AutoRai
25-6-2002
Honda blinkt opnieuw uit in Euro-NCAP tests
Honda CR-V en de Honda S2000 behoren tot de veiligste autos in hun klasse. Dat blijkt uit de recentste Euro-NCAP-tests, waarin beide modellen vier sterren behaalden voor de inzittendenbescherming.
Opmerkelijk is dat een roadster, de S2000, zo goed scoort. Ook
opvallend is dat een SUV, de CR-V, een in dit segment ongekende drie
sterren behaalt voor voetgangersveiligheid. De Honda CR-V en S2000
behoren tot de eerste autos die Euro-NCAP in respectievelijk de SUV-
en roadster-categorieën heeft getest. De twee behaalden een score van
vier sterren op het gebied van inzittendenbescherming, waardoor ze elk
de kleine groep autos in hun segment aanvoeren. Deze prestatie is
vooral voor de Honda S2000 opmerkelijk, omdat het moeilijk is om een
open auto te ontwikkelen die is opgewassen tegen de zware aanrijdingen
(schuin van voren en in de flank) van de Euro-NCAP-tests. Al even
bijzonder is het resultaat van de CR-V in de
voetgangersveiligheidstest. Deze SUV behaalde een score van drie
sterren, uniek in het SUV-segment. Daarmee evenaart de CR-V de goede
score van de Civic en de Stream; Hondas waarmee de CR-V zijn
voetgangersvriendelijke ontwerpfilosofie gemeen heeft. Drie sterren is
een topscore en Honda was met de Civic de eerste. Geen enkele auto
heeft tot nog toe in de Euro-NCAP-tests meer dan drie sterren behaald
voor voetgangersveiligheid. Van de vijf die het wel lukte zijn er drie
een Honda; de andere twee zijn de Daihatsu Sirion en Mazda Premacy. De
testuitslagen bevestigen dat Hondas aandacht voor veiligheid direct
resultaat oplevert voor de verkeersveiligheid. Ook toont Euro-NCAP aan
dat eigenaren van een open sportwagen of SUV geen concessies hoeven te
doen ten aanzien van de veiligheid, indien zij kiezen voor een Honda.
Veiligheidsvoorzieningen CR-V
De nieuwe CR-V deelt veel van zijn veiligheidsvoorzieningen met de
Civic en de Stream. Alledrie deze modellen zijn gebouwd op het Global
Compact Platform van Honda. De Euro-NCAP-test bewijst dat de CR-V een
van de veiligste SUVs is. Dit komt onder andere door de botsbestendige
passagierscel, de zorgvuldig bepaalde kreukelzones, diverse speciale
voorzieningen in de carrosserie om letselschade bij voetgangers zoveel
mogelijk te voorkomen plus vele passieve veiligheidsaspecten.
In geval van een frontale aanrijding vloeit de botsenergie via het
voorste zijframe rechtstreeks in de dorpels, het bodemframe, het
middenframe en de A-zuil. Door dit wegvoeren van de energie wordt
vervorming van het inzittendencompartiment voorkomen. Het voorste
zijframe en de bumperbalk zijn relatief laag geplaatst, waardoor de
structurele carrosseriedelen van de tegenpartij in de botsing worden
betrokken en de botsenergie gelijkmatiger over de betrokken voertuigen
wordt verdeeld.
Bij een aanrijding in de flank wordt de botsenergie via de achterste,
middelste en voorste dwarsliggers afgevoerd, waardoor de B-zuil minder
vervormt. Bij een aanrijding door een achteropkomende auto zijn de
brandstoftank en het inzittendencompartiment beschermd door een groot
dwarsframe achter.
Alle CR-Vs zijn standaard uitgerust met een bestuurders- en
passagiersairbag alsmede zijairbags. De achterinzittenden, ook die in
het midden, beschikken over driepunts veiligheidsgordels en
hoofdsteunen.
Om bij een aanrijding van achteren de kans op een whiplash te
verkleinen, is een nieuw type voorstoel ontworpen. Op de eerste plaats
zijn de hoofdsteunen verder naar voren geplaatst. Ten tweede beschikt
het bovendeel van de stoel over een bijzondere
doorbuigingskarakteristiek die de botsenergie absorbeert. Hierdoor
wordt de inzittende beter opgevangen wanneer hij of zij naar achteren
wordt gedrukt.
