Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen
persbericht
Nummer:
42
Directie:
voorlichting
21-06-2002
Status:
informatie
"Beroepsonderwijs ontketend": Rotterdams plan voor aanpak van
risicoleerlingen
Convenant voortijdig schoolverlaters Rotterdam
Een '40-urige werkweek' voor leerlingen met onderwijs, huiswerk, sport
en ontspanning die uiteindelijk leidt tot een startkwalificatie voor
de arbeidsmarkt. Dat is de inzet van de gemeente en het voorbereidend
en middelbaar beroepsonderwijs in Rotterdam bij de aanpak van
voortijdig schoolverlaten. De samenwerkende partners in Rotterdam
hebben daarvoor een integraal plan ontwikkeld waarbij VMBO en MBO
worden geïntegreerd tot één doorlopende leerweg. Elke leerling krijgt
één begeleider tot aan het moment van kwalificatie voor de
arbeidsmarkt. Deze begeleider maakt vanuit het oogpunt van het
loopbaanbelang van de leerling afspraken met alle betrokken
instellingen, zoals de gemeente, het regionale meldpunt voortijdig
schoolverlaten, jeugdzorg, politie en openbaar ministerie. De gemeente
voert de regie bij de organisatie van al deze instellingen. Minister
Hermans steunt de Rotterdamse plannen en ondertekende hierover vandaag
een convenant met de Rotterdamse gemeente, de ROC's en VMBO-scholen.
In het convenant is vastgelegd dat de Rotterdamse plannen voor 15
oktober 2002 zijn uitgewerkt in concrete acties.
Rotterdam kent een zeer lage gemiddelde scholingsgraad, terwijl de
behoefte aan geschoold personeel toeneemt. Tegen die achtergrond is
het zorgelijk dat te veel leerlingen in Rotterdam het onderwijs
voortijdig verlaten. In de praktijk blijkt het te gaan om kwetsbare
groepen jongeren, waarvan een deel mede bijdraagt aan de problemen
rond veiligheid in de stad. Om deze problemen te lijf te gaan hebben
de Rotterdamse gemeente, de ROC's en VMBO-scholen de handen ineen
geslagen. In de notitie "Beroepsonderwijs ontketend" presenteren zij
een integraal plan dat in samenwerking met het ministerie van OCenW en
alle overige betrokken instanties in Rotterdam wordt uitgewerkt in een
concreet plan van aanpak.
Afspraken over doorlopende leerweg
Om uitval te voorkomen gaat het Rotterdamse plan uit van een
doorlopende leerweg die moet leiden naar gekwalificeerd werk. VMBO en
MBO worden daarvoor methodisch, inhoudelijk en financieel meer aan
elkaar gekoppeld. Daarnaast wordt de schoolloopbaan van de leerlingen
verbonden met activiteiten van instanties als jeugdzorg en
jeugdhulpverlening. Door de activiteiten vanuit de school te
organiseren ontstaat als het ware een '40-urige werkweek' voor de
leerling. In deze week vallen de lessen, het maken van huiswerk en
ontspannende activiteiten. De gemeente voert de centrale regie over
alle organisaties die behalve de school betrokken zijn bij jeugd of
jeugdactiviteiten. De regie over de individuele leerling is in handen
van een (traject)begeleider. Die begeleider kan bijvoorbeeld ook
bedrijven helpen bij de omgang met gedragsmoeilijke leerlingen.
Voor de uitvoering van het plan van aanpak zal samen met de
Rotterdamse partners worden nagegaan waar regelgeving belemmerend
werkt voor de uitvoering van een integrale aanpak. In onderling
overleg wordt gekeken hoe dit in de uitvoering kan worden opgelost, of
in hoeverre aangepaste wet- en regelgeving nodig is. Ook andere
relevante departementen (VWS, EZ en SoZaWe) zullen hierbij betrokken
worden. De gemeente Rotterdam zal als voortrekker ook haar eigen
gemeentelijke regels, financiën en instellingen ontschotten en de
krachten bundelen.
Ministerie van OCenW
Europaweg 4
Postbus 25000
2700 LZ Zoetermeer
T: 079 323 23 23
F: 079 323 23 20
E: info@minocw.nl