Gemeente Westervoort
Toegangspas voor afvalbrengstation
Deze week valt bij alle inwoners van Westervoort de toegangspas voor
het afvalbrengstation in de bus. Met deze pas kunt u op de
Beyerinckweg in Arnhem de slagboom openen en heeft u toegang tot het
terrein. Het pasje is uw persoonlijke sleutel tot het
afvalbrengstation en u dient het vanaf 1 juli bij elk bezoek mee te
nemen.
De voornaamste reden voor het invoeren van een pasje is registratie.
De gemeente Westervoort vindt een goede registratie van het gebruik
van het afvalbrengstation belangrijk. Door elk huishouden een
toegangspas te verschaffen, hebben anderen geen mogelijkheid meer om
het afvalbrengstation te gebruiken. Oneigenlijk gebruik van deze
voorziening door bedrijven of mensen van elders wordt hierdoor vanaf 1
juli bemoeilijkt. De houder van het pasje is verantwoordelijk voor een
goed gebruik ervan. Indien misbruik wordt geconstateerd kan de pas
worden geblokkeerd.
Gekoppeld aan woning
Elk pasje krijgt een code (in de magneetstrip) die samenhangt met een
bepaald adres. Dit betekent dat het pasje gekoppeld is aan uw woning,
net als de afvalcontainers. U dient het dan ook achter te laten bij
een eventuele verhuizing. Als een pasje zoek raakt, kan het worden
geblokkeerd. U kunt dan een nieuw pasje aanvragen.
In Westervoort niet nodig
Het pasje is uitsluitend bedoeld voor gebruik van het
afvalbrengstation. U heeft het pasje niet nodig wanneer u in
Westervoort afval inlevert. Dit kan bij: Het Kringloopbedrijf, de
inleverpunten voor glas, papier en textiel, de firma Putman (bouw- en
sloopafval) en Hermsen (tuin- en snoeiafval). De twee laatstgenoemden
uitsluitend tegen betaling.
Pasje niet ontvangen
Mocht u onverhoopt op 1 juli nog geen pasje hebben ontvangen en wel
het afvalbrengstation willen gebruiken, dan hoeft u uw bezoek niet uit
te stellen. U kunt op het afvalbrengstation een aanvraag-formulier
invullen en krijgt vervolgens toegang tot het terrein. Neemt u wel een
legitimatiebewijs mee. Dat is trouwens altijd aan te raden, er kan om
worden gevraagd.
Meer informatie
Op het afvalbrengstation aan de Beyerinckweg in ArnhemNoord kunt u
terecht met grofvuil, bouw- en sloopafval, oud ijzer, houtafval,
kleding, papier, glas, elektrische apparaten en klein chemisch afval.
Ook herbruikbare huisraad en asbest kunt u hier naartoe brengen. Voor
asbest gelden speciale regels, belt u hiervoor de Bel- en Herstellijn:
026-3179555. Het afvalbrengstation is geopend van maandag tot en met
zaterdag van 9.00 tot 17.00 uur. U mag het 12 maal per jaar bezoeken.
De meeste afvalstoffen kunt u gratis aanbieden tot een bepaalde
maximale hoeveelheid.
Voor vragen aangaande het afvalbrengstation en het pasje kunt u bellen
met telefoonnummer 026-4 460 490 (Servicelijn SITA).
Diftar leeft,
gemeente krijgt veel reacties
De Diftarkrant wordt goed gelezen. Dit blijkt uit de vele reacties die de gemeente ontving na verspreiding van de eerste editie van deze krant. Ook de volume-enquête geeft aanleiding voor veel telefoontjes. De Diftar-informatielijn (3179456) voldoet duidelijk in een behoefte. Iedereen voelt zich betrokken bij dit onderwerp. In het algemeen is er veel steun voor het principe "de vervuiler betaalt". Hoe meer afval iemand produceert, hoe meer hij of zij moet gaan betalen. Mensen die zich bewust zijn van het afvalaanbod en proberen dit terug te dringen, kunnen kosten besparen ,men heeft dit dus zelf in de hand. Uit onderzoek van onder andere het CBS blijkt ook dat de bereidheid onder de Nederlandse bevolking om afval gescheiden aan te bieden erg groot is. Westervoort vormt hierop geen uitzondering.
