AutoRai
24-6-2002
Lancia Thesis: Italiaanse levenskunst op vier wielen
Na een presentatieperiode aan publiek en pers breekt de periode aan
dat de Lancia Thesis de wegen op gaat. Om de uitzonderlijke kwaliteit
van het nieuwe vlaggenschip te onderstrepen, krijgt hij een drie jaar
durende garantieperiode mee.
De primeur van dit alles is - hoe kan het ook anders - voor Italië,
maar binnen enkele maanden wordt de Thesis ook in ons land leverbaar.
De lancering van de Thesis is een bijna historisch moment, want de
auto zal Lancia zijn traditionele plek in de hoogste regionen van de
autowereld terugbezorgen. Menig liefhebber zal zelfs van de adelstand
van de automobielwereld spreken. De Thesis bewijst het koperspubliek
dat ook koel aandoende, geavanceerde automobieltechniek heel goed
uitdrukking kan geven aan de wereldbefaamde Italiaanse levenskunst.
Wie kan dat uiteindelijk beter dan Lancia?
De afgelopen tijd is er enorm veel gebeurd om de zelfs bij de eerste
voorstelling al soevereine rijeigenschappen en kwalitatief
hoogwaardige afwerking van de exclusieve Italiaan nog verder te
polijsten en perfectioneren. In zijn thuisland werden honderden
extreem veeleisende automobilisten geselecteerd om in een passende
omgeving met de Thesis kennis te maken en hun oprechte mening te
geven. Villa la Mattarana in Verona, Villa Vignatelli in Napels,
Palazzo Bentivoglio-Pepoli in Bologna en Villa Contarini in Padua;
hier werden weloverwogen zowel Lancia-rijders als eigenaren van andere
prestigemerken uitgenodigd om hun ervaringen met het Lancia management
te delen.
Internationale activiteiten
Ook in andere landen zijn vergelijkbare activiteiten georganiseerd. Zo
was de Lancia Thesis vorig jaar al op de TNT Open in Noordwijk te zien
en speelde de auto onlangs ook zijn deuntje mee tijdens het vijfde
Sneeuw en Symfonie Muziekfestival in St. Moritz. Waar grote artiesten
uit de hele wereld optraden. De Thesis was daar, in het mondaine
ski-oord, in enkele van de meest exclusieve hotels te bewonderen en
vervoerde de eregasten. Ook hier werd een flink aantal verwende
automobilisten in de gelegenheid gesteld om eens uitgebreid met de
nieuwe Lancia te rijden. Hetzelfde gebeurde in ons land, waar de
Thesis een week lang werd beproefd door belangstellenden. Van captains
of industry tot fleetowners en automobielliefhebbers.
Dat alles - het is al even aangestipt - om de Thesis zoveel mogelijk
op de wensen van de potentiële kopers af te stemmen en de auto tot in
de kleinste details te perfectioneren. Om diezelfde reden werden in
een eerder stadium al 200 fleetmanagers uit heel Europa uitgenodigd.
Daarbij viel overigens op dat driekwart zo onder de indruk was dat ze
overwegen de Thesis in hun vloot op te nemen. Binnenkort zullen ze met
dat doel een tweede testperiode met de auto ingaan. De nieuwe Lancia
oogst veel lof en wordt daarbij vooral geprezen om zijn gedistingeerde
uiterlijk, interieur, afwerking en uitrusting. Ook de opvallende rust
onder het rijden, het remsysteem en de soepele versnellingsbak worden
regelmatig geroemd.
2.4 JTD is favoriet
Dankzij al die input van de toekomstige Thesis-consumenten is
inmiddels ook duidelijk hoe de belangstelling voor de diverse
krachtbronnen is verdeeld. Daarbij valt op dat verreweg de meeste
rijders de 2.4 JTD tot hun favoriet uitroepen. Maar liefst 63 procent.
Hij wordt gevolgd door de 3.0 V6 24V met 23 procent, de 2.0 20V Turbo
met 14 procent en de 2.4 20V met 5 procent.
Welke het ook wordt, de Lancia organisatie is er klaar voor. In de
afgelopen anderhalf jaar is voor miljoenen geïnvesteerd in training
van de mensen die bij de service en verkoop van de Thesis betrokken
zullen zijn. Het nieuwe vlaggenschip neemt nu eenmaal een heel
bijzondere positie in, zelfs als je het op grote schaal bekijkt,
binnen de hoogste regionen van de autowereld. Er is zelfs een
exclusieve lijn van promotionele artikelen rond de Thesis ontwikkeld.
Exclusief voor Lancia, door de specialisten op hun eigen gebied. Denk
aan zijden en cashmere kleding van Ermenegildo Zegna, schrijfwaren van
Aurora, een mechanisch uurwerk van Longines en tassen en riemen van de
beste Italiaanse lederbewerkers die er maar bestaan. De Thesis is niet
alleen een sublieme auto, hij staat ook voor een chique levensstijl.
