Vlaamse overheid
PERSMEDEDELING VAN HET KABINET VAN MINISTER VERA DUA VLAAMS MINISTER
VAN LEEFMILIEU EN LANDBOUW VRIJDAG 21 JUNI 2002
Vlaams Klimaatplan: hét wapen tegen uitstoot broeikasgassen
De Vlaamse Regering heeft vandaag het Vlaams Klimaatplan
principieel goedgekeurd. Het Vlaams Klimaatplan wordt hét
wapen om het aandeel van Vlaanderen in de Kyoto-doelstelling
te realiseren. Het protocol van Kyoto wil dat België tegen
uiterlijk 2012 de uitstoot van broeikasgassen reduceert met
7,5 procent ten opzichte van 1990. Zonder enige overheidsactie
zou die uitstoot evenwel verder stijgen. Met het Vlaams
Klimaatplan biedt Vlaams minister van Leefmilieu en Landbouw
Vera Dua Vlaanderen hét wapen om die uitstoot tegen 2005 te
stabiliseren. Het Plan wil dat de Vlaamse bedrijven - via
vrijwillige "convenanten-afspraken" en ecologiesteun - straks
tot de wereldtop behoren wat betreft het efficiënt gebruik van
energie. Ook de Vlamingen zelf worden warm gemaakt voor een
rationeler energiegebruik. Zij kunnen daarvoor rekenen op
extra subsidies. De Vlaamse overheid tenslotte wil alvast het
goede voorbeeld geven door het energieverbruik in openbare
gebouwen te optimaliseren en van sociale woningen voorbeelden
van efficiënt energieverbruik te maken.
Situering
Op basis van het recent definitief geratificeerde Protocol van
Kyoto (1997) hebben België en Vlaanderen beslist om de
broeikasgasemissies in 2008-2012 met 7,5 % te reduceren ten
opzichte van het niveau 1990. Er is nog geen beslissing
genomen omtrent de lastenverdeling tussen de Gewesten maar de
Vlaamse regering heeft op 20 april 2001 (VR/2001/30.03/Doc
264) reeds beslist dat een gelijkwaardige lastenverdeling
noodzakelijk is voor een kostenefficiënt emissiereductiebeleid
voor broeikasgassen in België mits de federale overheid
maatregelen neemt op het vlak van energie, transport,
fiscaliteit en productnormering. Voorlopig mikt Vlaanderen op
een stabilisatie van de uitstoot in 2005 ivglm. 1990.
In 1999 lagen de emissies van broeikasgassen in Vlaanderen 10%
hoger dan in 1990. Er wordt verwacht dat zonder bijkomende
beleidsmaatregelen de toename zal oplopen tot 17% in 2005. De
broeikasgasemissies bestaan voor ongeveer 82% uit CO2, die
bijna volledig afkomstig is van het verbruik van fossiele
brandstoffen (aardgas, petroleum, stookolie).
Om de stijgende trend van de emissies om te buigen, keurde de
Vlaamse regering reeds eerder plannen goed (CO2/REG-
beleidsplan, Milieubeleidsplan) Deze plannen bevatten echter
geen kwantitatieve inschatting van de mogelijke
emissiereducties en evenmin stappenplannen om de opgenomen
acties effectief uit te voeren. De concretisering verliep
moeizaam en er werd slechts vooruitgang geboekt in een beperkt
aantal bevoegdheidsdomeinen.
Om het klimaatbeleid te dynamiseren heeft de Vlaamse regering
op 20 april 2001 beslist een 'Taskforce Klimaatbeleid
Vlaanderen' op te richten. De Taskforce is het permanent
overlegorgaan tussen de kabinetten, administraties en VOI's
uit alle bevoegdheidsdomeinen die raakvlakken hebben met het
klimaatbeleid en heeft onder meer als opdracht om een Vlaams
klimaatbeleidsplan op te maken en de uitvoering ervan op te
volgen.
Plan
Het Vlaams klimaatbeleidsplan 2002-2005 is een strategisch
plan met concrete projecten en maatregelen die een wezenlijke
reductie van de emissies van broeikasgassen opleveren boven op
het huidig beleid. De betrokkenheid van meerdere
bevoegdheidsdomeinen geeft een breed draagvlak voor een
integraal Vlaams klimaatbeleid.
De maatregelen uit het eerste deel krijgen de principiële
steun van de verschillende ministers en worden concreet
uitgevoerd. De projecten uit deel twee verdienen verder
studiewerk en zullen in 2003 heroverwogen en eventueel ook
uitgevoerd worden.
