AutoRai

25-6-2002

Honda blinkt opnieuw uit in Euro-NCAP tests

Honda CR-V en de Honda S2000 behoren tot de veiligste autos in hun klasse. Dat blijkt uit de recentste Euro-NCAP-tests, waarin beide modellen vier sterren behaalden voor de inzittendenbescherming.

Opmerkelijk is dat een roadster, de S2000, zo goed scoort. Ook opvallend is dat een SUV, de CR-V, een in dit segment ongekende drie sterren behaalt voor voetgangersveiligheid. De Honda CR-V en S2000 behoren tot de eerste autos die Euro-NCAP in respectievelijk de SUV- en roadster-categorieën heeft getest. De twee behaalden een score van vier sterren op het gebied van inzittendenbescherming, waardoor ze elk de kleine groep autos in hun segment aanvoeren. Deze prestatie is vooral voor de Honda S2000 opmerkelijk, omdat het moeilijk is om een open auto te ontwikkelen die is opgewassen tegen de zware aanrijdingen (schuin van voren en in de flank) van de Euro-NCAP-tests. Al even bijzonder is het resultaat van de CR-V in de
voetgangersveiligheidstest. Deze SUV behaalde een score van drie sterren, uniek in het SUV-segment. Daarmee evenaart de CR-V de goede score van de Civic en de Stream; Hondas waarmee de CR-V zijn voetgangersvriendelijke ontwerpfilosofie gemeen heeft. Drie sterren is een topscore en Honda was met de Civic de eerste. Geen enkele auto heeft tot nog toe in de Euro-NCAP-tests meer dan drie sterren behaald voor voetgangersveiligheid. Van de vijf die het wel lukte zijn er drie een Honda; de andere twee zijn de Daihatsu Sirion en Mazda Premacy. De testuitslagen bevestigen dat Hondas aandacht voor veiligheid direct resultaat oplevert voor de verkeersveiligheid. Ook toont Euro-NCAP aan dat eigenaren van een open sportwagen of SUV geen concessies hoeven te doen ten aanzien van de veiligheid, indien zij kiezen voor een Honda.

Veiligheidsvoorzieningen CR-V
De nieuwe CR-V deelt veel van zijn veiligheidsvoorzieningen met de Civic en de Stream. Alledrie deze modellen zijn gebouwd op het Global Compact Platform van Honda. De Euro-NCAP-test bewijst dat de CR-V een van de veiligste SUVs is. Dit komt onder andere door de botsbestendige passagierscel, de zorgvuldig bepaalde kreukelzones, diverse speciale voorzieningen in de carrosserie om letselschade bij voetgangers zoveel mogelijk te voorkomen plus vele passieve veiligheidsaspecten.

In geval van een frontale aanrijding vloeit de botsenergie via het voorste zijframe rechtstreeks in de dorpels, het bodemframe, het middenframe en de A-zuil. Door dit wegvoeren van de energie wordt vervorming van het inzittendencompartiment voorkomen. Het voorste zijframe en de bumperbalk zijn relatief laag geplaatst, waardoor de structurele carrosseriedelen van de tegenpartij in de botsing worden betrokken en de botsenergie gelijkmatiger over de betrokken voertuigen wordt verdeeld.

Bij een aanrijding in de flank wordt de botsenergie via de achterste, middelste en voorste dwarsliggers afgevoerd, waardoor de B-zuil minder vervormt. Bij een aanrijding door een achteropkomende auto zijn de brandstoftank en het inzittendencompartiment beschermd door een groot dwarsframe achter.

Alle CR-Vs zijn standaard uitgerust met een bestuurders- en passagiersairbag alsmede zijairbags. De achterinzittenden, ook die in het midden, beschikken over driepunts veiligheidsgordels en hoofdsteunen.

Om bij een aanrijding van achteren de kans op een whiplash te verkleinen, is een nieuw type voorstoel ontworpen. Op de eerste plaats zijn de hoofdsteunen verder naar voren geplaatst. Ten tweede beschikt het bovendeel van de stoel over een bijzondere
doorbuigingskarakteristiek die de botsenergie absorbeert. Hierdoor wordt de inzittende beter opgevangen wanneer hij of zij naar achteren wordt gedrukt.

