Gemeente Zwijndrecht
Sociaal Raadslieden Zwijndrecht
Uitslag klantentevredenheidsonderzoek
Het bureau Sociaal Raadslieden biedt zakelijke en kortdurende
dienstverlening aan alle burgers van Zwijndrecht en Heerjansdam met
vragen en problemen op een breed sociaal juridisch terrein. Het is een
onafhankelijk bureau dat de burgers van Zwijndrecht gratis en
onafhankelijk advies en ondersteuning zou bieden ten aanzien van
problemen op maatschappelijk en juridisch terrein.
Onderwerpen waarvoor men bij de het bureau terecht kan zijn: uitkeringen
kinderbijslag, personen- en familierecht o.a. huwelijk en echtscheiding,
erfrecht, burenrecht, vreemdelingenrecht, naturalisatie, huurzaken,
belastingen etc.
Uit het jaarverslag blijkt dat het aantal bezoekers en contacten
afgelopen jaar fors zijn gestegen. Aan het eind van 2001 heeft het bureau
een klantentevredenheidsonderzoek onder de klanten gehouden. Dit is een
terugkerend jaarlijks onderzoek. De resultaten en conclusies van het
onderzoek zijn in het jaarverslag 2001 meegenomen. Nog eens goed om
aandacht te besteden aan de uitslagen. Alle klanten die voor een eerste
keer het bureau hebben benaderd en voor wie zij een vervolgactie hebben
ondernomen, zijn voor dit onderzoek benaderd. Er zijn 248 brieven
verstuurd en 71 geëvalueerd.
Eén van de belangrijkste doelstellingen van het bureau is de burger te
informeren op het gebied van sociale wetgeving en juridische
vraagstukken. Informatie, advies en bemiddeling hebben tot doel dat de
klant in de toekomst zelf zijn weg kan vinden. De vragen in de enquête
hadden betrekking op de kwaliteit van de dienstverlening: duidelijkheid
van informatie, voldoende informatie, tevredenheid bij opstellen
bezwaarschriften.
Op de vraag was de informatie duidelijk gaf 97,1% aan: zeer duidelijk tot
duidelijk.
64,8% van de geënquêteerden is zeer tevreden over de houding van de
medewerkers en 32,4% tevreden. Over de snelheid van de afhandeling is
40,8% zeer tevreden en 56,3% tevreden.
Een andere vorm van dienstverlening is het opstellen van bezwaar- en
beroepschriften. In de uitkomst blijkt 53,5 % zeer tevreden en 32,4 %
tevreden. Bemiddeling behoort ook tot de taken van het bureau, zoals de
bemiddeling naar uitkeringsinstanties, schuldeisers of privé personen. 69
% was zeer tevreden tot tevreden over de bemiddeling bij problemen.
Uiteraard was er ondanks deze positieve score ook een aantal suggesties
gedaan, zoals de uitbreiding van de openingstijden en nog meer
publiciteit van de minimaregelingen.