In latere edities van het Vlaams klimaatbeleidsplan zullen de
maatregelen worden bijgestuurd naar kostenefficiëntie wanneer
meer informatie zal vrijkomen uit de praktische realisatie
ervan. De in dit plan voorziene en nieuwe Vlaamse, nationale
en internationale wetenschappelijke studies vormen zeker ook
een kennis- en inspiratiebron.
Na de algemene inleiding in deel I, bevatten deel II en deel
III van het plan een aantal algemeen beschrijvende
hoofdstukken over klimaatverandering en het internationaal,
Europees, federaal en Vlaams klimaatbeleid. In het hoofdstuk
over het Vlaams klimaatbeleid (hoofdstuk 4) wordt eveneens
aangegeven waar de missie, visie en beleidsdoelstellingen van
de diverse bevoegdheidsdomeinen raakvlakken hebben met het
klimaatthema.
In Deel IV 'Projecten en maatregelen in Vlaanderen' wordt
vooreerst voor elk van de broeikasgassen uit het Kyoto-
Protocol de historische evolutie van de Vlaamse emissies sinds
1990 weergegeven en worden prognoses gemaakt tot 2005 bij
ongewijzigd beleid (business-as-usual scenario). Er wordt
verwacht dat de broeikasgasemissies zullen toenemen van 84.724
kton CO2-equiv. in 1990 tot 93.376 kton in 2005. De
stabilisatiedoelstelling betekent dat een totale
emissiereductie nodig is van naar schatting 14.293 kton CO2-
equiv. tegen 2005 .
Prioritaire maatregelen
Daarna worden de projecten en maatregelen toegelicht in twee
delen: deel I geeft een overzicht van de prioritair uit te
voeren maatregelen, deel II een oplijsting van de bij de
bijsturing van dit Vlaams Klimaatbeleidsplan te overwegen
maatregelen.
Beide delen worden gegroepeerd in drie categorieën:
In een eerste categorie zijn de projecten met een direct
meetbare emissiereductie opgenomen. Het betreft een hele
waaier van instrumenten: regelgeving, subsidiëring,
certificaten, en vrijwillige overeenkomsten.
Ecologiesteun voor bedrijven
Opvallend hierin zijn de convenanten en de ecologiesteun voor
bedrijven, de aanpak van methaan uit stortplaatsen en
fluorgassen uit koelinstallaties, een nieuw REG-decreet voor
subsidiëring van energiebesparing, de uitbouw van
warmtekrachtkoppeling, energieprestatienormen voor gebouwen,
energie-audits in openbare gebouwen, uitbouw van REG in de
sociale woningsector.
In de tweede rubriek zijn beleidsondersteunende studies en
wetenschappelijk onderzoeksprojecten beschreven. Enerzijds
betreft dit studies die het moeten toelaten om nieuwe,
toekomstige projecten ui te werken. Anderzijds zijn er ook
projecten opgenomen die zullen toelaten het Vlaams
klimaatbeleidsplan verder te onderbouwen op het vlak van
emissiereductiepotentieel, emissieprognoses en de inzet van
flexibele mechanismen. In de derde rubriek zijn projecten
gericht op sensibilisering, informatieverstrekking en promotie
naar diverse doelgroepen opgenomen.
Het totale maatregelenpakket kan een emissiereductiepotentieel
opleveren van 5.718 kton CO2-equiv. in 2005 en 15.874 kton in
2010. Het potentieel in 2005 bedraagt 40% van de
emissiereductie die nodig is om de stabilisatiedoelstelling
2005 in te vullen. Het beleidstekort t.o.v de
stabilisatiedoelstelling 2005 bedraagt dus nog 8.575 kton CO2-
equiv.
Extra maatregelen nodig in de toekomst
In deel V worden verklaringen en oplossingen gezocht voor het
beleidstekort t.o.v. de stabilisatiedoelstelling 2005. Een
deel van de projecten met direct meetbare emissiereductie in
het voorliggend Vlaams klimaatbeleidsplan zijn nog in
voorbereiding en zullen het grootste emissiereductiepotentieel
pas opleveren na 2005. Het plan bevat ook sensibiliserende en
informerende projecten die ook pas op langere termijn effect
zullen teweegbrengen. In de eerste editie van dit plan zijn
bovendien nog niet alle kostenefficiënte maatregelen uitgeput.
Het plan zal elk jaar in maart naar aanleiding van de opmaak
van de begroting door de Task Force geevalueerd worden. De
regering zal het op basis van de beleidsondersteunende
studies, de praktijkervaring en de internationale evolutiest;
uitbreiden met nieuwe projecten die extra, kostenefficiënte
bijdragen tot de emissiereductie opleveren.
info : Ron Hermans, communicatieadviseur
kabinet minister Vera Dua - tel. 0473 96 40 02
e-mail: persdienst.dua@vlaanderen.be