Stuurgroep Experimenten Volkshuisvesting

Fiscale zones doorbraak voor stedelijke vernieuwing

Onderzoek naar impulsen voor achterstandswijken

De stedelijke vernieuwing stagneert door hoge investeringen voor de aanpak van achterstandswijken en de grote exploitatietekorten. De SEV en bij achterstandswijken betrokken partijen voerden een onderzoek uit. Het onderzoeksrapport stelt concrete maatregelen in de fiscale sfeer voor. Deze kunnen een doorbraak betekenen voor de stedelijke vernieuwing. Betrokken partijen roepen nu de rijksoverheid op om fiscale zones naar Europees voorbeeld in te stellen. De maatregel verlicht de belastingdruk, verbetert het investeringsklimaat, drukt de tekorten en stimuleert investeringsbereidheid van marktpartijen. Integrale aanpak

Om de achterstandswijken effectief en integraal aan te pakken worden in veel gevallen samenwerkingsverbanden gevormd van gemeente met private partijen, omdat de opgave voor één partij veel te complex en te risicovol is. Per 1 januari 2003 krijgen de samenwerkingsverbanden te maken met nieuwe fiscale maatregelen die de tekorten nog verder vergroten. De Stuurgroep Experimenten Volkshuisvesting en enkele bij de achterstandswijken betrokken private partijen hebben het initiatief genomen om aan de hand van vier cases de consequenties van de voorgenomen fiscale maatregelen door te rekenen. Daarnaast hebben zij berekend wat de resultaten zijn van instelling van fiscale zones. Hoofdelementen hierbij zijn vrijstelling van overdrachts-belasting, hantering van het lage BTW-tarief van zes procent en vrijstelling van onroerende zaakbelasting.
Fiscale zones
In het rapport `Impulsen voor achterstandswijken` zijn de effecten berekend voor de achterstandswijken Tarwewijk in Rotterdam, Oud-Krispijn in Dordrecht, Transvaal in Den Haag en Ondiep in Utrecht. Het aangepaste fiscale regiem leidt op de middellange termijn tot verminderde belastingopbrengsten voor de overheid. Echter, doordat de wijken worden opgeknapt zijn op de langere termijn ook hogere belasting-opbrengsten te verwachten. Voor bijvoorbeeld een wijk als Oud-Krispijn is het tekort momenteel becijferd op 34 miljoen euro. Door de fiscale maatregelen per januari 2003 zal dit oplopen tot 43 miljoen euro. Indien Oud-Krispijn uitgeroepen wordt tot fiscale zone, dan kan het tekort teruggebracht worden tot 18 miljoen euro. De partijen verzoeken om de vier doorgerekende wijken de status fiscale zone te geven en daar bij wijze van proefproject een aangepast fiscaal regiem te hanteren. In het rapport worden tevens voorstellen gedaan voor de criteria die aan fiscale zones gesteld kunnen worden. Niet elke herstructureringswijk in Nederland hoeft onder een aangepast fiscaal regiem te komen.
Aanbieden onderzoeksresultaten
De resultaten van het onderzoek worden op 26 juni 2002 overhandigd aan minister Van Boxtel (Grote Stedenbeleid) en de staatssecretarissen Bos (Financiën) en Remkes (Volkshuisvesting). Naast het onderzoeksrapport `Impulsen voor achterstandswijken` wordt aan de bewindslieden een manifest aangeboden waarin partijen een oproep doen om de vier onderzochte projecten te benoemen tot proefprojecten voor het instellen van fiscale zones. Het onderzoek is in opdracht van de Stuurgroep Experimenten Volkshuisvesting uitgevoerd door Akro Consult in samenwerking met KPMG Accountants en KPMG Meyburg.
---

oorspronkelijke publicatiedatum: 24-06-2002