze op elkaar kunnen worden afgestemd.
Het CBP vervulde tijdens de bijeenkomst een coördinerende rol.
Onderstaand zullen de geïnventariseerde initiatieven worden
beschreven.
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
In zijn presentatie ging het ministerie van SZW in op een aantal
aandachtspunten die met betrekking tot het gegevensverkeer bij
reïntegratie nader uitgewerkt dienen te worden. Zo werd aangegeven dat
voor wat betreft de verwerking van medische gegevens er nog een aantal
knelpunten zijn. Ook moet nog duidelijk worden hoe de waarborgen die
in de Wet SUWI zijn neergelegd (reglement en audit) voor wat betreft
de verwerking van persoonsgegevens door reïntegratiebedrijven nader
worden ingevuld. Onderkend werd dat de huidige regels die gesteld zijn
aan het gegevensverkeer bij reïntegratie alleen betrekking hebben op
de publieke en wettelijke taak. Deze regels gelden bijvoorbeeld niet
voor het gegevensverkeer tussen een werkgever en een particuliere
herverzekeraar. Ook werd, mede door de reacties uit de zaal, al snel
duidelijk dat er voor wat betreft de teruglevering van gegevens
wetgeving ontbreekt. De wetgeving biedt een grondslag voor de
verstrekking van persoonsgegevens van de te reïntegreren persoon door
de opdrachtgever (zijnde werkgever, gemeente of UWV) aan het
reïntegratiebedrijf. Over de verdere verwerking door het
reïntegratiebedrijf, de 'teruglevering' aan de opdrachtgever en de
consequenties hiervan is weinig tot niets geregeld. Het ministerie van
SZW heeft aangegeven voornemens te zijn dit jaar de juridische
knelpunten in de SUWI-regelgeving (inclusief voor wat betreft de
medische gegevens) te analyseren. Daarnaast zullen de plannen voor een
infrastructuur ten behoeve van gegevensuitwisseling in dit kader nader
worden uitgewerkt. Het ministerie van SZW gaf echter ook aan dat het
ten opzichte van eventuele hiaten in de wetgeving een meer afwachtende
houding zal gaan aannemen. Men verwacht dat eventuele problemen die
hiervan het gevolg zijn, binnen de sector zelf zullen worden opgelost.
Het CBP heeft tijdens de werkconferentie nogmaals het belang benadrukt
van heldere regelgeving zodat het voor alle partijen duidelijk wordt
welke gegevens in welk kader mogen worden verwerkt. Naar het oordeel
van het CBP is een afwachtende houding van het ministerie van SZW op
dit punt niet opportuun. Het CBP beveelt dan ook sterk aan de
betreffende wetgeving op de geconstateerde tekortkomingen aan te
passen.
Borea
De brancheorganisatie voor reïntegratiebedrijven (Borea) ontwikkelt op
dit moment een gedragscode in de zin van artikel 25 WBP. Het CBP zal
deze toetsen en een goedkeurende verklaring afgeven indien de regels
die daarin zijn opgenomen, gelet op de bijzondere kenmerken van de
sector waarin de Borea werkzaam is, een juiste uitwerking vormen van
de WBP of van andere wettelijke bepalingen betreffende de verwerking
van persoonsgegevens. Het CBP onderschrijft van harte het door Borea
genomen initiatief.
Verbond van Verzekeraars
Binnen het Verbond van Verzekeraars is een werkgroep gestart waarin
zal worden geïnventariseerd welke knelpunten en oplossingen
verzekeraars zien op het terrein van reïntegratie.
Stimulansz
Stimulansz heeft te kennen gegeven te willen onderzoeken of het
mogelijk is om voor gemeenten in enigerlei vorm aan te sluiten bij de
door de Borea te ontwikkelen gedragscode.
Conclusie
Het CBP stelt vast dat een aantal instanties en organisaties
initiatieven onderneemt om het gegevensverkeer bij reïntegratie in
goede banen te leiden. Dit betekent nog niet dat alle problemen
hiermee zijn opgelost. Een eerste aanzet is inmiddels gegeven. Het CBP
zal, daar waar mogelijk, bestaande en nieuwe initiatieven
ondersteunen. Het CBP dringt er overigens nadrukkelijk op aan dat de
leemtes in de wetgeving door inspanningen van uw kant worden opgevuld.
Zonder heldere regels vooraf blijft onduidelijkheid bestaan over een
verantwoorde werkwijze en wordt succesvolle reïntegratie in zoverre
belemmerd.
Een afschrift is gestuurd aan de Directeur-generaal Uitvoeringsbeleid
Werk en Inkomen, de heer drs. M.A. Ruys en aan de deelnemers van de
werkconferentie.
Ik vertrouw er op u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Hoogachtend,
mr. P.J. Hustinx
voorzitter