Dat wordt geïllustreerd door de campagne die de lancering van de
nieuwe Lancia Thesis begeleidt. De nadruk ligt daarbij niet op de auto
zelf, maar op de waarden waar hij voor staat. Een synthese van
traditie, stijl en geavanceerde techniek. Bij de uitingen is een
hoofdrol weggelegd voor Renzo Piano - befaamd architect en voorvechter
van optimale aandacht voor design, technische innovatie en
hoogwaardige kwaliteit, Giorgio Armani - het noemen van zijn naam is
voldoende - en Luca Cordero di Montezemolo - vermaard zakenman en de
topman van Ferrari.
De unieke rijervaring van een Thesis
Exclusiviteit, welbevinden en substantie krijgen vorm
Instappen en wegrijden Het lijkt een onderwerp waar we alles van
weten, maar zelfs in dit ogenschijnlijk alledaagse opzicht
onderscheidt de Thesis zich nadrukkelijk van andere autos. Lancia
heeft zijn nieuwe topmodel namelijk uitgevoerd met 54 elektronische
regelunits, volkomen onopvallend in de techniek verweven. Een goed
voorbeeld is de toepassing van elektrisch bekrachtigde handgrepen,
zodat de gebruiker zelfs niet eens de traditionele weerstand in het
mechanisme hoeft te overwinnen. Even aanraken is al genoeg.
Maar ook Easy Entry en Easy Exit zijn uiterst comfortabele technieken.
Stoel en stuurwiel bewegen zich automatisch naar een positie die in-
en uitstappen vergemakkelijkt. En worden op het juiste moment weer
elektronisch in de oorspronkelijke stand teruggeplaatst. Daarnaast is
het mogelijk talloze zaken - via het Connect systeem en de stuurstaken
- naar eigen smaak af te stellen. Denk aan de voorkeurstand van stuur,
stoel en spiegels. Maar ook de werking van de deurvergrendeling op een
of meerdere deuren.
Ook Keyless Entry hoort bij een auto van deze klasse. Instappen en
starten zonder daadwerkelijk een sleutel te gebruiken. Het systeem
ontsluit de auto bij het aanraken van de deurgreep, maar alleen
wanneer de juiste transponder aanwezig is. Eenmaal ingestapt, draai je
een startknop om, op de klassieke positie van het contactslot. Het
systeem werkt met een zogenaamde transpondersleutel.
Onzichtbare ondersteltechniek: Sky Hook Onzichtbare techniek draagt
dus in hoge mate bij aan het enorme comfort. Een ander goed voorbeeld
is de speciaal voor de Thesis ontwikkelde semi-actieve wielophanging
van Mannesmann-Sachs, die in de wandelgangen de naam Sky Hook heeft
meegekregen. Zes sensoren geven het systeem informatie over de
optimale demperwerking. Voor elke demper afzonderlijk, wel te
verstaan. De carrosserie ligt daardoor zeer stabiel en mooi vlak,
terwijl het comfort steeds optimaal blijft.
Er is voor de naam Sky Hook gekozen omdat het lijkt alsof de
carrosserie door een onzichtbare ophangsteun in de lucht op niveau
wordt gehouden. Uiteraard werkt het in feite een tikje minder
sprookjesachtig: een verfijnde elektronisch onderstelmanagement regelt
de zaak zodanig dat de Thesis niet alleen een voortreffelijke
wegligging kent, maar tegelijkertijd optimaal de oneffenheden van het
wegdek gladstrijkt. Alsof hij - inderdaad - zweeft. Dit baanbrekende
systeem is overigens op een speciale nieuwe comfort testbaan
ontwikkeld en afgesteld.
Aan de voorzijde wordt onder de Thesis een multilink ophanging
(vijfvoudige wielgeleiding) gecombineerd met een zogenaamde virtuele
stuuras. Ook achter is een verfijnde meervoudige wielgeleiding te
vinden. Het resulteert in een zeer stille auto, die met speels gemak
over de weg lijkt te zweven. Zoals het een grote en zeer luxe
limousine betaamt, waarin de eigenaar niet zelden achterin zit te
werken.
Welbevinden heeft in de Thesis talloze gezichten Het gevoel van
welbevinden van bestuurder en passagiers wordt ook gegarandeerd door
ze te omgeven met technieken die het best mogelijke akoestische en
klimatologische comfort garanderen. Vandaar natuurlijk ook de
weldadige inrichting op woonkamer comfortniveau.
De Thesis is zeer stil. Onder andere door uitgebreide isolatie, maar zeker ook dankzij de zeer stijve carrosseriestructuur en het gebruik van 5 mm dikke gelamineerde ramen, die een goed merkbare geluidsreductie van enkele dBs met zich meebrengen, maar ook meehelpen een aangename temperatuur in het interieur te scheppen. Ook de drievoudige afdichting van deuren en ramen doet zeer nuttig werk.
