AutoRai
24-6-2002
Lancia Phedra pure klasse in MPV-segment
Met de nieuwe Phedra lanceert Lancia een auto die de essentie van het
merk perfect weergeeft. Gedistingeerd en met dezelfde uitstraling die
de Thesis zo uniek maakt, maar dan wel met de veelzijdigheid en ruimte
die je in een grote MPV verwachten.
De Phedra is een auto die het beste van beide werelden in zich
verenigt.
Het zal niemand verbazen dat de nieuwe Lancia Phedra meer dan alleen
oppervlakkige uiterlijke overeenkomsten vertoont met de Thesis - de
grote verticale grille bijvoorbeeld - en volgens dezelfde filosofie is
ontwikkeld. Alles draait om de typisch Italiaanse levenskunst. Pure
klasse in de MPV-klasse.
In de Phedra ligt het accent vanzelfsprekend op ontspannen rijden en
het uiterst comfortabel vervoeren van meerdere personen. Hoeveel? Dat
kan de koper zelf invullen. De 475 centimeter lange ruimtewagen is
naar keuze leverbaar met vijf, zes of zelfs zeven zitplaatsen. Die
opdracht als people mover vervult hij op een geheel eigen wijze. Zijn
tot de verbeelding sprekende design, fantastische afwerking, prettig
aanvoelende materialen, rust in het interieur, uitstekende
toegankelijkheid en uitzonderlijk goede rijeigenschappen maken de
Phedra immers tot een echte Lancia van de 21e eeuw. Een auto die de
meest moderne techniek en een fikse portie dynamiek biedt.
Gevoel voor stijl
De koper van een Lancia Phedra is doorgaans iemand met gevoel voor
stijl en Italiaanse flair. Het is geen toeval dat deze auto, net als
de Thesis, veel te danken heeft aan de spraakmakende Dialogos
conceptstudie zoals die onder andere op onze AutoRAI te zien is
geweest. Stressvrij rijden is bijna vanzelfsprekend geworden door een
uitgekiende bedienbaarheid, het rustgevende comfort van een luxe
woonkamer en bijvoorbeeld de individuele afstemming van het
interieurklimaat voor alle inzittenden.
Rijden in de Phedra is dus een hele ervaring, maar ook stilstaand
blijkt de Lancia MPV pakkende karaktertrekken te bieden. Zijn
interieur is niet alleen geweldig ruim en comfortabel opgezet, maar
biedt ook in geparkeerde toestand opvallende trekjes. Zo zijn de
fauteuils voorin standaard 180 graden draaibaar gemaakt, zodat
onderweg een werkplek of zithoek kan worden gecreëerd. In alle comfort
natuurlijk, want de Phedra heeft comfortabele zitmeubels en zijn
fraaie interieur is met exclusieve materialen als alcantara of leer
afgewerkt. Verfijnde mahoniehouten accenten vervolmaken de
gedistingeerde luxe. Uiteraard is ook de bescherming tegen
warmtestraling goed voor elkaar.
Eliteklasse
Terug op de weg merk je dat stressvrij rijden in de Phedra wordt
geholpen door het overzichtelijk hoog geplaatste instrumentenpaneel,
zodat je niet echt omlaag hoeft te kijken om meters af te lezen, en de
handig rondom het schakelmechanisme geplaatste bedieningselementen.
Direct binnen handbereik dus. De Phedra biedt verder alle luxe die je
van een auto in deze automobilistische eliteklasse mag verwachten. Van
een multizone klimaatregeling die de inzittenden aangename
reiskilometers garandeert, via stembediening van radio en telefoon tot
een comfort- en veiligheidsuitrusting die hem met een grote
vanzelfsprekendheid in het hoogste segment van de automarkt
positioneert.
De nieuwe Lancia Phedra is op maat gesneden voor dynamische,
eigentijdse en actieve autorijders die graag op pad gaan en de lat qua
levensstijl en levensvreugde hoog leggen. Kortom, mensen met een eigen
lifestyle, die kwaliteit weten te waarderen.
Hypermodern hart
Laten we de Phedra - die vanaf september wordt geleverd - eens nader
bekijken. Net als zijn voorganger wordt hij in samenwerking met de
Franse PSA-groep geproduceerd. Een samenwerking die al sinds 1994
bewijst dat beide concerns van die synergie kunnen profiteren, zonder
dat de producten aan karakter hoeven in te boeten. Integendeel, het
opent juist extra mogelijkheden.