Inmiddels heeft zon 25 % van de gemeenten in Nederland een vorm van
Diftar. Uit onderzoek komt naar voren dat Diftar leidt tot een
vermindering van het totale afvalaanbod met 15 tot 20 % en dat de
scheiding van glas, papier en GFT-afval toeneemt met 10 tot 20%.
Hiermee dragen we dus met zn allen bij aan het terugdringen van de
hoeveelheid afval en dat is voor het milieu en de portemonnee een
goede zaak.
In dit kader past ook de nieuwe regeling met betrekking tot het
aanbieden van grof huisvuil. Ook hierop kwamen veel reacties. Terwijl
in andere gemeenten het al jaren de gewoonte is dat er betaald wordt
voor het laten ophalen van grofvuil, waren inwoners van Westervoort
"verwend" door de gemeente die het grof vuil zonder extra kosten
ophaalde. Dit past niet meer in het beleid dat de burger
verantwoordelijk is voor zn eigen afval.
Inwoners van Westervoort hebben sinds kort de mogelijkheid om hun
afval gescheiden aan te bieden bij het Afvalbrengstation in
Arnhem.(Beijerinckweg 9a) Een prima voorziening net over de brug,
veelal gratis en 6 dagen per week geopend van 9 tot 5. Nog bruikbare
spullen kunnen natuurlijk naar het Kringloopbedrijf in Westervoort.
Als iemand per se wil dat het grof vuil toch wordt opgehaald kan dat.
Per 1 juli a.s. wordt voor deze service 15,00 geheven. Er mag één
kuub (1m3) afval worden aangeboden. De politiek heeft voorgesteld om
de inkomsten die de gemeente dit jaar hiermee verkrijgt, later weer
ten goede te laten komen aan de inwoners.
Veel vragen en opmerkingen die de afgelopen week binnenkwamen gingen
ook over de volume-enquête. Bij deze enquête kon men aangeven welke
containers men wilde gaan gebruiken. Dit bleek nogal een lastige
keuze, aangezien er nog geen tarieven konden worden gegeven. Dit heeft
te maken met het feit dat er vanuit de politiek nog geen duidelijkheid
bestond over de uitgangspunten waarmee rekening diende gehouden te
worden bij de berekening van de tarieven. Door de verschillende
raadsfracties zijn voorstellen gedaan, op basis waarvan gerekend gaat
worden. De tarieven worden dan tijdens de begrotingsbehandeling in
november vastgesteld.
Veel mensen blijken prima uit de voeten te kunnen met hun huidig
containerformaat. Anderen hebben inmiddels de antwoordkaart ingezonden
met hun keuze.
Mocht blijken dat de gekozen containers niet passen bij het
persoonlijk afvalaanbod, dan kan men in het voorjaar van 2003 gebruik
maken van de éénmalige gratis omruilmogelijkheid.
We willen hier nog wel even de richtlijnen geven:
* er komt een vastrecht dat voor alle huishoudens gelijk is (behalve
voor gebruikers van verzamelcontainers)
* het laten legen van een grote container is per keer duurder dan
het laten legen van een kleine.
* het laten legen van een groene container is goedkoper dan het
laten legen van een even grote grijze container.
Ook gedurende de vakantieperiode zullen we u op de hoogte houden van
de ontwikkelingen rondom de invoering van Diftar. Via deze pagina,
maar ook via de gemeentelijke website. Voor vragen kunt u nog steeds
de Diftar-informatielijn bellen: 3179456.
Na de zomervakantie krijgt u bericht wanneer de chips zullen worden
aangebracht en wanneer u de (eventuele) nieuwe containers krijgt. Ook
zal dan de tweede Diftarkrant bij u in de bus vallen.
Reconstructiecommissie
De Reconstructiecommissie Achterhoek en Liemers houdt een openbare
vergadering op 4 juli 2002 om 9.30 uur in de raadzaal van gemeentehuis
Neede, Oudestraat 23 (telefoon 0545-288888). Op de agenda staan onder
meer de volgende onderwerpen:
* consultatie ter voorbereiding van het Gelders Milieu Plan 3
* gevolgen van Natuurbeschermingswet, Habitat- en Vogelrichtlijnen
voor reconstructie
* Reconstructie Achterhoek en Liemers
De vergaderstukken liggen vanaf heden ter inzage bij gemeentehuis
Westervoort.