Een andere in het oog springende luxe is de in meerdere zones onderverdeelde klimaatregeling, die vanzelfsprekend ook per zone individueel instelbaar is. Met een maximum verschil van zeven graden. Het systeem wordt aangevuld met een automatisch werkende recirculatie, die inschakelt wanneer de Thesis bijvoorbeeld door een tunnel met druk verkeer rijdt. Het hele concept zal de kenners meteen doen denken aan de microklimaat filosofie zoals die in het Dialogos studiemodel werd getoond. Links, rechts en achterin afzonderlijk instelbaar. Uniek: achterin is daarvoor een afzonderlijk display te vinden. Dat systeem wordt geactiveerd met een toets achter op de middenconsole.
Overigens beschikt de klimaatregeling naast die individuele
instellingsmogelijkheden ook over een zevental voorkeuze standen die
zijn afgestemd op specifieke omstandigheden. Denk aan ontwasemen en
extreme temperaturen buiten de auto.
De Thesis beschikt optioneel over een zonnedak met geïntegreerde
zonnecellen, een innovatief systeem dat het interieur zelfs in
geparkeerde toestand koeler kan houden. Een unit met 21 zonnecellen
levert 24 watt energie, die wordt ingezet om de airconditioning op
laag niveau te laten werken. Uiteraard mag je daar geen wonderen van
verwachten, maar het effect is zeker wel goed merkbaar. Het interieur
wordt ook op echt warme dagen tussen de 20 en 25 graden gehouden. Heel
wat anders dan de bakoven waar de autorijder op een zomerdag nog wel
eens in moet stappen.
Maar het gaat nog verder: een programmeerbare standverwarming zorgt
ervoor dat het interieur ook op koude dagen aangenaam is bij het
instappen. En de ramen tijdig ontdooid worden. Desgewenst kan die
zelfs via een radiografische afstandsbediening worden ingeschakeld.
Een half uurtje voor vertrek vanuit het kantoor bijvoorbeeld.
Geavanceerde technologie met een plezierig gezicht In de Thesis krijgt de techniek een plezierige interface mee. In andere woorden: hij is niet kil hightech, maar juist makkelijk te bedienen en aangenaam in het gebruik. Instrumenten en display zijn uitstekend afleesbaar, de bediening van de menus is heel logisch en gebruikersvriendelijk. De techniek dringt zich - met andere woorden - nooit op.
Uiteraard is het zeven inch grote display verweven met de nieuwste
generatie van het Connect telematica systeem. Zodat de Thesis rijder
gebruik kan maken van alle diensten die Targasys in huis heeft.
Verzorgd door maar liefst 750 operators, die met een druk op de knop
bereikbaar zijn. Connect biedt - zoals de vele gebruikers bij Fiat,
Alfa en Lancia inmiddels al weten - een enorm uitgebreid service- en
informatiepakket. In dit geval heel passend uitgebreid met
secretariaatsmogelijkheden.
In dit geval heeft het Connect systeem naast alle mogelijke informatie
en service van Targasys ook de volledige range van andere technieken
in huis: handsfree telelefonie, stembesturing, actieve navigatie met
hulp van RDS/TMC en bijvoorbeeld een memo recorder. Ook de toevoeging
van televisie behoort tot de mogelijkheden.
Maar de Thesis heeft ook een groot aantal features aan boord die het
leven op een wat minder opvallende wijze, maar daarom niet minder
effectief, veraangenamen. Stressvrij rijden wordt bijvoorbeeld ook
ondersteund met zaken als intelligente wissers, vertraagd uitgaande
verlichting, elektrische ramen met knelbeveiliging en lampjes die de
grond bij het uitstappen verlichten. Zodat je in het donker niet net
in een plas stapt. Muziekliefhebbers kunnen zich onderweg helemaal
laten gaan dankzij de sublieme Bose geluidsinstallatie. Waar kun je
vandaag de dag uiteindelijk nog op een passend (hoog) volume naar
muziek luisteren? Bose heeft deze installatie op maat ontwikkeld, wat
op zich al een subliem geluid belooft. Daar komt bij dat de
elektronica zelf de werking van de lage tonen speakers voortdurend aan
de omstandigheden aanpast. Een circuit met zes equalizers regelt het
klankbeeld, onder andere afhankelijk van de geluidsbron.
De nieuwe Bose installatie krijgt een tweetal zeer geavanceerde
technieken mee: twee neodimium-ijzer-boron speakers voor de lage tonen
(achterin) en een compleet nieuwe speaker die speciaal de stemmen
optimaal weergeeft (midden in het dashboard). Overigens kan een
achterpassagier het geluid ook met een afstandsbediening naar eigen
behoefte bijstellen.
Een bijzondere rijervaring: radargestuurde cruise-control Rijden in de
Thesis is een ervaring die uniek te noemen is. Niet in de laatste
plaats door de ingetogen wijze waarop de techniek alles aanstuurt en
controleert. Kalm, ingetogen en soeverein. Voorbeelden van de
toegepaste techniek? Denk aan de variabele stuurbekrachtiging
(Variosteer) die manoeuvreren aanzienlijk vergemakkelijkt en op hoge
snelheden toch een perfect gevoel in de besturing garandeert. Maar ook
radar gestuurde cruise-control (RCC) is een ervaring apart. Het
systeem houdt automatisch een veilige afstand tot de voorganger in het
verkeer. Met twee positieve effecten. Drie zelfs: veilig, stressvrij
en het draagt ook nog bij aan een gelijkmatiger verkeersstroom.