De nieuwe Phedra biedt aanzienlijk meer veelzijdigheid en
interieurruimte dan zijn voorganger. Nauwelijks verwonderlijk als je
weet dat hij fors groter is. Hij is 475 centimeter lang (29,5
centimeter meer), 186 centimeter breed (5,3 centimeter meer) en 175
centimeter hoog (zon 4 centimeter extra).
Motorisch is er keuze uit twee moderne benzinekrachtbronnen en twee
state of the art common-rail turbodieselmotoren. De 2-liter
benzinemotor levert 136 pk, de nieuwe 3-liter V6 is goed voor een
imposante 204 pk. Dan de diesels: de direct ingespoten 2.0 JTD laat
109 pk noteren en de 2.2 JTD levert maar liefst 128 pk.
Vanzelfsprekend garanderen ze stuk voor stuk uitmuntende prestaties in
combinatie met een indrukwekkende souplesse en trekkracht. Beide
2-litermotoren worden binnenkort overigens leverbaar met een
automatische transmissie.
Ook zijn veiligheidstechniek, comfortuitrusting en telematica helpen
mee om de Phedra een plaats aan de top van het Europese MPV segment te
bezorgen. De specifieke, veeleisende doelgroep was het afgelopen jaar
toch goed voor zon 350.000 registraties. Een niche, dat is zeker, maar
zoals het aantal al aangeeft praat je bij de zeer luxe MPVs toch over
een relatief grote groep consumenten.
Daarbij onderscheidt de Lancia zich duidelijk door zijn verfijnde
combinatie van eigenschappen die op het eerste gezicht niet met elkaar
te verenigen zijn: traditie en innovatie, rationaliteit en emotie,
individualisme en sociaal bewustzijn.
Uitstraling en techniek
De Phedra garandeert de koper een representatieve uitstraling, een
subliem rij- en zitcomfort, een zeer doordacht en kwalitatief
hoogwaardig afgewerkt interieur en mede dankzij het fraaie nieuwe
onderstel natuurlijk ook een flinke portie dynamiek. Ook aan
bergruimte, het gemak van neerklapbare tafeltjes en een prachtig
afgewerkte, riant opgezette bagageruimte is veel aandacht besteed.
Plus het maatwerk dat je van een Lancia mag verwachten. Zo is er een
uitgebreide serie zitmeubelen leverbaar.
Als gezegd biedt de nieuwe Lancia Phedra een geavanceerde multizone
klimaatregeling en het veel geprezen Connect Nav+, ongetwijfeld het
meest veelzijdige telematicasysteem dat op dit moment verkrijgbaar is.
De gebruiker profiteert van talloze handige functies en diensten.
Uiteraard is de Phedra ook van topniveau als het om veiligheid gaat:
zes airbags, ABS met EBD remkracht verdeling, ASR antislipregeling,
ESP dynamische stabiliteitsregeling en noodstop rembekrachtiging die
de remweg met meters kan verkorten. Verder wordt hij geleverd met
Xenon koplampen (standaard op de 3.0 V6 en optioneel op de overige
versies), Isofix bevestigingspunten voor kinderstoelen, een dubbel
uitgevoerde spiegel en elektrische veiligheidssloten op de deuren.
De conclusie is helder: alles bij elkaar opgeteld, is de Phedra een auto die je met recht naast de Lancia Thesis kunt positioneren. En ook dit tweede nieuwe vlaggenschip van de Lancia-lijn mag vanzelfsprekend rekenen op een uitzonderlijk klantvriendelijke aanpak, veel faciliteiten en service van het allerhoogste niveau.
Indicatieve prijzen per 1 juni 2002
Phedra wordt in september leverbaar)
Lancia Phedra 2.0 16v Executive 35.000,-
Lancia Phedra 2.0 16v Emblema 37.000,-
Lancia Phedra 2.0 JTD 16v Executive 38.000,-
Lancia Phedra 2.0 JTD 16v Emblema 40.000,-
Lancia Phedra 2.2 JTD 16v Executive 40.500,-
Lancia Phedra 2.2 JTD 16v Emblema 42.500,-
Leverbaar omstreeks december 2002:
Lancia Phedra 3.0 V6 24v Comfortronic Executive 43.000,-
Lancia Phedra 3.0 V6 24v Comfortronic Emblema 45.000,-
Leverbaar omstreeks januari 2003:
Lancia Phedra 2.0 16v Comfortronic Executive 37.000,-
Lancia Phedra 2.0 16v Comfortronic Emblema 39.000,-
Leverbaar omstreeks juli 2003:
Lancia Phedra 2.0 JTD 16v Comfortronic Executive 40.000,-
Lancia Phedra 2.0 JTD 16v Comfortronic Emblema 42.000,-