Gemeente Almelo
Gemeente Almelo doet onderzoek voor werkgelegenheidsbeleid
De gemeente Almelo wil meer inzicht in drijfveren naar werk. Daarom laat zij op dit moment een onderzoek uitvoeren door Mercurius Marketing. Het doel is te komen tot lagere werkloosheidspercentages en een succesvolle match tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt.
Het onderzoek richt zich op alle burgers van de beroepsbevolking van
de gemeente Almelo. Nadat er interviews zijn gehouden worden er in
week 26 ca. 4500 enquêtes verstuurd naar zowel werkenden als
uitkeringsgerechtigden.
De onderzoeksdoelstelling is gericht op de analyse van gedrag,
beleving en onderliggende behoeften voor (het zoeken naar) werk.
Bovendien vindt een analyse plaats van het bestaande aanbod van
diensten tot reïntegratie.
Verwacht wordt dat de onderzoeksresultaten in september bekend zijn.
Door het onderzoek krijgt de gemeente nog scherper inzicht in de
activiteiten en instrumenten die zij moet ontwikkelen om de bestaande
werkgelegenheid zo duurzaam mogelijk te houden en het werklozenbestand
maximaal gunstig te beïnvloeden.
De huidige behoeften (en mogelijkheden) van het reïntegratiebeleid
sluiten onvoldoende aan op het aanbod dat op dit moment beschikbaar
is. Ook is zij nog niet volledig in staat een optimaal aanbod te
creëren dat goed aansluit op de behoefte en mogelijkheden van de
klant.
De gemeente Almelo voert een actief werkgelegenheidsbeleid. Almelo
heeft een extra inhaalslag gemaakt met het realiseren van extra
werkgelegenheid. Dit heeft geleid tot een aanzienlijke daling van het
aantal werklozen in vijf jaar tijd tot ongeveer het landelijk
gemiddelde van 4%.
Dit is het resultaat van financiële ondersteuning van het Rijk en
inspanning van o.a. de afdeling Uitstroom gemeente,
bemiddelingsbureaus reïntegratiebedrijven en ROCs.