Stuurgroep Experimenten Volkshuisvesting
Fiscale zones doorbraak voor stedelijke vernieuwing
Onderzoek naar impulsen voor achterstandswijken
De stedelijke vernieuwing stagneert door hoge investeringen voor de
aanpak van achterstandswijken en de grote exploitatietekorten. De SEV
en bij achterstandswijken betrokken partijen voerden een onderzoek
uit. Het onderzoeksrapport stelt concrete maatregelen in de fiscale
sfeer voor. Deze kunnen een doorbraak betekenen voor de stedelijke
vernieuwing. Betrokken partijen roepen nu de rijksoverheid op om
fiscale zones naar Europees voorbeeld in te stellen. De maatregel
verlicht de belastingdruk, verbetert het investeringsklimaat, drukt de
tekorten en stimuleert investeringsbereidheid van marktpartijen.
Integrale aanpak
Om de achterstandswijken effectief en integraal aan te pakken worden
in veel gevallen samenwerkingsverbanden gevormd van gemeente met
private partijen, omdat de opgave voor één partij veel te complex en
te risicovol is. Per 1 januari 2003 krijgen de samenwerkingsverbanden
te maken met nieuwe fiscale maatregelen die de tekorten nog verder
vergroten. De Stuurgroep Experimenten Volkshuisvesting en enkele bij
de achterstandswijken betrokken private partijen hebben het initiatief
genomen om aan de hand van vier cases de consequenties van de
voorgenomen fiscale maatregelen door te rekenen. Daarnaast hebben zij
berekend wat de resultaten zijn van instelling van fiscale zones.
Hoofdelementen hierbij zijn vrijstelling van overdrachts-belasting,
hantering van het lage BTW-tarief van zes procent en vrijstelling van
onroerende zaakbelasting.
Fiscale zones
In het rapport `Impulsen voor achterstandswijken` zijn de effecten
berekend voor de achterstandswijken Tarwewijk in Rotterdam,
Oud-Krispijn in Dordrecht, Transvaal in Den Haag en Ondiep in Utrecht.
Het aangepaste fiscale regiem leidt op de middellange termijn tot
verminderde belastingopbrengsten voor de overheid. Echter, doordat de
wijken worden opgeknapt zijn op de langere termijn ook hogere
belasting-opbrengsten te verwachten. Voor bijvoorbeeld een wijk als
Oud-Krispijn is het tekort momenteel becijferd op 34 miljoen euro.
Door de fiscale maatregelen per januari 2003 zal dit oplopen tot 43
miljoen euro. Indien Oud-Krispijn uitgeroepen wordt tot fiscale zone,
dan kan het tekort teruggebracht worden tot 18 miljoen euro. De
partijen verzoeken om de vier doorgerekende wijken de status fiscale
zone te geven en daar bij wijze van proefproject een aangepast fiscaal
regiem te hanteren. In het rapport worden tevens voorstellen gedaan
voor de criteria die aan fiscale zones gesteld kunnen worden. Niet
elke herstructureringswijk in Nederland hoeft onder een aangepast
fiscaal regiem te komen.
Aanbieden onderzoeksresultaten
De resultaten van het onderzoek worden op 26 juni 2002 overhandigd aan
minister Van Boxtel (Grote Stedenbeleid) en de staatssecretarissen Bos
(Financiën) en Remkes (Volkshuisvesting). Naast het onderzoeksrapport
`Impulsen voor achterstandswijken` wordt aan de bewindslieden een
manifest aangeboden waarin partijen een oproep doen om de vier
onderzochte projecten te benoemen tot proefprojecten voor het
instellen van fiscale zones. Het onderzoek is in opdracht van de
Stuurgroep Experimenten Volkshuisvesting uitgevoerd door Akro Consult
in samenwerking met KPMG Accountants en KPMG Meyburg.
---
oorspronkelijke publicatiedatum: 24-06-2002