Dienst Binnenstad Amsterdam
Plannen uitbreiding fietspaden
Fietsveiligheid bevorderen
Het Dagelijks Bestuur van stadsdeel Amsterdam-Centrum wil het huidige Hoofdnet Fiets (een fijnmazig netwerk van fietspaden en stroken) uitbreiden met tien nieuwe routes. Guido Frankfurther, wethouder Verkeer en Parkeren acht deze aanvullingen noodzakelijk om de fietsveiligheid in de binnenstad te bevorderen. Betere fietspaden stimuleren ook het gebruik van de fiets als vervoermiddel in de stad.
Nieuwe routes
Vijf van de tien nieuwe routes, waaronder Rozengracht- Raadhuisstraat
en Vijzelstraat- Vijzelgracht, zijn voorgesteld in het Ontwerp
Structuurplan Amsterdam Kiezen voor Stedelijkheid van de Centrale
Stad. Daarnaast heeft het stadsdeel nog vijf andere fietsroutes
geïnventariseerd die zij graag opgenomen ziet in het Structuurplan en
die ook in aanmerking moeten komen voor het Hoofdnet Fiets. Het
Bestuur wil deze routes graag in de komende planperiode (4-6 jaar)
gerealiseerd zien. De inventarisatie van de fietsroutes vond plaats in
samenwerking met het maatschappelijke veld waaronder de Eerste
Nederlandse Fietsers Bond (ENFB). Het betreft onder andere de
Leidsegrachtroute.
Leidsestraat
Wethouder Frankfurther: De precieze route is nog niet bekend, maar de
Leidsegrachtroute zou als alternatief kunnen dienen voor het
fietsverkeer door de Leidsestraat. Hiervoor moet er in ieder geval een
fietsbrug komen over de Singelgracht zodat er een goede
fietsverbinding ontstaat met Oud-West. De druk op de Leidsestraat als
illegale fietsroute moet hierdoor afnemen.
Eisen
Op het Hoofdnet Fiets is waar mogelijk sprake van een vrijliggend
fietspad dat standaard wordt uitgevoerd in duurzame materialen.
Hierbij is doorstroming gegarandeerd en voldoet de route aan de
gestelde verkeerveiligheidseisen.
Publicatiedatum: 17 juni 2002