Specialisten hebben berekend dat het fileprobleem aanzienlijk kan
worden teruggedrongen door rond de twintig procent van alle autos met
een dergelijk systeem uit te rusten.
De RCC is in stappen van 10 kilometer per uur met een knopdruk te
verstellen. Van 30 tot 160 kilometer per uur. De techniek werkt zeer
geavanceerd en past zich aan de wensen van de bestuurder aan -
bijvoorbeeld waar het de afstand aangaat - en kent zelfs mogelijkheden
die een inhaalmanoeuvre met cruise-control mogelijk maken.
Van rijcomfort tot veiligheid Veiligheid heeft veel gezichten. Zo
krijgt de Thesis voor een optimaal zicht in het donker zogenaamde
bi-Xenon koplampen mee. Met stads- en groot licht in de nieuwe
techniek. De achterlichten worden als gezegd uitgerust met innovatieve
LED-techniek: lichtgevende diodes. Dertig stuks per lichtlijst, om
precies te zijn. Ze hebben een veel langere levensduur dan klassieke
lampen en - belangrijker nog - lichten merkbaar sneller op. Dat
laatste betekent namelijk dat de bestuurder achter de Lancia een
fractie sneller kan reageren en bij 120 kilometer per uur met een
beetje oplettendheid bijvoorbeeld wel vijf meter eerder stil kan
staan. Dat kunnen vijf heel belangrijke meters zijn. Overigens wordt
de verlichting van de Lancia automatisch ingeschakeld bij het inrijden
van een tunnel. Of wanneer het donker wordt natuurlijk. Ook de wissers
werken automatisch. Nog zon aangenaam accessoire is de sonar
parkeersensor.
Onzichtbare techniek speelt bij de Thesis dus een belangrijke rol.
Functionaliteit is cruciaal. Ook in de dynamische veiligheid is die
filosofie terug te vinden. Naast een uitstekend te doseren en zeer
krachtig remsysteem (met een opvallend korte remweg van 40 meter bij
120 kilometer per uur) heeft de nieuwe Lancia de meest geavanceerde
elektronica aan boord die op dit moment beschikbaar is: ABS met
elektronische remkrachtverdeling (EBD), ESP dynamische tractie- en
stabiliteitsregeling en bijvoorbeeld MSR, dat de remkracht
optimaliseert bij terugschakelen. Op dat moment zou immers alsnog
blokkeren kunnen optreden. Alle actieve veiligheidssystemen tezamen in
combinatie met het dynamische onderstel- verlenen de Thesis een
voorspelbaar, consistent rijgedrag op zeer hoog niveau. Zonder dat hij
het gevoel heeft dat de techniek actief ingrijpt, geeft het de
bestuurder een extra veiligheidsmarge in het grensbereik.
Nog even terugkomend op de remmen: Lancia heeft ook veel aandacht
besteed aan de positie van de voeten en de bedieningshoek van de
pedalen zelf. Vaak een wat vergeten aspect, dat het comfort echter
zeer kan beïnvloeden.
Primeur EPB Een primeur is de toepassing van een elektrisch werkende
parkeerrem. Deze EPB wordt automatisch ingeschakeld wanneer het
contact wordt afgezet of als met lopende motor één van de portieren
wordt geopend. Aangenaam, bijvoorbeeld in geval van optrekken tegen
een heuvel. Er zit overigens ook een duidelijk veiligheidsaspect aan
de EPB. Zo kan de handrem bijvoorbeeld niet worden vergeten. Uiteraard
is de EPB indien gewenst tijdelijk te deblokkeren. Bijvoorbeeld om de
auto wat te verplaatsen. Dat kan via de boordcomputer of met een
combinatie van de handremtoets en het rempedaal.
Passieve veiligheid tot een kunst verheven Ook de passieve veiligheid
krijgt diezelfde hoogwaardige aanpak mee. Op dat vlak is ook een
uitgebreide verborgen techniek beschikbaar. Van acht airbags (de twee
voorin met intelligente werking, die zich aan de kracht van de botsing
aanpast), via vijf driepuntsgordels met automatisch aanspantechniek
(met uitzondering van die midden achterin) en krachtbegrenzing tot
vijf hoofdsteunen en FPS brandpreventie. De airbags rechts voorin
kunnen met een sleutel worden uitgeschakeld, bijvoorbeeld om een
kinderstoel te kunnen plaatsen.
Nog een detail betreffende de airbags: een speciale condensator
schakeling garandeert dat de airbags hun eigen energiereserve hebben,
zodat ze zelfs bij een verbroken accuverbinding werken. De Thesis
heeft vier side-airbags en window-airbags. Overigens kan de zijairbag
achterin ook nog apart worden uitgeschakeld. Het geheel wordt
aangestuurd door zeer geavanceerde sensoren en elektronica. Zowel in
de rijrichting als zijdelings wordt de versnelling gemeten. Een
passagierssensor in de passagiersstoel stelt vast of daar iemand zit
en past de airbagwerking aan. Voorts wordt de werking van de airbags
voorin aan het al dan niet dragen van de veiligheidsgordels aangepast.
