Gemeente Kerkrade
26.06.02: Officiële opening rotonde Wijngracht
De nieuwe rotonde op het kruispunt Wijngracht - Caspar Sprokelstraat - Koningsweg In opdracht van de gemeente Kerkrade is dit voorjaar een rotonde op het kruispunt Wijngracht - Caspar Sprokelstraat - Koningsweg aangelegd. De rotonde is sinds 31 mei in gebruik. Wethouder Thomas verrichtte op dinsdag 25 juni de officiële opening.
Centrumentree
De aanleiding voor de aanleg van deze rotonde is op de eerste plaats
om de verkeersveiligheid op kruisingen én de doorstroming van het
verkeer te verbeteren. Daarnaast is aandacht besteed aan de vormgeving
van deze belangrijke centrumentree. In diverse opzichten is de rotonde
Wijngracht bijzonder te noemen.
Ontwerp
Bij de gunning van het werk is een beroep gedaan op de creativiteit
van de uitgenodigde aannemers. Naast het uitbrengen van een
prijsaanbieding werden zij namelijk gevraagd een ontwerp/visie voor
een centrumentree op deze locatie in te dienen. Hierbij mochten zij
het belang van een veilige en vlotte verkeersdoorstroming voor alle
weggebruikers niet uit het oog verliezen. Het van nature aanwezige
hoogteverschil vormde een extra uitdaging.
Opvallende wand
Doordat de rotonde precies in de as van de tunnel is gesitueerd, is
deze al van verre te zien. Opvallend is de wand in het midden van de
rotonde. Deze golvende, cortenstalen (speciaal soort staal dat in de
loop der tijd roestvorming vertoont) wand, waarmee een deel van het
hoogteverschil wordt opgevangen, verwijst naar het meanderen van de
Anstelerbeek. De scheiding tussen het stedelijk karakter van het
centrum en de parkachtige inrichting van het dal wordt benadrukt door
de gebogen cortenstalen wand achter de rotonde. De inrichting is
verder sober gehouden met alleen gazons. Hierdoor ontstaat een veilig
en rustig beeld en worden de bijzondere elementen in de omgeving
geaccentueerd, zoals het appartementencomplex en het kunstwerk
"Vibrazione" van cararamarmer van kunstenaar Massacci.
Hoogteverschil
Het feit dat de rotonde niet zoals gebruikelijk horizontaal, maar in
een hellend vlak is aangelegd, is bijzonder. De praktijk leert dat de
rotonde, mede door de relatief grote afmetingen, eenvoudig en
verkeersveilig te rijden is. Het aanwezige hoogteverschil vestigt de
aandacht op de rotonde en versterkt het karakter van de centrumentree.