Technische Universiteit Delft
Alle promoties, intree- en afscheidsredes worden gehouden in de Aula van de
TU Delft, Mekelweg 5, Delft
Promotie
Emoties ontwerpen
25 juni 2002 | 13.30 uur
hr. P.M.A. Desmet | ingenieur industrieel ontwerpen.
promotor | Prof.ir. J.J. Jacobs (fac OCP)
toeg.prom. | Dr. P.P.M. Hekkert (UHD-fac OCP)
Emoties Ontwerpen
Aangezien een substantieel deel van onze dagelijkse emoties wordt opgewekt
door culturele producten zoals kunst, kleding en producten, is het voor een
ontwerper belangrijk emoties een plek te geven in zijn of haar
ontwerpintenties. Bovendien kunnen emotionele reacties ons verleiden een
bepaald model uit het schap te pakken en zodoende aanschafbeslissingen
aanzienlijk beïnvloeden. Het gevolg hiervan is dat vandaag de dag steeds
meer producenten ontwerpers aansporen de emotionele impact van hun ontwerpen
te manipuleren. Echter, in de ontwerppraktijk worden emoties opgewekt door
consumenten producten vaak beschouwd als ongrijpbaar en onmogelijk te
manipuleren. Het onderzoek is daarom gericht op het uiteenrafelen van de
relatie tussen het ontwerp van een product en de emoties die het opwekt.
Naast een model dat verklaart hoe producten emoties opwekken, heeft het
onderzoek geresulteerd in twee hulpmiddelen voor ontwerpers. Het eerste
hulpmiddel is een instrument voor het meten van emoties opgewekt door
consumentenproducten. Met dit instrument is een crosscultureel experiment
uitgevoerd waarmee de verschillen in emotionele reacties op zes automodellen
tussen Nederlanders en Japanners zijn onderzocht. Het tweede hulpmiddel is
een interactieve 'product & emotie ruimte' die ontwerpers ondersteunt bij
het bepalen van een ontwerprichting. Uit het toepassingen van dit hulpmiddel
blijkt dat emoties minder ongrijpbaar zijn dan ze op het eerste gezicht
lijken en dat ontwerpers de emotionele impact van hun ontwerp weldegelijk
kunnen beïnvloeden.
Voor verder lezen:
* Artful judgements; a psychological inquiry into aesthetic preference
for visual patterns by P.P.M. Hekkert, 1995
* Proceedings of the first international conference on design and
emotion; Delft, 3-5 nov. 1999 ed. by C.J. Overbeeke and P. Hekkert
* Designing pleasurable products : an introduction to the new human
factors by Patrick W. Jordan, 2000
Maarten van der Sanden
Wetenschapsvoorlichter
Communicatie & Marketing Groep / TU Delft
tel.: 015 2785454
fax.: 015 2781855
GSM: 06 20408176