Vanzelfsprekend bieden de nieuwe carrosserie, maar ook de deuren een ongekend goede bescherming van de inzittenden. Isofix bevestigingspunten voor kinderstoelen - ook aan de kleinste passagiers is veel aandacht besteed - horen eveneens bij het pakket.
De Lancia Thesis biedt alles bij elkaar opgeteld een complete bescherming. Hij heeft zeer zware crashtesten doorstaan en voldoet al aan veiligheidsnormen die nu alleen nog bestaan in de vorm van voorgestelde, zeer stringente waarden voor een verre toekomst.
Bescherming tegen ongenode gasten Veiligheid gaat in dit geval nog veel verder. Van de geharde en gelaagde EPG ramen, via een tweede generatie Lancia CODE startblokkering en dubbel blokkerende sloten tot een volumetrisch alarmsysteem met optil- en overhelbeveiliging. Het onopvallend wegtakelen van de hele auto zal dus niet meevallen.
Wordt na het bedienen van de afstandsbediening de deur niet binnen 30
seconden daadwerkelijk geopend dan blokkeert de elektronica de toegang
automatisch via de centrale vergrendeling. Die wordt overigens ook
onder het rijden vanzelf in de gesloten stand gezet, boven de 20
kilometer per uur om precies te zijn. Of een andere zelf gekozen
snelheid.
Maatwerk De Thesis biedt via het Connect systeem (setup menu) immers
talloze mogelijkheden om de afstelling van de auto te personaliseren.
Sterker nog: dat is mogelijk voor drie verschillende rijders. Denk aan
de instelling van stoelen en spiegels, de radio, de werking van de
keyless entry, de automatische deurvergrendeling tijdens het rijden,
het al dan niet ontgrendelen van de kofferbak of het elektronisch
gesloten handschoenenkastje bij het openen van een deur en
bijvoorbeeld de bediening van één deur bij het instappen.
Overigens blijven de deuren ook in de nabijheid van de bestuurder met
de transponder dicht tot de handgreep van de bestuurdersdeur wordt
bediend. Bijvoorbeeld wanneer die bij de auto een praatje maakt. Ook
een middel om ongenode gasten buiten te houden. Blijft er een
sleutelkaart binnen de auto achter - vergeten misschien - dan sluit de
auto niet automatisch af.
Uiteraard is ook de werking van de automatisch inschakelende
verlichting en wissers naar eigen smaak - of de omstandigheden - af te
stellen. Dat gebeurt bij deze systemen echter gewoon via telkens drie
keuzestanden op de stuurstaken.
Aandrijftechniek van topniveau
Vijf- en zescilindermotoren worden steeds gecombineerd met een
geavanceerde vijfversnellingsautomaat of een handmatig geschakelde
zesversnellingsbak
Noblesse oblige. Adel verplicht. Dat geldt niet alleen voor het zeer
hoogwaardige comfort- en veiligheidsconcept van de nieuwe Lancia
Thesis, maar zeker ook voor zijn geavanceerde aandrijftechniek. Om het
beoogde extreem hoge comfort- en prestatieniveau te kunnen garanderen,
is gekozen voor een range van multicilinder motoren. De Thesis wordt
naar keuze uitgerust met de vijfcilinder 2.0 20V Turbo Soft
krachtbron, de vijfcilinder 2.4 20V, de 3-liter 24V V6 of de
vijfcilinder 2.4 JTD met verfijnde common-rail dieseltechniek. Ze
leveren met hun gespierde prestaties - van 150 tot 215 paardenkrachten
- maatwerk aan de veeleisende kopers van de Thesis.
De bijbehorende transmissies zijn van een zelfde uitzonderlijke
klasse. Ze werken verfijnd, trefzeker en zeer stil. Er is een
handmatig geschakelde zesversnellingsbak en een state of the art
elektronisch geregelde vijfversnellingsautomaat, Comfortronic genaamd.
Beide onderscheiden zich door hun innovatieve techniek en sublieme
werking.
Je zou de nieuwe vijfversnellingsautomaat ,,twee versnellingsbakken in
één kunnen noemen. Uiteraard biedt hij een zeer verfijnde
volautomatische werking, maar duw de schakelpook naar links (waar een
plus- en min positie worden aangegeven) en de vijf versnellingen laten
zich ook handmatig sequentieel bedienen. Dynamisch of misschien wel
extra zuinig rijdend. Een discreet zoemertje geeft daarbij desgewenst
aan wanneer toch met wat te weinig of juist te veel toeren wordt
gereden. Het is op deze wijze op een gladde weg overigens ook mogelijk
voorzichtig in de tweede of derde versnelling weg te rijden. De
automaat wordt standaard geleverd in de Thesis 3.0 V6 24V, de
handmatig geschakelde zesversnellingsbak wordt in de andere
uitvoeringen gemonteerd.