ISOFIX bevestigingspunten voor een kinderzitje op de achterbank zijn
standaard. Voor extra veiligheid is de CR-V bovendien voorzien van een
verankeringspunt voor een riem die loopt vanaf de bovenzijde van het
kinderzitje naar een punt in het dakgedeelte boven het
bagagecompartiment.
Aandacht voor voetgangersveiligheid
Honda zet het intensieve onderzoeksprogramma naar verhoogde
voetgangersveiligheid voort met gebruikmaking van de Active Safety
Vehicle (ASV3), geavanceerde voetgangersdummys, analyses van
verkeersongelukken en computerondersteunde botssimulaties.
Specifieke kenmerken van de nieuwe CR-V zijn:
* een vrije ruimte onder de motorkap waardoor deze bij de botsing
kan vervormen
* motorkapscharnieren en bevestigingspunten van voorspatborden en
radiateur worden bij een botsing samengedrukt
* de voorbumperbalk absorbeert botsenergie
* de bevestigingspunten van de ruitenwissers absorberen botsenergie
Veiligheidsvoorzieningen Honda S2000
Bij een roadster ontbreekt een vast stalen dak als dragend element.
Dit vraagt om de nodige ingrepen om de stijfheid van de carrosserie te
behouden.
Voor een goede crashbestendigheid is het van elementair belang dat de
basisconstructie zeer stevig is, zodat de voorste en achterste
kreukelzones effectief hun werk kunnen doen. Die basisconstructie van
de S2000 noemt Honda een high X-bone frame. Dit maakt onderdeel uit
van de monocoque.
Bijzonder is de wijze waarop de liggers van het frame en een centrale
koker samen een uitzonderlijk stijf chassis vormen. Het X-element van
het high X-bone frame bestaat uit een centrale tunnel met kokerprofiel
(voor extra torsiesterkte) en een stel diagonale poten aan elke kant
ervan. De voorste zijn rechtstreeks verbonden met de voorste
langsliggers en met de achterzijde van de motor, terwijl de achterste
aansluiten op de liggers van het achterste frame.
Belangrijk in dit ontwerp is dat de bovenkant van de centrale tunnel
(die ook fungeert als cardantunnel) en de voorste en achterste
frameliggers zich op gelijke hoogte bevinden. Hierdoor wordt een
horizontaal vlak gevormd, wat enorm stevig is. Het resultaat: een
carrosserie met een torsiestijfheid die gelijk is aan die van een
dichte auto en een buigstijfheid die veel beter is dan die van een
conventionele open of dichte auto.
Echter, het high X-bone frame is slechts een kant van het verhaal. De
extra diepe dorpels zijn op hetzelfde punt met de voorste liggers van
het frame verbonden als de voorste poten van de centrale tunnel. Vanaf
dit punt loopt een recht, centraal vloerdeel naar achteren, waardoor
de voorste en achterste liggers van het frame met elkaar verbonden
zijn. Deze driepunts dragende structuur waarbij dorpel, frameligger,
vloerdeel en middentunnel op één punt samenkomen, verdeelt de
belasting zeer doelmatig. In combinatie met de diepe dorpels levert
dit een carrosserie op die zeer goed bestand is tegen vervorming en
die ook een sterke passagierscel vormt.
Bij een aanrijding schuin van voren zal het high X-bone frame niet
verbuigen. De botskrachten worden voor circa veertig procent over de
middentunnel verdeeld en voor de rest over de dorpels en het centrale
vloerdeel. De voorste zijliggers zijn bovendien volkomen recht en
vervaardigd uit staal met een hoge treksterkte (evenals de achterste
zijliggers), zodat de botsenergie nog beter wordt geabsorbeerd. Door
het midden van het inzittendencompartiment loopt een stevige balk. Bij
een zware aanrijding in de flank kan deze botsenergie laten afvloeien
naar de centrale tunnel.
Dit innovatieve ontwerp heeft ook als pluspunt dat rammeltjes
achterwege blijven en er een goede basis aanwezig is voor een
messcherpe wegligging en een aangenaam stuurkarakter. Deze komen
bovenop de reeds genoemde voordelen: wereldwijd wordt aan de
veiligheidsvoorschriften voldaan en de inzittenden zijn bijzonder goed
beschermd.
Ook aan het onwaarschijnlijke geval van een koprol is gedacht. Dan
bewijst het voorruitframe met buisvormige versteviging goede diensten,
evenals twee volledig beklede rolbeugels achter de stoelen. Deze
beugels zijn inwendig versterkt en stevig verankerd aan het high
X-bone frame.