Spreekuur wethouders
Het spreekuur van de wethouders vervalt in de vakantiemaanden juli en
augustus. Het eerstvolgende spreekuur is weer op maandagavond 2
september 2002 van 18.30 uur tot 19.30 uur.
Felicitaties aan De Schakel
Openbare basisschool de Schakel is op de derde plaats geëindigd bij de
verkiezing van "De Groenste School van Nederland". Het gemeentebestuur
feliciteert De Schakel hiermee van harte. De prijsvraag wordt
jaarlijks uitgeschreven door de Stichting Veldwerk Nederland. Het is
de eerste keer dat een Westervoortse school er aan meedoet. De Schakel
heeft met haar combinatie van dieren en tuinen in een boerderij
terecht de derde plaats gekregen. De schoolboerderij huisvest kippen,
geiten en konijnen en er hoort een siertuin en een groentetuin bij.
Kinderen leerkrachten en ouders dragen samen de verantwoordelijkheid
voor de verzorging.
navolgende plaatsen verkeersdrempels met voetgangersoversteekplaatsen
aangelegd.
wordt geregeld met een tijdelijke verkeersregelinstallatie (VRI).
Voor dit verkeer is telkens één rijstrook beschikbaar.
Verkeersbesluit winkelcentrum de Wyborgh / Kerkstraat Westervoort
Burgemeester en wethouders van de gemeente Westervoort maken bekend
dat zij krachtens machtiging van de gemeenteraad ten behoeve van de
bevoorrading van winkelcentrum Wyborgh en een betere bereikbaarheid
van het gemeentehuis, op 5 februari 2002 een verkeersbesluit hebben
genomen.
De in het besluit omschreven maatregelen hebben betrekking op:
* het mogelijk maken van laden en lossen van maandag tot en zaterdag
van 07.00 uur tot 10.00 uur ten behoeve van de ondernemingen die
zich binnen het afsloten gebied van winkelcentrum Wyborgh
bevinden;
* het parkeerverbod in het noordelijk gedeelte van de Kerkstraat te
wijzigen in een stopverbod waarbij het is toegestaan om gedurende
maximaal een half uur te laden en te lossen;
* het gemeentehuis bereikbaar te maken voor trouwautos en houders
gehandicaptenparkeerkaarten.
De volledige tekst van bovengenoemd besluit ligt vanaf heden ter
inzage op het gemeentehuis.
Voor nadere informatie over dit besluit kan tijdens kantooruren
contact worden opgenomen met de afdeling openbare werken (
tel.3179533).
Tegen dit besluit kunnen belanghebbenden ingevolge de Algemene Wet
bestuursrecht binnen zes weken na de datum van publicatie waarbij dit
besluit bekend is gemaakt, een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij
Burgemeester en Wethouders van Westervoort, Postbus 40, 6930
Westervoort.
Belanghebbenden kunnen verzoeken de kosten te vergoeden die vanwege
het bezwaar redelijkerwijs zijn gemaakt. Een verzoek daartoe kan in
het bezwaarschrift worden opgenomen.
Verwijdering aanhangwagen en vouwwagen
In opdracht van burgemeester en wethouders zijn op 14 juni 2002 de
volgende voertuigen in Westervoort weggesleept:
1. een rode aanhangwagen op het parkeerterrein aan Het Hazeland;
2. vouwwagen op de parkeerplaats voorbij blok 74 t/m 114 aan de Halve
Morgen.
Beide voertuigen hebben een of meerdere bepalingen van de Algemene
plaatselijke verordening overtreden.
De eigenaren of rechthebbenden van deze voertuigen kunnen zich tot
uiterlijk 3 juli 2002 melden bij de heer Verstegen van de afdeling
AJZ/VROM, telefoonnummer (026) 3179380. Tegen betaling van de gemaakte
kosten zullen de voertuigen worden teruggegeven. Wanneer zich geen
eigenaar of rechthebbende meldt, worden de voertuigen vernietigd of
verkocht.
Verkeerscursus voor 55-plussers
Via een uitgebreide wervingscampagne wordt senioren in elf gemeenten
uit de provincie Gelderland aangeraden voor slechts 5,00 zich op te
geven voor een uitgebreide theorie-cursus die centraal vanuit Arnhem
gegeven wordt. In samenwerking met gemeenten, ouderen stichtingen- en
bonden wordt, o.a. door middel van affichering in wachtkamers en
ontmoetingscentra, de werving uitgevoerd onder het motto: PEIL UW
KENNIS in het huidige verkeer.