3.0 V6 24V, sterk en onderhoudsvrij
Het spreekt vanzelf dat de 3-liter V6 een droomcombinatie met de
Lancia Thesis vormt. De zescilinder draait indien mogelijk nog
gelijkmatiger dan de vijfcilinders en biedt geweldige prestaties in
combinatie met een voorbeeldige souplesse. Plus de geneugten van een
vijfversnellingsautomaat, zoals we inmiddels weten. Acceleratie, pit,
kracht en pure prestaties staan op een uitzonderlijk hoog niveau. De
3.0 V6 24V levert immers altijd power, van lage tot hoge toerentallen.
Het spreekt vanzelf dat de Thesis met deze krachtbron op de meest
veeleisende autorijders mikt, zelfs in het hoogste segment van de
autowereld.
Het signalement van de 3.0 V6 24V: 158 kW/215 pk bij 6.300 toeren, 263
Nm bij 5.000 toeren, een topsnelheid van 234 kilometer uur, een
acceleratietijd van 9,2 seconden (stilstand naar honderd kilometer per
uur) en een gemiddeld brandstofverbruik van 13,4 liter op honderd
kilometer. Die verbruikswaarde is opgebouwd uit 20,6 liter/100 km in
de stadscyclus en 9,1 liter/100 km in de cyclus voor de buitenweg.
Technische details van de V6 vermelden onder andere een blokhoek van 60 graden. Motor en cilinderkoppen zijn van aluminium vervaardigd. De verbrandingskamers zijn dakvormig, met centraal geplaatste bougie en een klephoek van 37 graden. De zuigers worden met grafiet gecoat om de draaiweerstand terug te dringen. De krukas is tegen zware belastingen bestand (gesmeed en genitreerd). Ook in dit geval worden de nokkenassen door een getande riem aangedreven en zijn er telkens twee bovenliggende nokkenassen en hydraulische stoters aan het werk.
Verder koelen oliesproeiers de zuigerkronen, wordt een aparte bobine
per cilinder toegepast en werkt de detonatieregeling per cilinderbank
afzonderlijk. Het motormanagement wordt verzorgd door een Bosch
Motronic ME 3.1. Onder andere met drive by wire techniek. Zonder
mechanische verbinding tussen gaspedaal en gas mechanisme dus.
Waardoor de souplesse, gas respons én het verbruik nog eens worden
opgewaardeerd. De 3-litermotor krijgt een water-olie warmtewisselaar
mee om de motor sneller op bedrijfstemperatuur te brengen. Een van de
vele maatregelen die de emissie tijdens de opwarmfase zeer gunstig
beïnvloeden.
Een wel heel opvallende eigenschap van de 3.0 V6 24V is zijn bijna
compleet onderhoudsvrije karakter. Uiteraard moet nu en dan olie
worden ververst, maar verder hoeft er in feite pas bij 100.000
kilometer naar de motor gekeken te worden. Onder andere dankzij de
platina bougies, hydraulische stoters en poly-v-riem.
2.4 JTD
Uiteraard mag ook een JTD turbodieselmotor niet in de
Thesis-modellenlijn ontbreken. Sterker nog: hij blijkt met afstand de
favoriet bij de gelukkigen die al in de nieuwe Lancia hebben mogen
proefrijden. Nauwelijks verwonderlijk als je er wat langer over
nadenkt, uiteindelijk is het concern de pionier van de common-rail
dieseltechniek, die het beeld van de autowereld de afgelopen jaren
heeft getransformeerd. JTD-techniek werkt met zeer hoge inspuitdrukken
vanuit een centrale brandstofringleiding en vertoont in zekere zin
gelijkenissen met benzine inspuiting. In dit geval loopt de druk
echter op tot een indrukwekkende 1.350 bar en meer, wat natuurlijk een
zeer fijne verstuiving van de brandstof mogelijk maakt. Inmiddels is
de common-rail techniek een belangrijke norm in de autowereld, vrijwel
in zijn eentje verantwoordelijk voor de enorme populariteit van de
nieuwste dieselgeneraties. De enorme voordelen zijn bekend - sterk,
soepel, stil en zuinig - en in de Thesis 2.4 JTD wordt dat nog eens
naar een hoger plan gebracht door toepassing van een variabele
turbogeometrie. Waardoor de toch al sterke en soepele krachtbron nog
betere prestaties levert en nog makkelijk van onderuit accelereert.
Het signalement van de 2.4 JTD: 110 kW/150 pk bij 4.000 toeren, 305 Nm bij 1.800 toeren, een topsnelheid van 206 kilometer uur, een acceleratietijd van 10,1 seconden (stilstand naar honderd kilometer per uur) en een gemiddeld brandstofverbruik van 8 liter op honderd kilometer. Die verbruikswaarde is opgebouwd uit 11,3 liter/100 km in de stadscyclus en 6,2 liter/100 km in de cyclus voor de buitenweg.