ISOFIX bevestigingspunten voor een kinderzitje op de achterbank zijn standaard. Voor extra veiligheid is de CR-V bovendien voorzien van een verankeringspunt voor een riem die loopt vanaf de bovenzijde van het kinderzitje naar een punt in het dakgedeelte boven het bagagecompartiment.

Aandacht voor voetgangersveiligheid
Honda zet het intensieve onderzoeksprogramma naar verhoogde voetgangersveiligheid voort met gebruikmaking van de Active Safety Vehicle (ASV3), geavanceerde voetgangersdummys, analyses van verkeersongelukken en computerondersteunde botssimulaties.

Specifieke kenmerken van de nieuwe CR-V zijn:

* een vrije ruimte onder de motorkap waardoor deze bij de botsing kan vervormen

* motorkapscharnieren en bevestigingspunten van voorspatborden en radiateur worden bij een botsing samengedrukt
* de voorbumperbalk absorbeert botsenergie
* de bevestigingspunten van de ruitenwissers absorberen botsenergie
Veiligheidsvoorzieningen Honda S2000
Bij een roadster ontbreekt een vast stalen dak als dragend element. Dit vraagt om de nodige ingrepen om de stijfheid van de carrosserie te behouden.

Voor een goede crashbestendigheid is het van elementair belang dat de basisconstructie zeer stevig is, zodat de voorste en achterste kreukelzones effectief hun werk kunnen doen. Die basisconstructie van de S2000 noemt Honda een high X-bone frame. Dit maakt onderdeel uit van de monocoque.

Bijzonder is de wijze waarop de liggers van het frame en een centrale koker samen een uitzonderlijk stijf chassis vormen. Het X-element van het high X-bone frame bestaat uit een centrale tunnel met kokerprofiel (voor extra torsiesterkte) en een stel diagonale poten aan elke kant ervan. De voorste zijn rechtstreeks verbonden met de voorste langsliggers en met de achterzijde van de motor, terwijl de achterste aansluiten op de liggers van het achterste frame.

Belangrijk in dit ontwerp is dat de bovenkant van de centrale tunnel (die ook fungeert als cardantunnel) en de voorste en achterste frameliggers zich op gelijke hoogte bevinden. Hierdoor wordt een horizontaal vlak gevormd, wat enorm stevig is. Het resultaat: een carrosserie met een torsiestijfheid die gelijk is aan die van een dichte auto en een buigstijfheid die veel beter is dan die van een conventionele open of dichte auto.

Echter, het high X-bone frame is slechts een kant van het verhaal. De extra diepe dorpels zijn op hetzelfde punt met de voorste liggers van het frame verbonden als de voorste poten van de centrale tunnel. Vanaf dit punt loopt een recht, centraal vloerdeel naar achteren, waardoor de voorste en achterste liggers van het frame met elkaar verbonden zijn. Deze driepunts dragende structuur waarbij dorpel, frameligger, vloerdeel en middentunnel op één punt samenkomen, verdeelt de belasting zeer doelmatig. In combinatie met de diepe dorpels levert dit een carrosserie op die zeer goed bestand is tegen vervorming en die ook een sterke passagierscel vormt.

Bij een aanrijding schuin van voren zal het high X-bone frame niet verbuigen. De botskrachten worden voor circa veertig procent over de middentunnel verdeeld en voor de rest over de dorpels en het centrale vloerdeel. De voorste zijliggers zijn bovendien volkomen recht en vervaardigd uit staal met een hoge treksterkte (evenals de achterste zijliggers), zodat de botsenergie nog beter wordt geabsorbeerd. Door het midden van het inzittendencompartiment loopt een stevige balk. Bij een zware aanrijding in de flank kan deze botsenergie laten afvloeien naar de centrale tunnel.

Dit innovatieve ontwerp heeft ook als pluspunt dat rammeltjes achterwege blijven en er een goede basis aanwezig is voor een messcherpe wegligging en een aangenaam stuurkarakter. Deze komen bovenop de reeds genoemde voordelen: wereldwijd wordt aan de veiligheidsvoorschriften voldaan en de inzittenden zijn bijzonder goed beschermd.

Ook aan het onwaarschijnlijke geval van een koprol is gedacht. Dan bewijst het voorruitframe met buisvormige versteviging goede diensten, evenals twee volledig beklede rolbeugels achter de stoelen. Deze beugels zijn inwendig versterkt en stevig verankerd aan het high X-bone frame.