LTO Nederland
Waardering kritische consument voor boeren en tuinders neemt toe
Vrijdag 21 juni 2002 - Boeren en tuinders komen er bij kritische
consumenten beter op te staan. Bijna 90 procent vindt de beroepsgroep
belangrijk voor de Nederlandse economie en ruim 70 procent meent dat
boeren en tuinders goed omgaan met het milieu. De waardering is
aanzienlijk hoger dan in november vorig jaar. Ook de eigenwaarde van
agrarische ondernemers steeg: negen van de tien zeggen trots te zijn
op hun vak.
Ook andere (imago)aspecten van de agrarische bedrijfsvoering en de
bijdrage aan de werkgelegenheid scoren beter bij de kritische
consument. Dit blijkt uit een representatieve enquête, die het
onderzoekbureau Dataview eind mei / begin juni jl. heeft uitgevoerd.
De onderzoekscijfers zijn vanmorgen bekend gemaakt in Montfoort (U),
waar het startschot werd gegeven voor de Week van het Platteland. Deze
week - van 21 tot en met 28 juni a.s. - is een van de activiteiten van
de campagne 'Boeren en tuinders, Ondernemers van Nature'. Met het
onderzoek wordt nagegaan welk effect de campagne heeft op het publiek
en de boeren en tuinders zelf.
Al richt de campagne zich in de eerste plaats tot het grote publiek,
de effecten voor de eigen achterban zijn voor LTO evenzo belangrijk.
De trots van boeren en tuinders op hun vak en beroepsgroep neemt weer
toe. Daarmee lijkt de tendens van afnemende waardering van het
afgelopen jaar te zijn omgebogen. Negen van de tien ondernemers menen
bovendien dat ze tot de beste vakmensen van de wereld behoren.
Tegenover de trots staat dat bijna 40 procent van de agrariërs het
gevoel heeft, dat de samenleving de Nederlandse boeren en tuinders
niet waardeert. Ook denkt bijna 70 procent dat de samenleving geen
goed beeld heeft van de sector. Beide percentages zijn eveneens iets
positiever dan een halfjaar geleden. Boeren en tuinders zijn minder
positief over de toekomst: ruim een kwart van hen is het eens met de
stelling dat het mogelijk is om een volkomen diervriendelijk en
winstgevend bedrijf te voeren. Eind vorig jaar gaf nog 65 procent daar
een positief antwoord op.
De gewone consument blijft overwegend zeer positief over de
Nederlandse boeren en tuinders. Wel daalde het aantal consumenten dat
vindt dat boeren en tuinders veranderingsgezind zijn: van 51 procent
naar bijna 40 procent nu. Overigens liet het percentage consumenten
dat van mening is dat boeren en tuinders vaak protestacties voeren
dezelfde daling zien.
Nadere informatie: afdeling Communicatie (tel. 070-3382707)
Wilt u hierop reageren? Stuur dan uw e-mail naar: ovn@lto.nl
(Auteur: Ondernemers van Nature)