Ook hier zijn weer enkele technische highlights te geven. Denk aan de
mogelijkheid van een zogenaamde pilot injectie, die de verbranding
gelijkmatig op gang brengt. En daarmee een gunstige invloed heeft op
motorgeluid, rendement en prestaties. Maar ook de Garrett turbo met
variabele geometrie en interkoeler valt op. De turbowerking wordt
geregeld door het motormanagement. De JTD kent ook al uitstekende
emissiewaarden. Zo zal het kennersoog bijvoorbeeld op de grote (2,4
liter) katalysator vallen, waarin - en dat is minder makkelijk
zichtbaar - niet minder dan 140 gram platina per vierkante voet wordt
toegepast. Uiteraard zijn ook een warmtewisselaar en
uitlaatgasrecirculatie (EGR) aanwezig. Dit systeem dringt de uitstoot
van stikstofoxiden flink terug.
2.0 20V Turbo Soft
Trekkracht, power en rust, daar draait het bij de 2.0 20V Turbo Soft
om. Hij past daarmee perfect binnen de rijke Lancia traditie die onder
andere op motorisch gebied bestaat. In de Thesis wordt de op zich al
zeer efficiënte 2-liter krachtbron gecomplementeerd door een zeer
gelijkmatig werkend turbosysteem. Het resultaat is een combinatie van
een voortreffelijk comfort en zeer levendige prestaties. Vergelijkbaar
met die van veel grotere motoren, mag je rustig stellen.
De tweeliter levert zelfs sportieve prestaties, zonder dat daarvoor offers worden gebracht op het gebied van verbruik of comfort. Integendeel zelfs. Dat is onder andere terug te voeren op het gunstige motorkarakter, met veel kracht bij lage toerentallen.
Het signalement van de 2.0 20V Soft Turbo: 136 kW/185 pk bij 5.500
toeren, 308 Nm bij 2.200 toeren, een topsnelheid van 224 kilometer
uur, een acceleratietijd van 8,9 seconden (stilstand naar honderd
kilometer per uur) en een gemiddeld brandstofverbruik van 10,9 liter
op honderd kilometer. Die verbruikswaarde is opgebouwd uit 15,2
liter/100 km in de stadscyclus en 8,3 liter/100 km in de cyclus voor
de buitenweg.
Een centrale rol wordt hier gespeeld door de speciale turbo, die zo is
geconstrueerd dat hij snel op gasgeven reageert en de traditionele
turbotraagheid voorkomt. Een effect dat is terug te voeren op de
vertraging die optreedt wanneer het turbinewieltje binnenin de turbo
bijvoorbeeld van 20.000 naar 150.000 toeren moet versnellen (maximum
laaddruk). In het geval van de Soft Turbo is de techniek zo afgesteld
dat het geheel niet op een maximale druk mikt, maar juist extra alert
op gasgeven reageert. Vergelijkbaar met een normale vrij aanzuigende
motor zelfs.
Een verfijnd Bosch Motronic motormanagement regelt de aangevoerde
lucht, multipoint inspuiting en de directe ontsteking (bobines direct
op de bougies), onder andere op basis van meetgegevens die
cilinderselectieve detonatiesensoren leveren. Met andere woorden: de
motor loopt steeds met een zo hoog mogelijk rendement. Ook de
variabele kleptiming, turbodruk en de aansturing van de koeling en
airconditioning compressor worden door dit systeem bewaakt en
geregeld.
De 2.0 20V Soft Turbo is een zeer onderhoudsarme krachtbron. Zo heeft
hij hydraulische klepstoters, automatische riemspanners, long life
bougies, een zichzelf controlerend en bijstellend brandstofsysteem -
ook voor de stationairloop - en automatische diagnose voor alle
belangrijke functies.
2.4 20V
De 2.4-liter 20V vijfcilinder is ook al een zeer moderne en beproefde
krachtbron. Uiteraard wordt hij aan zijn nieuwe taak in de Thesis
aangepast. Ook deze motor blinkt uit door souplesse en kracht. En laat
verrassend gunstige verbruikswaarden noteren. Wie zou immers
verwachten dat een auto van dit formaat gemiddeld rond de één op
twaalf kan halen? De 2.4 mikt daarom vooral op de kopers die een auto
op het allerhoogste niveau wensen maar tegelijkertijd ook een
rationele keuze maken.
Het signalement van de 2.4 20V: 125 kW/170 pk bij 6.000 toeren, 226 Nm
bij 3.500 toeren, een topsnelheid van 217 kilometer uur, een
acceleratietijd van 9,5 seconden (stilstand naar honderd kilometer per
uur) en een gemiddeld brandstofverbruik van 10,9 liter op honderd
kilometer. Die verbruikswaarde is opgebouwd uit 15,2 liter/100 km in
de stadscyclus en 8,4 liter/100 km in de cyclus voor de buitenweg.
Een opvallende technisch detail aan de 2.4 20V: de toepassing van een
trilling dempende balansas. De nokkenassen worden met een stille
getande riem aangedreven en bedienen de kleppen via hydraulische
stoters. Aan de inlaatzijde wordt een VVT variabele kleptiming
gemonteerd, maar ook het inlaattraject is variabel in lengte (VIS).