Dit verkeerseducatie-project voor senioren wordt uitgevoerd door
verkeersdocenten van de BEROEPSOPLEIDING AUTORIJ-INSTRUCTEURS in
Arnhem en bestaat o.a. uit het doornemen van voorschriften voor
ouderen, wijziging gedragsregels, bebording en dia-toetsprogramma
toegespitst op dagelijkse problemen bij veel senioren. Veel ruimte
wordt gereserveerd voor vraagstelling en nabespreking.
De organisatie van dit verkeerseducatie-project voor ouderen is in handen van het samenwerkingsverband DUURZAAM VEILIG VERKEER Betuwe-oost en wordt financieel gedragen door de deelnemende gemeenten Arnhem, Westervoort, Duiven, Zevenaar, Didam, Doesburg, Rijnwaarden, Rheden, Rozendaal, Bemmel en Overbetuwe, met steun van het ROVG ( Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Gelderland).
Inschrijfformulieren liggen klaar bij de stichtingen-, verenigingen-
en bonden voor ouderen, verder ook bij de publieksbalie van genoemde
gemeentehuizen of bij DUURZAAM VEILIG VERKEER-bo, Geldersehoek 14,
6851 DW Huissen.
Aanmaning belastingen
Op 30 juni 2002 vervalt de tweede en tevens laatste termijn voor de
betaling van de gemeentelijke belastingen 2002 voor
belastingplichtigen die:
* geen machtiging voor automatische incasso hebben afgegeven;
* waarvan de machtiging om administratieve redenen is ingetrokken;
* voor reinigingsrechten zijn aangeslagen.
Omdat de vakantieperiode nadert willen wij u erop wijzen dat eind juli
of begin augustus 2002 de aanmaningen voor de gemeentelijke
belastingen worden verzonden.
Wij verzoeken u ervoor te zorgen dat eind juni 2002 de gemeentelijke
belastingen geheel zijn voldaan.
Voor belastingplichtigen die een machtiging voor automatische incasso
hebben afgegeven lopen de termijnen gewoon door tot en met oktober
2002.
Wijziging Afvalstoffenheffing
In de raadsvergadering van 3 juni 2002 heeft de gemeenteraad besloten de verordening afvalstoffenheffing 2002 te wijzigen door middel van het vaststellen van de 1e wijziging van deze verordening.
Zoals u in de Diftarkrant heeft kunnen lezen verandert met de
invoering van Diftar ook de manier van inzameling van het grof
huisvuil per 1 juli 2002.
Wanneer u grof huisvuil heeft dat niet meer bruikbaar is en u het zelf
niet kunt afvoeren naar het Afvalbrengstation in Arnhem kunt u een
machtigingskaart insturen naar SITA. Deze kaartjes zijn onder andere
verkrijgbaar bij het gemeentehuis en het Kringloopbedrijf.
Het ingevulde kaartje is tevens een machtigingskaart waarmee éénmalig
en onherroepelijk een bedrag van 15,00 van uw rekening wordt
afgeschreven.
De heffing van deze 15,00 is nu geregeld in de 1e wijziging van de
verordening afvalstoffenheffing 2002. Dit besluit ligt, tijdens
kantooruren, vanaf de datum van publicatie ter inzage op de afdeling
financiën, kamer 128. Tevens zijn hier afschriften van dit besluit
verkrijgbaar.
Wijziging bouwverordening
Burgemeester en wethouders van Westervoort maken bekend dat de
gemeenteraad van Westervoort bij besluit van 3 juni 2002 de
verordening tot wijziging (7e serie) van de bouwverordening voor de
gemeente Westervoort 1993 heeft vastgesteld.
De verordening ligt voor een ieder ter inzage bij de afdeling AJZ/VROM
op werkdagen van 08.00 uur tot 12.30 uur, op afspraak op maandag van
14.00 uur tot 16.00 uur en van 18.00 uur tot 21.00 uur en op overige
werkdagen op afspraak van 14.00 uur tot 16.00 uur (eveneens op
afspraak).
De verordening treedt in werking met ingang van 27 juni 2002.