Gemeente Kerkrade

26.06.02: Officiële opening rotonde Wijngracht

De nieuwe rotonde op het kruispunt Wijngracht - Caspar Sprokelstraat - Koningsweg In opdracht van de gemeente Kerkrade is dit voorjaar een rotonde op het kruispunt Wijngracht - Caspar Sprokelstraat - Koningsweg aangelegd. De rotonde is sinds 31 mei in gebruik. Wethouder Thomas verrichtte op dinsdag 25 juni de officiële opening.

Centrumentree
De aanleiding voor de aanleg van deze rotonde is op de eerste plaats om de verkeersveiligheid op kruisingen én de doorstroming van het verkeer te verbeteren. Daarnaast is aandacht besteed aan de vormgeving van deze belangrijke centrumentree. In diverse opzichten is de rotonde Wijngracht bijzonder te noemen.

Ontwerp
Bij de gunning van het werk is een beroep gedaan op de creativiteit van de uitgenodigde aannemers. Naast het uitbrengen van een prijsaanbieding werden zij namelijk gevraagd een ontwerp/visie voor een centrumentree op deze locatie in te dienen. Hierbij mochten zij het belang van een veilige en vlotte verkeersdoorstroming voor alle weggebruikers niet uit het oog verliezen. Het van nature aanwezige hoogteverschil vormde een extra uitdaging.

Opvallende wand
Doordat de rotonde precies in de as van de tunnel is gesitueerd, is deze al van verre te zien. Opvallend is de wand in het midden van de rotonde. Deze golvende, cortenstalen (speciaal soort staal dat in de loop der tijd roestvorming vertoont) wand, waarmee een deel van het hoogteverschil wordt opgevangen, verwijst naar het meanderen van de Anstelerbeek. De scheiding tussen het stedelijk karakter van het centrum en de parkachtige inrichting van het dal wordt benadrukt door de gebogen cortenstalen wand achter de rotonde. De inrichting is verder sober gehouden met alleen gazons. Hierdoor ontstaat een veilig en rustig beeld en worden de bijzondere elementen in de omgeving geaccentueerd, zoals het appartementencomplex en het kunstwerk "Vibrazione" van cararamarmer van kunstenaar Massacci.

Hoogteverschil
Het feit dat de rotonde niet zoals gebruikelijk horizontaal, maar in een hellend vlak is aangelegd, is bijzonder. De praktijk leert dat de rotonde, mede door de relatief grote afmetingen, eenvoudig en verkeersveilig te rijden is. Het aanwezige hoogteverschil vestigt de aandacht op de rotonde en versterkt het karakter van de centrumentree.