Een kort traject voor maximale prestaties, een langer inlaatparcours
voor extra trekkracht van onder uit.
Ook de 2.4 heeft directe ontsteking en cilinderselectieve
detonatiesensoren. Verder valt de stijve constructie van de motor op,
trilling- en geluiddempend. Dat geldt overigens ook voor de lichter
uitgevoerde zuigers. Nieuwe emissietechnische maatregelen zijn de zeer
dicht bij de uitlaatpoorten geplaatste voorkatalysator, waardoor de
krachtbron in de opwarmfase zeer snel optimale waarden laat noteren.
De beide transmissies
Comfortronic vijfversnellingsautomaat en handmatig bediende
zesversnellingsbak
Ook de transmissies betekenen, zoals inmiddels al is aangestipt, een
belangrijke stap vooruit. Wat is het belang van een extra versnelling?
Het antwoord is helder: dat biedt de mogelijk een breder bereik in de
overbrengingsverhoudingen te creëren. Zonder hinderlijk grote stappen,
wel te verstaan. In de praktijk betekent dat dat de Thesis optimaal
vlot accelereert, makkelijk door de versnellingen heen gaat en in de
hoogste versnelling toch heel rustig zijn werk kan doen. Met minder
versnellingen is die combinatie niet goed mogelijk. In de automatische
transmissie is de vijfde versnelling als overdrive afgesteld.
Overigens is er naast de mogelijkheid van een sequentiële handmatige
bediening (simpelweg de pook even naar links duwen om die stand in te
schakelen) nog een andere heel praktische eigenschap aan de Lancia
Thesis automaat te noteren. Het is namelijk niet nodig het rempedaal
bij een stoplicht ingeduwd te houden. De auto ,,kruipt niet langer
door een automatisch inschakelende vrijstand. En de automatische rem.
Comfortabel, al was het maar omdat het trillingen beperkt. Bovendien
scheelt het in het brandstofverbruik.
De vijfversnellingsautomaat past zich via de elektronica automatisch
aan de rijstijl van de bestuurder aan. Er zijn diverse
schakelprogrammas voorgeprogrammeerd: economy, normaal en sport. Maar
de elektronica past die waar nodig aan. Bovendien schakelt hij bij
hard remmen versneld terug om de remweg te verkorten. Net als bij een
handgeschakelde versnellingsbak feitelijk. Die intelligente bediening
van het schakelen gaat ook op voor inhaalmanoeuvres, rijden in
heuvelachtig gebied en zeer bochtige trajecten. Waar dat nuttig is,
houdt de techniek de actuele versnelling immers vast. Dat laatste komt
zowel de stabiliteit als de prestaties bij het uit een bocht
accelereren ten goede. Klimmend en afdalend beperkt de techniek het
aantal schakelhandelingen, zodat bijvoorbeeld op de remmen mogelijk
blijft. Het is bovendien comfortabeler.
Zes versnellingen
De nieuwe zesversnellingsbak biedt vanzelfsprekend dezelfde praktische
voordelen: vlotte prestaties bij optrekken en inhalen, bij een
rustgevend en brandstof besparend laag toerental op kruissnelheden. De
zesversnellingsbak heeft Borg-Warner synchronisatie op alle
versnellingen en wordt dwars gemonteerd. Hij heeft twee hoofdassen op
kegelvormige lagers. De rest van de techniek - ook de
gesynchroniseerde bediening van de achteruit - is op een hulpas te
vinden.
Het geheel wordt extern via kabels bediend. Een exact werkende
constructie, die als belangrijk bijkomend voordeel heeft dat minder
geluid en trillingen in het passagierscompartiment kunnen doordringen.
Er hoeven immers geen schakelstangen naar de motor te lopen, terwijl
de kabeldoorvoer goed kan worden afgedicht en geïsoleerd.
Prijzen per 1 juni 2002
(Thesis wordt in september leverbaar)
Lancia Thesis 2.4 20v Executive 47.000,-
Lancia Thesis 2.4 20v Emblema 51.500,-
Lancia Thesis 2.4 20v Comfortronic Executive 49.300,-
Lancia Thesis 2.4 20v Comfortronic Emblema 53.800,-
Lancia Thesis 2.0 Turbo 20v Executive 49.300,-
Lancia Thesis 2.0 Turbo 20v Emblema 53.800,-
Lancia Thesis 3.0 V6 24v Comfortronic Emblema 62.500,-
Lancia Thesis 2.4 JTD 10v Executive 47.000,-
Lancia Thesis 2.4 JTD 10v Emblema 51.500,-
Leverbaar omstreeks april 2003:
Lancia Thesis 2.4 JTD 20v Executive
Lancia Thesis 2.4 JTD 20v Emblema
Lancia Thesis 2.4 JTD 20v Comfortronic Executive
Lancia Thesis 2.4 JTD 20v Comfortronic Emblema
Lancia Thesis 3.0 V6 JTD 24v Comfortronic Emblema